Wat heb jij je altijd al afgevraagd?

Nou onderzoek heeft uitgewezen dat mensen een gesprek hoger beoordelen als zij zelf meer aan het woord zijn geweest. Dus een leuk gesprek is eigenlijk een gesprek waarin je zelf veel praat :joy:

Maar wat @Zonnestraaltje zegt herken ik ook wel: ik heb vriendinnen die de ene na de andere goede vraag op je afvuren zodat je er echt met moeite op een gegeven moment een ‘en hoe gaat het met jou?’ eruit krijgt haha

1 like

Ja ik heb ook weleens vriendinnen die inderdaad heel veel doorvragen en dan op een gegeven moment realiseer ik me dan van goh ik ben nu echt al heel lang aan het woord. Maar dan vind ik het soms juist een beetje zoeken hoe je dan op een vloeiende wijze over kan gaan naar de ander. Bijv. als iemand vraagt hoe het op m’n werk is en ik dan wat ga vertellen over een voorval met een collega of een bepaald project en diegene gaat daar dan heel specifiek op doorvragen. Dan moet ik het op een gegeven moment voor m’n gevoel echt een beetje afkappen en weer terug naar de oorspronkelijke vraag: en hoe is het bij jou op je werk? Terwijl mensen soms dan ook in kunnen haken op wat ik vertel met iets over zichzelf en het dan voor m’n gevoel veel natuurlijker gaat. Dus als ik vertel over een voorval met een collega dat de ander dan bijv. zegt van ja ik had laatst ook zoiets etc.

5 likes

Dat verklaart wel wat ja! Het viel mij laatst toevallig ineens op dat een gesprek heel vaak bestaat uit 2 mensen die omstebeurt een ervaring delen die een soort van enige raakvlak heeft met wat die ander net vertelde. En als de groep groter wordt, is het gewoon een kringetje van iedereen die een ervaring deelt. In ieder geval was dat mijn observatie in de pauze van mijn werk.

Maar ik denk dat ik het zelf ook doe eigenlijk. Alleen met mensen die ik echt goed ken stel ik veel vragen.

2 likes

Ik vind gesprekken voeren eigenlijk best ingewikkeld

13 likes

Hahah nu je het zegt is dit wel echt zo. Vaak luisteren mensen niet eens en zitten ze in de wachtstand om hun ervaring te droppen. Een soort ping pong wedstrijd eigenlijk :sweat_smile:

9 likes

Ja dit ja, dat je ook dingen kunt ‘geven’ in het gesprek waar de ander op natuurlijke wijze op kan inhaken.

Luisteren is ook geven, en informatie over jezelf delen is dat ook

Edit: Conversational threading noemt deze man op insta het

@Marijn het voorbeeld uit dit filmpje is heel anders dan de situatie die jij schetst, want jou wordt amper een vraag gesteld. Maar wellicht is het onderliggende idee van zelf meer 'geven’ bruikbaar om eens mee te experimenteren door meer info over jezelf te geven in plaats van steeds vragen over de ander te stellen. En dan kijken wat er gebeurt met het gesprek

5 likes

Eigen input: ik vind het moeilijk (lees: doodeng eigenlijk) om over mezelf te praten dus het kan voor de andere partij al snel overkomen dat ik niks te zeggen heb en het al snel eentonig is, ik durf het gewoon bagger slecht. Werk er wel aan want “niet iedereen gaat ooit je woorden tegen je gebruiken ondanks je wel helaas vaak die ervaring hebt gehad” daarom vind ik fora fijn want ze helpen me dat langzaam af te leren?

12 likes

Heb je wel een lastig forum uitgezocht :joy: nee serieus: dapper dat je oefent en herkenbaar.

4 likes

Waarom zijn gordijnen zo duur?

Het lijkt wel alsof je alles goedkoop kan kopen: kleding, apparaten, goedkope meubels etc. Maar het lijkt wel alsof je van gordijnen nooit een goedkope betaalbare versie kan kopen

3 likes

Bij Ikea kun je toch heel goedkoop gordijnen kopen? En vast nog wel meer plekken.

1 like

Ik denk dat het toch vaak veel maatwerk/handmatig werk is, en mensenwerk is duur. Want kant-en-klaar gordijnen waar je zelf de plooien nog in moet friemelen heb je wel voor een tientje bij Ikea.

9 likes

Kwantum is minder duur! Maar ik denk omdat ze op maat gemaakt worden voor je?

5 likes

Zeker verduisterde gordijnen echt schreeuwend duur! Mocht je zulke gordijnen willen is 2e hands nog goede optie. Vaak gaan goede gordijnen weg ivm verhuizing oid, en hoef je ze alleen even wat korter te maken.

Met name gordijnen korter maken (zelf met strijklint van hema #nospon zonder naaimachine), of bijvoorbeeld lieve vrienden/buurman/biurvrouw.

Ik weet eigenlijk niet of er een app bestaat maar eigenlijk zou je kleine dienstjes voor elkaar moeten aanbieden! Ik mag mijn kleding/gordijnen brengen voor herstel werkzaamheden in ruil voor meer fysiek zware klussen (snoeien onkruid wieden enzo)

3 likes

Hema ook, maar is/was zelfde firma die dat doet. Hema heeft/had ook echt bijna elke maand wel een kortingsactie. Scheelt echt veel

3 likes

Koop maar eens mooie stof op de lapjesmarkt, ben je ook zo minstens 25 euro per meter verder. En je hebt nogal wat meters nodig vaak voor gordijnen!

1 like

Had ik idd ook niet bij stilgestaan voor ons nieuwe huis. We hebben voor een aantal ruimtes ikea gordijnen gedaan nu, maar ook dat is als je vanaf 0 moet beginnen echt een flinke kostenpost!
Ik dacht slim te zijn en via marktplaats voor beneden gordijnen te kopen, maar die blijken in het echt een stomme kleur te hebben…

2 likes

Mijn gordijnen zijn van Leen Bakker en dat vond ik erg meevallen. Dus misschien daar kijken ?

1 like

Ben je zelf een beetje handig?
Ik heb recent bij IKEA kant en klare gordijnen gehaald en dan zelf ingekort. Was wel even een klusje zonder een naaimachine. Ze verkopen ook een soort plakstrip. Die zet je dan in de vouw en strijk je erover heen op de juiste maat. Prima voor een paar jaar ter overbrugging.

Waarom alleen voor een paar jaar ter overbrugging? Ik heb gordijnen bij IKEA voor in de slaapkamer voor altijd gekocht :joy:

30 likes

Zo mooi zijn deze ook weer niet. Hangen nu voor de schuifpui. Hoop binnen paar ja te verhuizen dan kunnen de gordijnen hopelijk elders in het huis gehangen worden. Niet dat ik ze weggooi.

1 like