Zijn er ook websites waar je kunt zien waar bepaalde treinen afgerangeerd zijn?
Ik gebruikte altijd treinenradar.nl om te kijken waar een trein afgerangeerd werd zodat ik wist waar en wanneer die de volgende dag ging rijden, maar die functie hebben ze eruit gesloopt helaas
en nu dus treinposities.nl, maar als (ik zeg maar wat) de 9430 op rsd wordt afgerangeerd en vervolgens als lm naar ehv gaat, dan heb ik er alsnog niks aan. Of kijk je enkel naar de vertrekstaten/het archief?
Dat van graffiti weet ik. Vriend van me had een keer de stoute schoenen aangetrokken en heeft aangebeld bij de Hago terwijl ze graffiti van een trein aan het halen waren. Hij heeft veel nuttige informatie gekregen, heel leerzaam! En kunnen we de gefrustreerde rangeerders ook de les lezen als ze beginnen te miemelen over dat 1 trein 10000p0000000 euro kost om schoon te maken.
Die ene actie waar je het over hebt vind ik aan de ene kant echt bewonderingswaardig, maar aan de andere kant ook weer dieptriest. Bewonderingswaardig omdat hij met de hand van voor tot achter, met een gevaarlijk middel een trein heeft verneukt en daarmee landelijke fame vergaart, en dieptriest omdat ja, je snapt het wel. Ik kan niks zeggen over de manier waarop hij het gedaan heeft, behalve dat deze manier de meest basale is en onderaan de ranglijst staat qua ‘respect’. Niet dat het volledig afgekeurd wordt, maar het is ook totaal niet noemenswaardig.
Ik wil wel even toevoegen, omdat ik dat steeds vaker hoor, dat er maar 1 middel is dat zulke schade kan aanbrengen. Als iemand met een normale stift of een spuitbus krabbelt op een trein of muur, is dat voor 95% zonder schade weg te halen. En dan met nadruk op ‘normale’, van die typische graffitimerken.