Ik denk dat het bij Bol ook klopt, want ik ben vandaag alweer een pagina gekelderd. En ik maar trots zijn dat ik hoger stond dan een boek van Stephen King. Hij heeft me alweer ingehaald. Ach, kan ik toch zeggen dat ik vierentwintig uur hoger stond, haha.
Waarom je na een nachtje doorhalen opeens moet denken aan alle ongemakkelijke momenten uit je leven en dat ze ook helemaal in je hoofd blijven zitten
Ja ik denk dat ze wel binnen een bepaalde periode filteren, anders zou Harry Potter of Dan Brown eindeloos bovenaan blijven staan, haha.
En ik weet ook dat ze bij bijvoorbeeld de Bestseller 60 de Bijbel en van die Harlequinboekjes weglaten, omdat die anders de lijst zouden domineren.
Hoe komt het dat een heel album van een artiest ineens kan verdwijnen van spotify en iTunes? Het was altijd een van mân favo albums en nu kan ik hem niet meer vinden. Overigens kan je het in de iTunes winkel wel bestellen vanuit zwitserland oi? Maar dan gaat ook mân hele app store naar Zwitserland
Waarschijnlijk wil de artiest dat niet meer of zijn er problemen met de rechten. AdĂšle en Tayler Swift waren ook ineens verdwenen en toen stonden ze er weer op toch.
In de stal bij het politiebureau
Over dat mensen eten;
Ik denk dat we dat zo luguber vinden omdat mensen zo dicht bij je staan, net als dat we kat of hond eten ook zo raar vinden.
Wat betekent het als ze zeggen dat je de trein moet verlaten als deze wordt weggerangeerd? Wat gebeurt er dan met een trein? Waar gaat 'ie heen? Rangeerterrein? Wat gebeurt daar? Staat 'ie daar gewoon een poosje? Waar staan treinen 's nachts als ze niet gebruikt worden?
En wat gebeurt er als je dan per ongeluk in de trein blijft zitten (omdat je in slaap bent gevallen bijv.)? Controleren ze die nog of heb je pech en zit je uren vast?
Volgens mij omdat het veranderen van je oogbol (dus platter of langwerpiger worden) niet vast ligt in je DNA. Je kan genetisch perfecte oogbollen hebben in een familie van jarenlang perfect zicht; als je de hele dag leest dan word je toch bijziend. Of bedoel je waarom oogbollen ĂŒberhaupt kunnen vervormen en daardoor bijziend/verziend veroorzaken? Geen idee, maar heb ook geen geneeskunde oid gedaan dus pin me ook niet op het eerste gedeelte vast. Dit is in elk geval hoe ik dacht dat het ging
Ik ben ooit semi/-dronken oo het rangeerterrein van Utrecht beland na een chique feestje, en ben toen door de trein gerend en heb op de ramen gebonkt toen ik iemand zag, die heeft me uit die trein gekregen en met een locomotief-achtig ding zijn we toen naar Utrecht cs gereden. Was wel een mooi avontuurtje, maar er staan dus allemaal treinen in het donker, met een hoog vermist-gehalte
Ik heb hier speciaal mn laptop voor geopend.
Het betekent simpelweg dat de trein waar je in zit, niet meer verder rijdt. Hij is niet meer nodig (omdat de spits bijvoorbeeld voorbij is), dus dan heeft het ook geen nut om hem terug (of juist verder, in het geval van sommige trajecten) te laten rijden, want er zit toch niemand meer in.
Hij wordt dan afgerangeerd naar een emplacement, ook wel een opstelterrein, dat is de plek waar treinen âslapenâ tot ze weer nodig zijn. Meeste emplacementen staan gewoon naast of achter het station, maar het kan soms voorkomen dat de trein een stukje moet rijden, bijvoorbeeld in Amsterdam. Daar hebben ze 3 rangeerterreinen/emplacementen en ieder traject heeft zijn eigen plekje. Een emplacement kan zowel een opstelterrein als een rangeerterrein zijn, maar een opstel is echt om te parkeren en een rangeerterrein is meer om treinen op de goeie volgorde te zetten.
Doorgaans wordt er op het emplacement schoongemaakt door de Hago, zowel de binnen- als de buitenkant (graffiti), de binnenkant wordt elke dag gedaan in principe, voor de buitenkant moet de trein speciaal aangemeld worden bij de schoonmaak. Dan wordt ie op een speciale plek neergezet om schoongemaakt te worden. Waarschijnlijk wordt er ook nog gekeken naar kleine technische defecten, als dat niet op het station zelf gedaan kan worden.
Als de trein waar je in zit afgerangeerd wordt, moet het personeel eerst checken of iedereen de trein uit is. 9 van de 10 keer gebeurt dat gelukkig, maar ik heb ook een paar keer gezien dat een trein werd afgerangeerd met iemand erin. Als dat gebeurt dan zien de rangeerders of de schoonmakers jou vast nog wel, en zo niet, dan kun je gewoon de NS bellen. Dan moet je het materieelnummer (het nummer van de trein zelf) en eventueel het eindstation doorgeven en dan komt alles goed.
Jij maakt fotoâs van graffiti op treinen toch? Doe je dat dan meestal op zoân terrein en mag je daar gewoon komen? En heb jij zelf dan ooit gezien dat er nog iemand in zat, dus dat jij die persoon dan soort van âgevondenâ had?
Dat klopt! Ik maak enkel fotoâs op stations, tenzij ik door het hek heen een foto kan maken, maar ik zal nooit een âyardâ op gaan zoals wij dat noemen. Dat is ten eerste levensgevaarlijk, ten tweede heb ik er de bevoegdheid niet voor om daar te komen, dus dan doe ik dat ook niet. Want naast een fikse boete zou ik het dan ook nog verpesten voor de graffitispuiters als ik betrapt zou worden, want dan gaat de beveiliging omhoog.
Een âcollegaspotterâ doet dit wel en hij wordt door iedereen uitgekotst, het is echt te idioot voor woorden dat ie zân leven riskeert en onze hobby mogelijk kan verpesten doordat hij zo nodig met zân hoofd op het emplacement moet zijn. En dat doet hij enkel zodat hij meer aandacht krijgt.
Haha @Krekel wat een geweldig maar wel spannend avontuur lijkt me dat
Bedankt voor je super uitgebreide antwoord @Gast, duidelijk zo ^^ @Booklover als je er nog wat aan toe te voegen hebt? Maar volgens mij is het me wel duidelijk zo. Ik ben nog wel benieuwd hoe vaak dit per maand/jaar daadwerkelijk gebeurt?
Er schoot me net nog een gerelateerde vraag te binnen maar die ben ik nu alweer vergeten >.< als ik hij me weer te binnen schiet zal ik hem nog even posten.
Daar hebben wij niet echt een term voor.
Wij hebben zoiets van: eigen verantwoordelijkheid, maar deze vent weet echt niet wat hij doet. Hij loopt gewoon een terrein op waar iedereen van weet dat het zwaar bewaakt wordt en doet alsof er niks aan de hand is? Aan de ene kant hoop ik dat hij een keer keihard gepakt wordt, maar aan de andere kant is het dan wel duidelijk dat we de komende tijd geen graffiti meer zullen zien van de mensen in die stad.
Je wordt enkel bestraft voor spoorlopen en het betreden van verboden terrein toch? Als onbevoegd een opstel oploopt dan
Leuke vraag :). Ik dnek eigenlijk dat het laat zien dat veel mensen niet zo reflectief zijn op wat ze eten (anders zouden we ook minder/geen sentient dieren eten vermoed ik). Mensenbloed is daarnaast ook vrij duur, omslachtig en waarschijnlijk ook niet echt een smaak die we kennen/waarderen.
Thanks voor je aanvulling @Booklover! Ik vind dit echt vet interessant (hou enorm van treinreizen maar het is echt 1 groot mysterie dit soort dingen :d)
De vraag die ik net had maar vergeten was schoot me ook weer te binnen: hangen er cameraâs in de coupĂ©âs? Zo ja kijkt daar dan ook iemand live op mee? Zodat ze het kunnen zien als er problemen zijn of hoe druk het is? (of als iemand de trein onderpiest :P)
Hahaha oke, ik kan dus veilig in de trein op het forum als ik onder een camera zit zonder dat iemand meeleest
Jaa ik vul hem altijd in en spoor anderen ook altijd aan dat te doen ^^
Ze gingen toch ook iets doen met sensoren in het spoor die het gewicht van de wagon konden meten of zo om drukte te bepalen? Of is dat nog niet doorgevoerd? Dacht dat ik een poosje geleden zoiets had gelezen ergens.
Wat was jouw boek ook alweer? Ik heb de samenvatting gelezen en vond het leuk volgens mij, maar ben de titel vergeten
Door de uitvinding van de bril kunnen slechtzienden perfect leven en zich voortplanten. Zonder bril zou ik geen week kunnen overleven en mijn slechte genen dus ook niet doorgeven.