Wat heb jij je altijd al afgevraagd?

klinkt te toegankelijk

1 like

Echt bedankt voor dit filmpje ik vind dit hilarisch

1 like

Het gaat er niet om dat ze gefrustreerd reageren (ook daar valt wat over te zeggen, sommigen uiten dus serieuze moofdneigingen, dat gaat ook weer te ver), maar dat ze onjuiste informatie geven. 1 trein kost dus geen ‘hon-durd-dui-zund euro’ om schoon te maken. En daarbij, dan moeten ze dus niet bij mij zijn, ik maak enkel foto’s. Om nog maar te zwijgen over wanpraktijken die de NS heeft geflikt wat 20x zo duur is als de jaarlijkse schade door graffitispuiters (en waar tegelijkertijd ook andere soorten vandalisme bij wordt berekend).

Het was echt smeriger dan pis dus heb maar 1 slok genomen.

11 likes

ĂŒberraschung!

1 like

Mijn ex toen hij 19 en jazzliefhebber was. Weet niet of hij het nog steeds kijkt!

Maar toch, even advocaat van de duivel hoor, ben gewoon benieuwd hoe jij dit ziet: als ik ongevraagd en zonder toestemming een tag zet op de muur in jouw woonkamer, dan word je misschien ook best pissig als ik zeg dat je niet zo moet zeiken want dat muurtje overschilderen is immers zo gedaan en heus niet zo duur?

Dat iets relatief eenvoudig en/of goedkoop te verwijderen is, maakt het toch nog niet okee?

En verder totaal los van het feit dat graffiti kunstzinnig is/kan zijn uiteraard.

18 likes

Maar dat is niet met elkaar te vergelijken. Ik ben immers geen miljoenenbedrijf of overheid. En een woonkamer is weer iets anders dan de buitenkant van mijn huis bijvoorbeeld.

Een onderlinge regel is dat je geen particuliere eigendommen beschadigt en dat die mensen er geen directe hinder van ondervinden. Hier is wel wat speling in helaas, want sommigen vinden het alsnog nodig om voorgevels en auto’s van particulieren te vernielen, al gebeurt dat wel heel weinig.

Persoonlijk zou ik het trouwens niet erg vinden als je in mijn woonkamer zou taggen. Denk dat veel andere graffitispuiters het wel met me eens zouden zijn en zelfs mee zouden doen :stuck_out_tongue:

Maar denk je dat die bedrijven het ok vinden? Omdat zij meer geld hebben moeten ze dus maar een potje maken voor het opruimen/schoon maken? Wat is er ĂŒberhaupt ok aan om aan iemand anders zijn eigendom te zitten?

32 likes

Snap je nou daadwerkelijk het punt niet
? :thinking:

Ja wij hebben dat ruim 1,5 jaar gehad en eigenlijk betaalde hij bijna altijd boodschappen. Hij redeneerde zo van jij komt hierheen met de auto en dat kost je een tientje, als ik boodschappen betaal dan staan we quitte, vaak kocht hij ook dingen om te eten als ik er niet was en hij vond dat ik niet zijn eten voor de rest van de week hoefde te betalen. En als we uit eten gingen of een dagje weg oid dan maakte ik vaak geld naar hem over daarvoor, hij vindt het wel stom als ik betaal in een restaurant dus dat doet hij dan, maar ook vaak met mijn pinpas. Maar wij zijn vanaf dag 1 heel open geweest naar elkaar qua geld, soms zat hij even krap en vroeg hij of ik boodschappen wilde betalen en dan deed ik en dat som was het andersom ook zo voor benzine ofzo.

Nee, duh. Dat heb ik nooit gezegd. Dat is een bewuste keuze die mensen maken, om andermans eigendommen ‘te vernielen’. En ieder heeft daar zo zijn eigen redenen voor.

Nou meid, wat is het punt volgens jou dan? Want ik geloof dat ik het punt prima begrijp, alleen denk ik er anders over.

2 likes

Maar wat zijn die redenen dan? Daar ben ik oprecht benieuwd naar. Ik kan zelf namelijk geen valide redenen bedenken die het legitimeren om andermans eigendommen te vernielen. Ook al behoren die eigendommen toe aan de staat of een ‘miljoenenbedrijf’.

En voor zover ik het heb kunnen volgen doe jij dat niet zelf, maar fotografeer je de graffiti alleen. Ik beschuldig jou ook nergens van, maar ben wel benieuwd naar de heersende gedachtengang in deze scene.

8 likes

Hoe mensen hun bladwijzers/tabbladen ordenen? Ik heb altijd 3000 tabbladen openstaan met dingen die ik nog wil lezen/bekijken/doen/onthouden/afwerken en een nog veel grotere lijst met ongeordende favorieten, omdat ik op een gegeven moment tabbladen wil sluiten en er dan maar een bladwijzer van maak.

5 likes

Oh maar zéker is het een kunstvorm! Ik ben de laatste om dat te ontkennen. Maar zonder toestemming op andermans eigendommen
 ik kan niet mee in die gedachtengang en dat staat los van de kunst.

5 likes

Ik heb ooit een tijdje een relatie gehad met een graffiti artiest die echt geweldige dingen maakte, maar wel gewoon op doeken of muren waar hij toestemming voor kreeg. Soms ook in opdracht of voor feesten/festivals etc. Zo kan het ook, dan is het prachtige kunst zonder dat je dat doet op eigendommen van mensen die er niet op zitten te wachten.

5 likes

Ja, ik heb wel mapjes, maar ik weet niet, het blijft echt een zootje. En ik weet dat, eens ik een bladwijzer van een tabblad maak, de kans met 99% daalt dat ik er nog naar kijk, dus ik blijf met een enorme hoeveelheid aan open tabbladen zitten.

2 likes

@Amarens Ik zal er vanavond op terug komen! @Dombo zit in de buurt, maar dat is meer met street art. Bij graffiti draait het (bijna) allemaal om de ego. Het is niet voor niets dat ze allemaal hun eigen naam verspreiden. Ik kan er een heel epistel over schrijven maar dat doe ik later wel. Beloofd :slight_smile: (niet sarcastisch)

1 like

In de tussentijd iets anders wat ik me ineens afvroeg:

Stel, je hebt 30 exemplaren nodig van een formulier. Kun je het dan beter 30x uitprinten of 1x uitprinten en 29x kopiëren?

Beter, als in: wat is goedkoper? Met een printer met inkt kies je waarschijnlijk voor kopiëren en met een laserprinter maakt het niet uit?

100% dit. En uiteindelijk wordt dat schoonmaken van die treinen gewoon aan de reiziger doorberekend, en is dus niet het bedrijf, maar degenen die gebruikmaken van de diensten die het bedrijf aanbiedt de dupe.

11 likes