Ik geloof dat schrijvers alleen legaal gaan omdat het gezellig is en om nieuwe technieken uit te proberen. want ‘the real deal’ is treinen en dat zal ook zo blijven. Er is ook een hele tak van schrijvers die enkel legale dingen doen, gelukkig hebben wij die luxe nu. Want ondanks dat ik aan de kant van de vandaaltjes sta ben ik blij dat die er zijn.
Wat betreft andermans eigendommen: In Nederland is de regel dat er enkel graffiti gespoten wordt op enkel openbare objecten of objecten van grote bedrijven, zodat de normale burger er niet direct betrokken bij raakt qua kosten. Uitzonderingen daar gelaten, denk bijvoorbeeld aan Amsterdam, ivm toerisme. Als je een beetje oplet valt het je misschien op dat het voornamelijk passagierstreinen, goederentreinen, muren langs het spoor, muren langs de snelweg en elektriciteitskastjes en dergelijke zijn, die beklad worden.
Denk dat je gelijk hebt qua berekenen! Het zit hoe dan ook inbegrepen bij de kosten ja, alleen mogen ze dat niet direct doorrekenen naar de klant.
Ik ben zo enthousiast geweest met typen dat ik de helft alsnog gedelete heb, maar hier nog een paar fun facts van een insider:
- 99% van de legale graffiti- en streetartkunstenaars zijn illegaal begonnen.
- een aanzienlijk deel van die mensen doen nog steeds illegale dingen.
- het zijn net mensen: veel van die graffitispuiters zijn ordinaire meelopers. Helaas. Heb er zelf ook genoeg last van.
- seksisme viert hoogtij in deze subcultuur, zowel van de vrouwen als van de mannen.
- er is een stereotype graffitispuiter, maar de echte die hards kunnen zomaar je collega of psycholoog zijn.
- op de een of andere manier hebben ze altijd een gebrek.
En nu lekker slapen, jeej.