Wat heb jij je altijd al afgevraagd?

Daar had ik nog niet eens bij stilgestaan, maar inderdaad…!

Ik heb altijd geleerd dat kopiëren zuiniger is. Of iig dat zeiden ze op mijn stageschool.

1 like

Dat idee heb ik dus ook, al weet ik niet of dat nog opgaat sinds de laserprinter.

Ja doe haha ik ben echt geïnteresseerd hierin.

1 like

Je hoeft je niet te verontschuldigen hoor, je hebt me inderdaad nergens van beschuldigd en als het wel zo zou zijn dan wil ik er op een volwassen manier over praten.

Er zijn veel verschillende redenen waarom mensen graffiti spuiten. De ene doet het inderdaad omdat die een saaie muur wil versieren en mooier wilt maken, de ander doet het omdat die een hekel aan de maatschappij heeft… ik heb zoveel redenen gehoord. Wel merk ik dat het een egogame is: wie het meest te zien is, wie de mooiste dingen maakt, op plekken die moeilijk begaanbaar zijn, die is automatisch de beste. Even een vergelijking: een persoon die elke dag een tagje (een eenvoudige handtekening) op een makkelijke plek zit, of een gast die een nacht in de bosjes zit om vervolgens een hele trein onder te spuiten. De laatstgenoemde krijgt natuurlijk meer respect. En zoals ik al zei, er zijn ook onderlinge regels.

Wat mij het meest aanspreekt aan het hele fenomeen is dat ze iets doen wat niet mag. Ze riskeren hun leven en carriere, voor de spanning en om een egoboost te krijgen. Ze willen, ook al is het hun eigen naam, iets zeggen ermee, al is het onderling naar elkaar. En het is vaak ook een ontsnapping uit deze maatschappij, die op een bepaalde manier ingericht is.

Als je het zo bekijkt zijn er inderdaad geen legitieme redenen, maar toch keur ik het niet af.

Voor zover ik weet mag de NS enkel de jaarlijkse inflatie rekenen als verhoging. Anders hadden we wel een heel duur treinkaartje, aangezien de NS vorig jaar ook een boete van 41 miljoen heeft gehad, geinvesteerd heeft in nieuwe treinen (flirts, SNG, over een paar jaar ook ICNG), ook een aantal concessies in het buitenland heeft gewonnen en daar miljoenen voor heeft neergelegd… En als we de schoonmaakkosten effectief gaan doorberekenen komt het misschien uit op 0,1 cent per kaartje.

1 like

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Dat waardeer ik!

Ik kan wel begrijpen dat het zetten van een piece waar je veel moeite voor hebt moeten dan (al dan niet legaal :sweat_smile:) een kick oplevert en dat het ook een soort continue ongoing wedloop is met andere spuiters. Zorgen dat je zichtbaar bent, reageren op elkaar of op wat er aan de hand is in de maatschappij. Dat laatste is eigenlijk het bestaansrecht van iedere kunstvorm.

Of het dan op andermans eigendommen moet, is een andere vraag en iets waar ik andere normen in hanteer, maar goed, brave kunstenaars hebben ook nooit de wereld veranderd… Gevoelsmatig is er voor mij dan wel nog een onderscheid tussen mensen die alleen maar zoveel mogelijk tags zetten overal en artiesten die er echt werk van maken.

Wat betreft de kosten denk ik dat het toch anders zit. Ieder bedrijf moet immers een begroting maken en productprijzen zullen zich altijd (tenzij er sprake is van subsidie) verhouden tot de te verwachten of gemaakte kosten. Ook die andere kosten die je noemt worden meegenomen in het kostenplaatje. Investeren (in dit geval in nieuwe treinen) kan immers alleen maar wanneer er winst gemaakt wordt. En die winst komt van … juist. Op de een of andere manier zal het toch doorberekend moeten worden. En of dat nou veel of weinig is per treinkaartje, anderen zijn er de dupe van…

Ik geloof dat schrijvers alleen legaal gaan omdat het gezellig is en om nieuwe technieken uit te proberen. want ‘the real deal’ is treinen en dat zal ook zo blijven. Er is ook een hele tak van schrijvers die enkel legale dingen doen, gelukkig hebben wij die luxe nu. Want ondanks dat ik aan de kant van de vandaaltjes sta ben ik blij dat die er zijn.

Wat betreft andermans eigendommen: In Nederland is de regel dat er enkel graffiti gespoten wordt op enkel openbare objecten of objecten van grote bedrijven, zodat de normale burger er niet direct betrokken bij raakt qua kosten. Uitzonderingen daar gelaten, denk bijvoorbeeld aan Amsterdam, ivm toerisme. Als je een beetje oplet valt het je misschien op dat het voornamelijk passagierstreinen, goederentreinen, muren langs het spoor, muren langs de snelweg en elektriciteitskastjes en dergelijke zijn, die beklad worden.

Denk dat je gelijk hebt qua berekenen! Het zit hoe dan ook inbegrepen bij de kosten ja, alleen mogen ze dat niet direct doorrekenen naar de klant.

Ik ben zo enthousiast geweest met typen dat ik de helft alsnog gedelete heb, maar hier nog een paar fun facts van een insider:

• 99% van de legale graffiti- en streetartkunstenaars zijn illegaal begonnen.
  • een aanzienlijk deel van die mensen doen nog steeds illegale dingen.
  • het zijn net mensen: veel van die graffitispuiters zijn ordinaire meelopers. Helaas. Heb er zelf ook genoeg last van.
  • seksisme viert hoogtij in deze subcultuur, zowel van de vrouwen als van de mannen.
  • er is een stereotype graffitispuiter, maar de echte die hards kunnen zomaar je collega of psycholoog zijn.
  • op de een of andere manier hebben ze altijd een gebrek.

En nu lekker slapen, jeej.

5 likes

Waar? Ter hoogte van laan van noi? Dat zijn van die moestuinhuisjes/schuurtjes toch?

2 likes

De volkstuin bij Essesteijn?

1 like

We betalen gewoon om en om de boodschappen ongeveer, als ik bij hem ben. Maar we houden ook weer niet precies bij wanneer het wiens beurt is ofzo. Doen allebei niet zo moeilijk qua geld, en als de een even geen/weinig geld heeft betaalt de ander. Denk dat het wel redelijk in verhouding is allemaal. Maar hij betaalt dan weer geen huur (huis is van zn ouders), dus alleen gwl komt sowieso voor zijn rekening, rest dus om en om en ik doe wel iets vaker.

Als je je telefoon zo hebt ingesteld dat je alleen kan inloggen met gezichtsherkenning, zou je dan de pineut zijn als je de bof hebt? Of bof je en werkt die functie dan alsnog?

12 likes

Hahaha :smile:
Maar moet je niet net als bij vingerafdruk sowieso ook een code hebben?

3 likes

Oké. @kika Ik heb een oude telefoon zonder die functie maar dit schoot mij dus net te binnen in de auto. :smiley:

1 like

Volgens mij staat er ergens in de bijbel dat lang haar het sieraad van de vrouw is

Volgens mij niet want voor Schiphol vlieg je gewoon naar Madrid ofzo ipv LA. Denk ik hoor. Maar ik ben sowieso altijd veel te vroeg op een vliegveld haha.

Worden er in films en series wel eens echte foto’s van vroeger van acteurs/actrices gebruikt of is het allemaal photoshop? En bij familiefoto’s is dat dan een fotoshoot geweest of is dat gephotoshopt?

7 likes

Ik kijk dit zelf echt aaaltijd na wanneer het mogelijk is (dus foto’s van de acteurs googlen wanneer ze jonger zijn) en heel vaak zijn het volgens mij, vooral bij kinderfoto’s, gewoon foto’s van willekeurige leuk-uitziende jongere mensen, haha. Heel soms foto’s van de acteurs zelf wanneer ze jonger zijn en vaak gewoon Photoshop. (Maar mijn onderzoek is niet bepaald wetenschappelijk.)

Waarom wordt blond haar niet gewoon geel genoemd? Ik heb dat nooit begrepen: rood haar, zwart haar, bruin haar en… blond. Waar komt dat vandaan?

6 likes

Het is toch geen gele kleur? Ik begrijp wel dat het die richting in gaat, maar er zit wel een heel groot verschil tussen blond en geel.

Ik kan op Google verder ook niet vinden waar het woord vandaan komt!

Welke kleur is het dan? Ik weet dat blond haar zeer zelden een heldere geeltint heeft (en dat er tegenwoordig met geel haar de kleur van een blondering die misgaat wordt bedoeld), maar blond haar staat toch gewoon voor verschillende geeltinten? Ik bedoel, rood haar heeft zeer zelden de tint die ik bedenk als ik aan de kleur rood denk, maar is het wel gewoon.

5 likes

Ja het is ook niet echt een defineerbare kleur haha. Maar ik denk meer in de richting van zand of beige dan geel.

1 like