Wat heb jij je altijd al afgevraagd?

Mensen die een maagverkleining willen ondergaan moeten (in de meeste gevallen) wel echt een traject volgen van minimaal 4-6 maanden waarmee ze langs verschillende disciplines langs komen die die mensen allemaal individueel beoordelen. Op die manier wordt er wel geprobeerd om onderscheid te maken in de verschillende patiënten en de patiënten waarvan ze verwachten dat ze niet voldoende inzicht hebben mogen ook echt niet door. Helaas zijn er genoeg mensen die precies weten wat de sociaal-wenselijke antwoorden zijn en zich er op die manier doorheen lullen, maar dat zijn vaak wel de mensen die na de operatie klachten krijgen en weer aan gaan komen.

Ik sta er zelf heel dubbel in, aan de ene kant is het goed dat mensen met gezondheidsklachten op deze manier geholpen kunnen worden, maar aan de andere kant vind ik het bizar hoe het nu een trend lijkt te zijn geworden en dat mensen het zo makkelijk doen. Wat mij betreft hadden ze de criteria echt nog veeel strenger mogen maken, maar dan heb je het gevaar dat iedereen naar België gaat en hier terug komt met complicaties.

Ja, degene die ik ken die dit hebben gedaan zijn allemaal naar België gegaan omdat ze daar veel makkelijker zijn in het geven van toestemming voor deze operatie.

Nou, dat zijn bepaalde artsen in België hoor. De meeste artsen hanteren ook de richtlijnen. Helaas spreekt het zich snel rond waar je terecht kunt als je niet helemaal aan de voorwaarden voldoet.
Patty Brard is daar een goed voorbeeld van.

Ja daar heb je gelijk in! Het is bizar hoeveel facebookgroepen etc er zijn waar alles en iedereen besproken wordt. Mensen krijgen zoveel informatie viavia, is echt niet bevordelijk.

1 like

Ohh dat klinkt echt heel heftig zeg.

Ik ben zelf ook al lang te zwaar. Lukt me wel om af te vallen, maar merk dat het heel erg hand in hand gaat met hoe lekker ik in mijn vel zit (jezelf de moeite waard vinden etc.) en als dat niet goed zit kom ik ook weer aan - en is mijn huis weer een rommel etc. - maar ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit 1 seconde heb gedacht aan een maagverkleining als oplossing.

In de familie van mijn ex waren ook 2 vrouwen die het hadden laten doen, eentje bleef slank, de ander was weer dik geworden.

Sorry, bedoelde het niet generaliserend. Dit was meer de reden die iemand die ik ken gaf om voor België te gaan maar wilde er niet mee zeggen dat ze zich in België niet aan de regels houden.

Ja, dat begrijp ik wel.
In België gebeuren ingrepen ook sneller als in Nederland. Dat geeft een vertekend beeld en de media werkt daar ook nog aan mee.
Maar de meeste artsen houden zich ook keurig aan de richtlijnen van de Gezondheidsraad.

2 likes

Ja er zit vast veel meer achter dan ik dacht. Bedankt voor dr opheldering!

Waarom is zij een goed voorbeeld? Zij was ook wel erg zwaar voor haar operatie toch.

Volgens mij was Patty niet zwaar genoeg en vond ze het traject in Nederland te lang duren. Toen is ze naar België gegaan en dat heeft ze uitgebreid gevlogd enzo

Oh nee 105 of 120 lijkt ze niet gewogen te hebben inderdaad!

Ik hoef al niet meer te reageren!
Dat dus en volgens mij geen co-morbiditeit. Ze is naar Brugge gegaan omdat daar een arts zit met een wat lager moreel kompas.
@ZusjevanJoost @Vidia @Krabsalade

EDIT: dat zei @Krabsalade dus OOK al

1 like

Nee zeker niet. Ik heb ook 115 gewogen bij een kleine 170 en mensen zeggen vaak tegen mij; ‘jij bent niet dik maar gewoon stevig en in proportie’. Voordeel bij mij is dan ook dat alles redelijk evenredig verdeeld is en ik nog steeds een beetje een zandloper figuur heb (wel met wat meer nadruk op de billen).

ja dat kan je krijgen, niet fijn

ik weet niet hoe het in Nl is maar in BE wordt het op het moment veel te snel terug betaald met zwakke criteria, ik zou zelf ook een operatie nemen maar zou toch liever eerst tot de kern van probleem gaan: mijn relatie met eten. maar daar heb je dan weer een dietist en/of een psych voor nodig wat weer bijna niet wordt terug betaald.

Ik zou zelf ook wel voorstander zijn om te zeggen dat mensen na hun operatie toch moeten kunnen aantonen dat het een langdurig effect heeft gehad om terugbetaald te krijgen.

1 like

Je kunt je maag in principe vergelijken met een ballon, dus hij kan wel een heel eind uitrekken en uiteindelijk weer wat groter worden. Dat 'ie echt knapt lijkt me onwaarschijnlijk, te veel/snel/vet eten zorgt al heeel snel voor overgeven.

1 like

Wat doen pakketbezorgers als ze naar de wc moeten? Bij iemand thuis? Onderweg ergens? Op het depot?

6 likes

Ik heb weleens gehad dat een pakket zwoeger vroeg of hij mijn toilet mocht gebruiken! Denk misschien een combinatie van al jouw suggesties?

1 like

Ik heb een soortgelijk baantje gehad. Ik ging zo veel mogelijk bij de bedrijven waar ik stopte of onderweg als het echt niet anders kon (mcdonalds/tankstation). Na een tijdje wist ik over heel Nederland waar de schoonste/fijnste wc’s waren en dan nam ik dan mee in m’n planning. :joy:

10 likes

Haha ohh ik heb hier herinneringen aan.
Ik had een paar vaste plasadressen waar ik elke week sowieso kwam :’) Een sportschool en een verzorgingstehuis “Haaii ben ik weer!” Werd de nood echt hoog dan vroeg ik het ook wel eens in een winkel en als het écht ernstig was, dan ook wel eens bij mensen thuis. Het depot was niet echt een optie; of die was kilometers verder weg, of er was geen wc.