Mensen die een maagverkleining willen ondergaan moeten (in de meeste gevallen) wel echt een traject volgen van minimaal 4-6 maanden waarmee ze langs verschillende disciplines langs komen die die mensen allemaal individueel beoordelen. Op die manier wordt er wel geprobeerd om onderscheid te maken in de verschillende patiënten en de patiënten waarvan ze verwachten dat ze niet voldoende inzicht hebben mogen ook echt niet door. Helaas zijn er genoeg mensen die precies weten wat de sociaal-wenselijke antwoorden zijn en zich er op die manier doorheen lullen, maar dat zijn vaak wel de mensen die na de operatie klachten krijgen en weer aan gaan komen.
Ik sta er zelf heel dubbel in, aan de ene kant is het goed dat mensen met gezondheidsklachten op deze manier geholpen kunnen worden, maar aan de andere kant vind ik het bizar hoe het nu een trend lijkt te zijn geworden en dat mensen het zo makkelijk doen. Wat mij betreft hadden ze de criteria echt nog veeel strenger mogen maken, maar dan heb je het gevaar dat iedereen naar België gaat en hier terug komt met complicaties.