Wat heb jij je altijd al afgevraagd?

Klopt, de bloem moet je eigenlijk bakken.

3 likes

Waarom 112 geen sms meldingen ontvangt. Lijkt me dat in sommige situaties bellen niet mogelijk is.

11 likes

Waarom aalscholvers hun vleugels moeten drogen. Dit is toch super onhandig voor een zwemmende vogel haha en waarom hebben eenden of meeuwen daar geen last van?

1 like

De aalscholver heeft niet zo’n goede waterafstotende vetlaag als de meeste andere watervogels. Daarom moet de aalscholver na elke vissenjacht even in het zonnetje gaan zitten met gespreide vleugels, om te drogen. Dat klinkt vreemd voor een watervogel: een verenkleed dat niet zo goed water afstoot. Maar dit nadeel is ook gelijk een voordeel. Want zo kan deze vogel langer onder water blijven, zonder dat de opwaartse druk (van een waterafstotend verenkleed) het dier naar boven zou werken.

11 likes

Hoe de wereld zou zijn als drugs (produceren, verkopen en gebruiken) legaal zou zijn. En daarbij dus ook de vraag waarom het niet “gewoon” gelegaliseerd wordt.

Ik heb dit al zo vaak gegoogled en er heel veel over gelezen en ik snap gewoon niet dat de nadelen zoveel meer opwegen dan de voordelen. Maar misschien ben ik wel heel dom :joy:

2 likes

Minder criminaliteit waarschijnlijk. Maar er zit moraliteit vanuit overheden achter. En legalisering wil niet per se zeggen dat regulering ook goed gebeurt. Dat schijnt ook zonder legalisering te kunnen.
Ik vind het ook een interessant vraagstuk. Denk dat een eenduidig antwoord of oplossing niet bestaat.

1 like

Misschien moet je eens een zaterdagavond op mijn SEH meekijken als ik links de ene chick met een drupje teveel GHB aan het ademen probeer te houden terwijl rechts iemand hevig bloedt uit z’n open botbreuken omdat het met drugs op zo’n fantastisch idee leek om van de tweede verdieping te springen en verderop een gezonde 30-er een groot hartinfarct doormaakt omdat de cocaïne z’n kransslagaderen dichtknijpt.
Misschien zou het uiteindelijk allemaal minder worden als men eraan went dit soort dingen ‘gewoon’ te kunnen kopen, misschien zie ik wel veel patiënten die met goede voorlichting of betere kwaliteit drugs dit niet hadden meegemaakt, maar vooralsnog ben ik blij dat de illegaliteit in ieder geval voor een deel van de mensen een drempel opwerpt om dit soort gekkigheid te doen.

43 likes

Ja dit vraag ik me ook af. Volgens mij is er wel een app ofzo? Als er bijv iemand in huis is kun je dat moeilijk even telefonisch doorgeven.

Edit: even gezocht en op site vd politie staat geen verklaring, alleen dat het nog niet mogelijk is.

1 like

Wtf man ik heb een hamster en ik zat even wat op te zoeken over winterslaap om ervoor te zorgen dat ik hem niet per ongeluk begraaf als ie eigenlijk in winterslaap gaat, lees ik dit:

De normale lichaamstemperatuur van de Syrische hamster is 37 graden […]. Bij winterslaap brengen ze hun lichaamstemperatuur terug naar ongeveer 5 graden.

VIJF GRADEN!!! Hoe kan zoiets! Als het nou kamertemperatuur was

Edit: ugh verkeerde topic maar het is half 3 's nachts dus jullie doen het er maar mee

29 likes

Betere voorlichting, geen drugs gemengd met giftige stoffen, algehele controle, betere doses, waarschuwingen. Dus eigenlijk hoe er nu met alcohol omgegaan wordt.

Natuurlijk kan het nog mis gaan, dat kan het met alcohol ook. Maar da’s dan een eigen keuze geweest want aan de voorlichting en waarschuwing zal het niet meer liggen.

(Overigens is ‘drugs’ een nogal wijd begrip, alcohol is ook een drug en bewezen een stuk gevaarlijker en verslavender te zijn dan MDMA. Ik zie xtc nog wel gelegaliseerd worden, cocaïne niet zo).

5 likes

Voor. Er zitten overal risico’s aan vast. Dat zit aan drugsgebruik nu ook. Legaliseren moet de risico’s verkleinen, het is imo niet realistisch te zeggen dat je risico’s weg kunt nemen.

2 likes

Je weet dat drugs medicijnen zijn?

Ik vind dat je stellingen nogal kort door de bocht gaan. Er wordt niet voor niets al jaren gediscussieerd over dit onderwerp, met hele goede voor-argumenten die ook allemaal onderzocht zijn.

Legalisering gaat het gebruik van drugs veiliger maken, dat is wat ik zei.

Ik ga hier niet serieus op in.

2 likes

Ik weet niet of @anon31425118 dit bedoelde maar er zijn al onderzoeken geweest waarbij ketamine/microdosering lsd positieve effecten hadden op de behandeling van mensen met angststoornissen.

2 likes

Ja Quantum, dat is precies wat ze zegt… Exact in die woorden en met die overtuiging.

9 likes

ik denk dat het legaliseren van andere drugs vooral een positief kan hebben op vlak van controle op de kwaliteit van het product zelf

4 likes

Ik doelde alleen op het feit dat drugs medicinaal kunnen zijn.

1 like

Cocaïne werd vroeger ook gebruikt als geneesmiddel

Lijkt me ook niet heel verstandig om lukraak alle drugs lekker legaal te maken, dat heb ik ook nooit beweerd (zie bovenstaand citaat).

Men weet niet altijd hoe je verstandig met xtc om moet gaan, dat kan veranderen als je het legaliseert en er goed onderzoek en goede voorlichting bij komt. Besef dat xtc echt enorm veel gebruikt wordt in Nederland en ontmoediging niet gewerkt heeft, dan kan je maar beter zorgen dat er goed zich is op wat er in de pillen zit en hoe het gebruikt wordt. Zoals ook in bovenstaand artikel is te lezen stijgen drugsdoden omdat deze drug steeds krachtiger wordt gemaakt, aka geen controle.

MDMA de kop in proberen te drukken heeft niet gewerkt. Als er een oplossing moet komen tegen drugsmisbruik met xtc lijkt dit nog de beste.

Ik kan bij legalisering eigenlijk alleen maar denken: succes Amsterdam met de explosie van drugstoerisme :thumbsup:

7 likes

Ik krijg vanuit je posts een beetje het gevoel dat je ( misschien door persoonlijke ervaringen?) dat je vrij stevig in je afkeer van drugs staat dus ik zal ook niet proberen om je hard te overtuigen. Wat ik persoonlijk geloof is dat legalisering of regulering van bepaalde soorten drugs ervoor kan zorgen dat de criminaliteit erom heen kan afnemen. Veel van de doden bij drugs ( en dan reken ik alcohol en tabak voor het gemak niet mee) vallen door onjuist gebruik, verkeerde toevoegingen en de handel en productie eromheen. Ook is er door de illegaliteit een groep kwetsbare mensen die op het criminele pad raakt hierdoor met veel slachtoffers.

Een vorm van legalisering en de bijbehorende controles kan hier veel oplossingen bieden. Ook op milieutechnisch vlak gezien de giftige stoffen die overal gedumpt worden. Daarnaast zou er meer voorlichting en bespreekbaarheid komen en is het makkelijker om hulp te zoeken voor de mensen die in de problemen komen.

16 likes