Wat heb jij je altijd al afgevraagd?

Wat is de Griekse Y eigenlijk een rare letter. Het zal wel aan de geschiedenis van dd taal liggen maar heeft die letter specifiek een functie?

Nu ik erover nadenk zijn echt heel veel letter(combinaties) overbodig. Zou het echt te verwarrend worden als we die niet meer zouden gebruiken? Zoals c, ch, f, q, x, z, au/ou.

Mijn oma koopt zulk soort bonbons altijd. Zou het zelf nooit kopen maar ik eet het bij haar wel altijd.

Ik heb niet de moeite genomen om het hele topic door te kijken om te zien of er een antwoord was, dus wellicht ter overvloede:

Nee, dat verband schijnt er niet te zijn. De leeftijd bij overgang wordt wel door andere dingen beĂŻnvloed zoals genen en sommige medische behandelingen en van welke afkomst je bent, en je hebt vrouwen die vervroegd in de overgang komen, maar het is niet zo dat iedereen eenzelfde aantal eicellen heeft en dat die dus eerder op zijn als je eerder ongesteld wordt.

5 likes

Die heb ik in mijn naam! Ouders vond het “aparter” dan een i. Nu zijn er zoveel (jonge) meisjes die zo heten, at least they tried.

Hetzelfde als mensen die wel vlees/niet plantaardig eten: gewoon goor

10 likes

Ik vraag me ook iets af hù. Stel ik word nu vermoord in m’n kamer. In bed grote bloedvlek opengebroken deur etc duidelijk moord. Gaan ze dan van álles vingerafdrukken nemen?? Er zijn hier honderden denk ik. In boeken en series vinden ze altijd een vezeltje op de grond die dan lijdt naar iets maar hier zijn behoorlijk wat vezels stofjes vingerafdrukken etc en het grootste deel zal nergens naar lijden vrees ik. Hoe onderzoeken ze een moord in het echte leven?

8 likes

Ik gok dat @Celeone dit misschien weet? (hoop dat ik de goede tag)
Ben ook wel benieuwd!

1 like

Ik vraag me altijd af hoe ‘normale’ mensen aan zoveel volgers komen op instagram en veel minder mensen zelf volgen? Soms zie ik profielen van mensen met bijv 600 volgers (of zelfs meer dan 1000) en dan volgen ze er zelf maar 100. Ik snap dat nooit, hoe kan dat? Het gaat ook niet om bekende mensen dan. Soms staan die profielen zelfs op privĂ©, dan snap ik het al helemaal niet

Waarom dragen mensen jurkjes met lange mouwen? Ik begrijp dat nooit zo goed, ja tenzij je een panty draagt maar ik zie dus heel vaak mensen zonder panty en lange mouwen. Ik koop dat zelf nooit want als je geen blote armen aankan, waarom dan wel blote benen? Heb echt het gevoel dat ik hier iets gemist heb ooit, haha.

1 like

Voor sommige gelegenheden vind ik het netter om een jurk met lange mouwen te dragen. Veel nette jurkjes met korte mouwen vind ik snel tuttig. En ik draag liever geen lange jurken, omdat die me nooit zo goed staan, dus als ik dan iets van warmte wil is lange mouwen ook een goed alternatief. Ben echt dol op korte jurkjes met lange mouwen.

5 likes

@Mhysa @flazeda Hmm makes sense inderdaad! Ze staan vaak wel wat netter. Ik heb zelf alleen altijd heel erg last van warmte die zich via mijn bovenlichaam verspreidt, dus vandaar dat ik het zelf niet zo vaak draag. En het kan idd ook zo zijn dat mensen hun armen niet graag showen. Thanks voor de opheldering :grin:

1 like

Ik heb het ook snel warm ‘aan de bovenkant’, maar ik heb toch het idee dat ik met blote benen dan iets gemakkelijker afkoel dan wanneer ik bedekte benen en blote armen heb. If that makes sense haha.

Hoe zit het dan als je vaak de pil doorslikt?

Hm ik kan er via google niet zo snel een duidelijk antwoord op vinden. Maar wanneer je niet meer vruchtbaar bent hangt natuurlijk niet alleen af van je aantal eicellen maar ook van je hormoonspiegel en die verandert rond de overgangsleeftijd denk ik sowieso?

Nee er is geen verband dus.

@anon31425118 Haha, ik moest best lachen om deze tag. Maar vrijdag kreeg ik wel een compliment van teamleider Team Grootschalige Opsporing dat ik research doe. :sunglasses:

Goed, antwoord op de vraag, of in ieder geval een poging tot. Ik zit niet bij de politie en ook niet bij een forensische dienst, dus of alles klopt van wat ik ga zeggen weet ik niet. Maar wat ik denk:

Stel jij wordt op je bed in een grote bloedvlek gevonden, opengebroken deur. Ze zullen dan, neem ik aan, bepaalde focusgebieden opstellen. Een opengebroken deur wijst erop dat je niet even een wijntje bent gaan drinken met degene die binnen is gedrongen, dus ze zullen de twee wijnglazen op je tafel wellicht checken, maar niet de hoogste prioriteit geven. De boeken in je boekenkast zijn ook geen logische plek voor bewijsmateriaal. Logischere prioriteiten zijn dan checken of er bloed is weggehaald (luminol), schoonmaakspullen controleren op vingerafdrukken, natuurlijk het messenblok en alle andere scherpe voorwerpen controleren, een concentratiegebied rondom het bed bepalen (haartjes die niet van jou zijn? Bloed van de dader? Moordwapen onder het bed? Een stomp voorwerp dat eventueel schoongemaakt kan zijn en in volle zicht staat maar eigenlijk het moordwapen is? Gevallen voorwerpen met sporen?). Zijn er sigaretten te vinden precies naast je huis? Schoenafdrukken in de tuin? Je kamer wordt ook verzegeld, dus ze hoeven niet meteen ALLES te onderzoeken. Op basis van aannemelijkheid kunnen ze sporen verzamelen en kijken of die ergens naar leiden.

Bedenk je ook dat alles in tv-series en boeken lekker kort lijkt, maar zo’n onderzoek lang kan duren.

Wel een goed idee om eens te kijken of ik met iemand kan praten hierover. Ik heb deze informatie voor mijn volgende boek niet zozeer nodig, maar de kennis hebben kan nooit kwaad en wie weet krijg ik er nieuwe ideeën door.

17 likes

@eitje @flazeda
Ik heb hier op EGF ooit een verhaaltje over getypt en toen wist ik de precieze aantallen, maar die ben ik vergeten, dus pin me daar niet op vast:
Als meisjesembryo worden alle eicellen die je ooit zult hebben aangelegd, dan heb je er 10 miljoen. Als je geboren wordt is een deel daarvan al vervallen en heb je er 5 miljoen over, tegen de tijd dat je in de puberteit komt zit je op 1 miljoen en dat gaat zo langzaam door, er vervalt elk uur van je leven een eicel (ongeacht puberteit, of anticonceptie, of zwangerschap), en alleen die ene die op het perfecte moment in je cyclus opkomt zal uitrijpen en een eisprong doormaken. Uiteindelijk zijn op een gegeven moment al je eicellen op en dan is het klaar.

9 likes

Vind je een lange broek met een t-shirt dan ook gek? Want dat is eigenlijk hetzelfde maar dan andersom.

1 like

Hmm ik vind dat wel anders eigenlijk! Blote benen doe ik alleen als het echt warm is, maar blote armen kan al een stuk sneller omdat dat minder koud is, vind ik dan.

Ja ik snap je wel hoor, maar als je erover nadenkt is dat eigenlijk maar gek. Misschien denken we zo omdat het minder gebruikelijk is? Of omdat een rokje/jurkje open is aan de onderkant en daardoor kouder lijkt?
Ik heb iig vandaag een jurkje aangehad tot net boven mn knie en met driekwart mouwen en ik heb het geen seconde koud gehad.

1 like