@anon31425118 Haha, ik moest best lachen om deze tag. Maar vrijdag kreeg ik wel een compliment van teamleider Team Grootschalige Opsporing dat ik research doe. 
Goed, antwoord op de vraag, of in ieder geval een poging tot. Ik zit niet bij de politie en ook niet bij een forensische dienst, dus of alles klopt van wat ik ga zeggen weet ik niet. Maar wat ik denk:
Stel jij wordt op je bed in een grote bloedvlek gevonden, opengebroken deur. Ze zullen dan, neem ik aan, bepaalde focusgebieden opstellen. Een opengebroken deur wijst erop dat je niet even een wijntje bent gaan drinken met degene die binnen is gedrongen, dus ze zullen de twee wijnglazen op je tafel wellicht checken, maar niet de hoogste prioriteit geven. De boeken in je boekenkast zijn ook geen logische plek voor bewijsmateriaal. Logischere prioriteiten zijn dan checken of er bloed is weggehaald (luminol), schoonmaakspullen controleren op vingerafdrukken, natuurlijk het messenblok en alle andere scherpe voorwerpen controleren, een concentratiegebied rondom het bed bepalen (haartjes die niet van jou zijn? Bloed van de dader? Moordwapen onder het bed? Een stomp voorwerp dat eventueel schoongemaakt kan zijn en in volle zicht staat maar eigenlijk het moordwapen is? Gevallen voorwerpen met sporen?). Zijn er sigaretten te vinden precies naast je huis? Schoenafdrukken in de tuin? Je kamer wordt ook verzegeld, dus ze hoeven niet meteen ALLES te onderzoeken. Op basis van aannemelijkheid kunnen ze sporen verzamelen en kijken of die ergens naar leiden.
Bedenk je ook dat alles in tv-series en boeken lekker kort lijkt, maar zoân onderzoek lang kan duren.
Wel een goed idee om eens te kijken of ik met iemand kan praten hierover. Ik heb deze informatie voor mijn volgende boek niet zozeer nodig, maar de kennis hebben kan nooit kwaad en wie weet krijg ik er nieuwe ideeën door.