Wat heb jij je altijd al afgevraagd?

Waarom die Sensodyne reclames altijd scheef gefilmd worden. Echt achterlijk? Totaal geen toegevoegde waarde.

Kunstzinnige framing

22 likes

Hebben ze geleerd van Mascha, volgende stap zijn schokkerige beelden

16 likes

en misplaatste muziekjes

3 likes

Rauwe beelden

3 likes

Ik moest net plassen best nodig. Ga ik vervolgens douchen, heb niks gedronken tussendoor. Vervolgens denk ik toch nog even plassen voor ik ga slapen en dan kan ik gewoon weer een half glas vol plassen (even ter illustratie hoeveel HAHA, ik heb niet echt in een glas geplast). Er zaten hoogstens 10min tussen. Hoe dan?!

4 likes

Ik kwam net dit tegen tijdens mijn nachtelijke google avontuurtjes en dacht meteen aan dit bericht die ik deze week gelezen had haha :rofl:. Maar hier je antwoord!

4 likes

Het antwoord:

Eindresultaat

44 likes

Vaak heb je op toeristische plekken/vakantie (meestal afrikaanse) verkopers die dan vrijwel allemaal dezelfde soort spulletjes verkopen. Dit heb ik in meerdere landen al gezien. Ik vraag me altijd af waar ze deze spullen vandaan halen, is er een groot centraal warenhuis met allemaal dezelfde soort spullen die ze dan wereldwijd verkopen? Hoe komen mensen aan dit werk? En waarom zijn het (vrijwel)altijd afrikaanse mannen?

Zelfde geldt voor van die straatkunstenaars die karikaturen tekenen, of kunstwerkjes maken met spuitbussen. Al dat werk is gewoon identiek. Waar leer je dit?

10 likes

Volgens mij verschilt dit per persoon. Ik heb wel eens gehoord dat mensen vaker mannenstemmen horen dan vrouwenstemmen. Maar ik ken ook een (blank) meisje dat altijd heel specifiek de stem van een wat oudere zwarte vrouw hoort, wanneer ze een stem in haar hoofd hoort.

Ik vind het concept ‘stemmen horen’ trouwens echt HEEL eng en zielig voor de persoon in kwestie :disappointed:

3 likes

Ik heb geen idee of dit bestaat (heb er zelf in ieder geval nog nooit van gehoord) maar vind het wel een interessante vraag, het zou dan een soort vorm van linguistic relativity zijn denk ik, en er is best wel wat discussie over of/in hoeverre dat bestaat. Op andere vlakken lijkt het wel voor te komen, sprekers van Pirahã bijvoorbeeld, die (behalve potentieel één en twee) geen telwoorden hebben, en het lukte mensen ook echt niet om hen tot 10 te leren tellen. Kleurwoorden die per taal verschillen zijn ook een interessant voorbeeld hiervan, in het Russisch is er bijvoorbeeld een ander woord voor lichtblauw dan donkerblauw, en dat lijkt invloed te hebben in hoe makkelijk sprekers van het Russisch vs sprekers van talen die alleen het woord blauw gebruiken, onderscheid kunnen maken tussen verschillende tinten blauw.

Grote verschil hiermee is natuurlijk dat er geen specifieke woorden voor beeldspraak gebruikt worden, maar dat het een specifieke manier van het gebruiken van de bestaande woorden is. Anyway, totaal geen antwoord op je vraag dus, maar mocht je het interessant vinden is dit wel leuk leesvoer:



En als dit je geen zak interesseert dan bied ik hierbij mijn excuses aan voor het verdoen van je tijd :grin:

25 likes

Zo interessant :heart_eyes: Heb een keer een inleidend vak taalwetenschap gehad maar lijkt me heel leuk om er een minor in te doen

2 likes

Doen! Taalwetenschap is zo leuk :blush:

1 like

Ik ben de persoon die de stemmen hoort niet maar ik kan me voorstellen dat je dat in bepaalde gevallen wel kunt horen? Als je iemand hoort praten speelt niet alleen de stem mee maar ook andere aspecten van de manier van praten. Zoals bijvoorbeeld bij African American Vernacular English https://en.m.wikipedia.org/wiki/African-American_Vernacular_English

Of misschien klonk die vrouw wel heel Surinaams ofzo, ik weet het niet.

1 like

nee joh tijd verspillen? ik wilde juist zeggen: wat ontzettend cool dat iemand zich zoiets afvraagt en dat er dan iemand anders zegt nou, ik weet wel iets over linguistic relativity, en nog zo wat. dat iemand dan ook echt iets uit de mouw kan schudden over zoiets ingewikkelds. love it.

13 likes

Bij mij klinkt het als mijn eigen stem.

Of huisartsen veel vaker ziek zijn dan gewone mensen. Zij krijgen echt de hele dag álle bacillen over de vloer…

1 like

Vaak word je er wel immuun voor.

Haha mijn moeder is wel vaker verkouden dan gemiddeld

Ik vraag me af of huisartsen ook niet gewoon altijd dingen zoals griepprikken nemen?

Zeker doen ze dat! Mijn moeder werkt als assistente in een ziekenhuis en komt vrij weinig met patiënten in contact, en zelfs zij krijgt een griepprik!