Wat heb jij je altijd al afgevraagd?

Waarom er op chocolade paaseitjes vrijwel altijd een soort slangen/reptielen print is gedrukt? Dus op de chocolade zelf

10 likes

Om de chocola eerlijk te verdelen? Ik kan me zoiets wel van de chocoladeletters herinneren. Die hebben streepjes, zodat er geen bubbels op de oppervlak zitten
Edit: bij letter zit het patroon, zodat ze niet makkelijk breken. Ik denk niet dat dit voor eitjes is :see_no_evil: Misschien een idee om een paar winkels te vragen waarom ze voor patroontjes kiezen

1 like

Wat mensen in hemelsnaam fijn vinden aan een laken + deken in plaats van een deken in een hoes?! Ik ben op vakantie en hier lig je dus onder een laken waar nog een deken op kan, maar het gaat Ć”ltijd schuiven, je moet het ā€˜s nachts altijd 2x rechtleggen en je ligt toch tegen die deken (zonder hoes dus) aan wat ik dan weer onhygiĆ«nisch vind. Kan iemand me 1 voordeel noemen?

9 likes

Welke (herbruikbare) koffiebeker is nu echt de beste? Hij zal voornamelijk rechtop staan in de auto, maar wil hem eventueel ook eens in een tas kunnen stoppen. Het liefst wel niet met een al te grote opening, want ik ken mezelf en dat gaat dus mis :upside_down_face:

Een thermobeker of een gewone?

1 like

Thermo!

Deze vind ik heel fijn. Lijkt een grote opening maar is alleen het buitenste randje. Blijft goed warm (na een paar uur verband ik nog steeds mijn gehemelte) en is de enige die bij mij nog niet is gaan lekken

1 like

Super, bedankt!

In BelgiĆ« word je soms enkel voor de receptie uitgenodigd (bv. collegaā€™s, kennissen of vrienden van je ouders) of enkel dessertbuffet + avondfeest (als je bv. een hele grote groep vrienden/jonge kennissen hebt).

Ik ben wel 1 keer op een trouwfeest uitgenodigd in Nederland en toen zijn we daar 's avonds soort van weggejaagd. We hebben toen nog met de bende een terrasje gedaan. Het trouwkoppel passeerde ons later nog, haha. Iedereen mag zā€™n trouw lekker zelf vieren zoals hij het wil, maar dat voelde toch heel raar, ik ben gewend dat je hier tot een gat in de nacht feest hebt. Geen idee of dat vaker gebeurt, maar we hebben toen wel gelachen met de stereotiepe Nederlandse zuinigheid :innocent:.

3 likes

Hoe ik het ken is dat het bruidspaar op een gegeven moment weggaat maar de rest nog even door feest.

1 like

Ja hoor! Ook in andere landen is dit best normaal. Die ene buurvrouw of kennis is prima op een feestje, maar hoeft niet bij de ceremonie te zijn bijvoorbeeld.

1 like

Als je op de centen moet letten is een trouwambtenaar buiten kantooruren naar een locatie laten komen niet zoā€™n strak plan (in mijn gemeente ā‚¬300 vrijdag overdag op het gemeentehuis vs. ā‚¬1500 vrijdagavond op je eigen locatie).

2 likes

In Belgiƫ iig wel (zoals @Eddie ook zegt). Het hangt er vooral van af hoe ze trouwen (kerk/wet/eigen ceremonie).

Tussen kerk en avondfeest heb je bv. vaak nog het moment waarop de trouwfotoā€™s genomen worden en een receptie die niet altijd voor de avondgasten is (soms is dat een volledig andere groep gasten). De kerk is dan voor iedereen die wil, dus dan moet je jezelf inderdaad tussendoor even bezig houden.

Soms wordt de trouw voor de wet op een eerdere dag gedaan, dan is er vaak enkel een bescheiden feestje voor de dichtste omgeving van het koppel. Als het op de dag van het avondfeest gedaan wordt, wordt er vaak een lichte lunch met de dichtste familie gedaan (wettelijke trouw is meestal 's ochtends, denk ik). En dan weer trouwfotoā€™s en receptie voor het avondfeest, dus je zit weer met enkele uren ertussen.

Maar tegenwoordig wordt ook vaak een eigen ceremonie georganiseerd, die iets romantischer is dan de wettelijke trouw, maar niet kerkelijk. En dan wordt het meestal wel zo gedaan dat die op dezelfde plek is waar het avondfeest is en dat de gasten die daarvoor uitgenodigd worden, ook de hele middag en avond blijven. Mogelijks komen er wel nog extra genodigden later.

Veel mensen dragen ook iets anders voor de kerkelijke/wettelijke trouw (meer stadskleding) dan voor het avondfeest (feestkleding), dus als het in de buurt is, ga je je vaak opkleden. Hih. Als het niet in de buurt is, is het wel vervelender natuurlijk dat je met die tijd ertussen zit.

2 likes

Dus veel mensen trouwen op hun eigen locatie? Want ik ken in Belgiƫ niemand die dat heeft gedaan, iedereen trouwt in het stadhuis. Ik weet zelfs niet of het mogelijk is.

Dat soort trouwfeesten kosten echt gigantisch veel, helaas, haha.

Hoe zit het avondfeest dan in elkaar als er geen uitgebreid menu is? Krijg je wel eten? Want op iedere trouw waar ik ben geweest, was dat met uitgebreid eten en meerdere gangen (zelfs de meest budget trouw was met uitgebreide barbecue). En daarna de tafels aan de kant voor het dansfeest. Daarom dat ik die ene Nederlandse trouw ook zo raar vond, haha, we kregen niet echt eten (wel veel hapjes) en een speech (waarbij ik dacht dat het feest dus begon, het was nog niet eens donker buiten, terwijl het eigenlijk een ā€œleuk dat je erbij was, doeiā€ was, haha :joy:). Ik ben ook naar 1 trouwfeest in Zwitserland geweest en die liep heel gelijkaardig aan hoe het in BelgiĆ« wordt gedaan.

Oh, en ik ben op een trouw uitgenodigd in Oezbekistan, haha, maar dat is wel een heel ander kaliber dan hier, ik kende die mensen niet eens :joy:. Die trouw duurde ook veel langer (= meer dan 1 dag).

Dat is wel normaal hoor, want de ceremonie is, zoals hierboven gezegd, openbaar. Dus daar hoef je niet voor uitgenodigd te worden maar het kan dat je wel speciaal gevraagd wordt om te komen. Op de kaart staat dan dat ze om 13u trouwen in het stadhuis en het feest is om 20:00u in feestzaal het snollebolleke.

Of je krijgt een kaart met ceremonie en receptie. Of een kaart met alle tijden incl eten. Ik denk dat het vooral een geldkwestie is idd, als je onbeperkt budget hebt laat je vast iedereen en zn moeder mee eten.

2 likes

Ok! Sorry, net wakker :sleeping:

Heb meegemaakt dat een vriendin van me de bruid ging opmaken (voor niks want de bruid was de aanstaande vrouw van haar neef), dat ze vervolgens tijdens de receptie en het eten/lunch er niet bij mocht zijn, dus een paar uur maar even de tijd ergens moest gaan doden. En later weer aan mocht sluiten bij de drankjes of iets toen er weer meerdere mensen werden uitgenodigdā€¦

Vond ik heuuuuul vreemd

5 likes

Oh, maar dat kan echt niet. Dat is zo onbeleefd. Bruidsmake-up is best duur en kan ook flink wat tijd in zitten, dus als je dat gratis krijgt dan zou ik mijn aanstaande nicht echt wel uitnodigen.

1 like

Maar het is dus normaal om mensen weg te sturen tijdens het eten? Echt een raar idee. Je nodigt toch mensen uit die je de hele dag bij je wilt hebben? Ik zou echt niet iemand voor de helft van mijn bruiloft uitnodigen en dat diegene in de avond aansluit. Is toch ongemakkelijk?

1 like

Komt niet veel voor, maar het gebeurd wel! Vaak heb je daggast + avondgast, maar ik heb door mijn werk uitnodigingen gezien met 4 of 5 verschillende versies/soorten gasten. Sommige mochten dus bij de ceremonie, de borrel en het feest zijn en later weer aansluiten voor het eten.

1 like