Wat heb jij je altijd al afgevraagd?

Ik vraag me af hoe de wereld (oke ovedreven) eruit zou zien als we 12 vingers zouden hebben ipv 10.
Zouden we dan ook tellen in 12 tallen ipv 10 tallen? Is 10 zo’n rond getal voor ons omdat we 10 vingers hebben?

Of 8 vingers, misschien een beter voorbeeld. Even ter vergelijking met nu: dat we dan zouden zeggen: 1 2 3 4 5 6 7 10, 11 12 13 14 15 16 17 20, etc. Dus dat het woord 8 en 9 niet bestaat, maar dat dus het woord 10 gegeven wordt aan de 8e vinger (of de 8e man, 8e banaan etc) Of werkt dat zo niet?

44 likes

Meid wat heb je op? :joy:

48 likes

Er bestaan andere talstelsels, in principe is onze manier van tijdrekenen bijvoorbeeld een 60-talstelsel. Ik heb er ooit eens college over gehad, ik meen me ook te herinneren dat er nog landen/plekken zijn waar andere stelsels gebruikt worden, we gingen daar toen wat mee rekenen en dat voelt echt mega-contra-intuitief voor ons, maar voor hen zal ons stelsel dus heel onlogisch voelen.

3 likes

zoals @Merel al zegt zijn er verschillende talstelsel. Zo ook het land van oct! een 8 tallig stelsel. een stelsel wat dus de 9 en de 10 niet kent. Heel interessant haha! heb er ooit een paar lessen op de pabo mee gewerkt :blush:.

6 likes

Hahaha oh ik vond dat echt de meest verschrikkelijke lessen. Mijn vriendinnen ( vd pabo) en ik hebben het er nog steeds wel eens over.

2 likes

Hahaha ik snap het wel hoor! Ik vond het juist super interessant maar ik snap de haat ertegen :joy::joy:

3 likes

Ik weet niet of dit de juiste plek is voor deze vraag en ik hoop dat de vraag ook niet verkeerd wordt opgevat, want ik bedoel het zonder enig waardeoordeel. Waarom is het ontkennen van de holocaust in sommige landen wel strafbaar, maar het ontkennen van andere genocides niet?

5 likes

Hoe gaat t met vlees in restaurants. Bijvoorbeeld biefstuk bij zoiets als Loetje, wordt dat in kant en klare porties afgeleverd? Hebben ze hele vriezers vol met die dingen? Komt er een enorm stuk vlees en snijden ze dat?

En als restaurants heel veel gerechten aanbieden, wordt het dan weleens van te voren al klaargemaakt? En hoe kan je het zo plannen dat eten voor een tafel van bijv 6 mensen even snel klaar is?

Bij Loetje krijgen ze inderdaad grote stukken vlees binnen en snijden ze dit zelf in de juiste porties. Zo kun je de afsnijdsels ook gebruiken voor bijvoorbeeld een salade met biefstukpuntjes.

Bij de meeste restaurants bereiden ze veel voor, maar ze zullen zeer waarschijnlijk niet al een volledig gerecht klaarmaken. Zo zijn de groenten die je bij je hoofdgerecht krijgt al gegaard en hoeven ze alleen nog maar de oven in om ze warm mee te geven. De meeste keukens werken daarnaast met verschillende parties (afdelingen). Zo is er iemand verantwoordelijk voor het vlees en de vis, iemand doet de bijgerechten en een ander de voorgerechten (even als voorbeeld). Stel dat ik een salade bestel en jij een biefstuk, dan communiceren de verschillende parties over hoe veel minuten het klaar is en dan zorgen ze beiden dat ze op tijd klaar zijn. Dit zal niet overal exact zo gaan, maar bij een standaard restaurant is dit vaak wel de gang van zaken!

12 likes

Er wordt ook veel gebruik gemaakt van (stoom)ovens. Dan kan eten wat in de middag klaargemaakt is opgewarmd worden zonder verlies van smaak. Dit doen ze natuurlijk niet met alles maar met een hamburger kan het prima.

2 likes

Aan het begin van het jaar krijg je een x aantal vakantiedagen. Stel in januari neem je 3 weken vakantie op en in februari neem je ontslag om ergens anders te gaan werken.
Heeft dit gevolgen voor je eindafrekening? Of heb je in dat jaar gewoon lekker veel vakantie?
Hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is, vind het lastig om mijn vraag te verwoorden

Er van uitgaande dat je op 1 januari op 0 was begonnen omdat je alle uren van vorig jaar hebt opgemaakt: je verdient in de loop van het jaar je vakantiedagen (stel dat je er elke maand 2 verdient), na januari heb je dus eigenlijk nog maar een saldo van 2 vakantiedagen, maar omdat dat praktisch onwerkbaar is mag je wel 3 weken op vakantie. Je hebt dan 13 vakantiedagen (15 werkdagen op vakantie, 2 al verdiend, 13 over) opgenomen die je nog niet verdiend had, en die je nog moet terugverdienen. Als je dan vertrekt, ben je die dagen schuldig aan de baas, dan zal dat op je laatste loonstrookje verrekend worden met je loon.

Edit: naar aanleiding van de post onder me blijkt dat discutabel, in de helft van de gevallen oordeelt de rechter dat het zo mag, in de andere helft dat het niet mag en je dus ‘geluk’ hebt, tenzij er iets over staat opgeschreven in je contract.

5 likes

Altijd is een groot woord maar hoe dat ‘Hans betaalt de schade’ is ontstaan
En soms staat er onder een instagram post ‘Ze is een tank’, en ik kan ook niet vinden waar dat precies op slaat.

1 like

Bij mij staat dit groot in het systeem waar je je vakantiedagen aanvraagt. Als je meer dagen opneemt dan waar je achteraf recht op hebt wordt dit verrekend

1 like

Ik snap niet wat je vraagt. Ik heb het nu een paar keer gelezen, maar wat bedoel je?

5 likes

Hans betaalt de schade is van een liedje, of wist je dat wel?

Ze vraagt wat de uitspraken “Hans betaalt de schade” en “ze is een tank” betekenen en waar ze vandaan komen.

2 likes

ik heb dus echt nog nooit van die uitspraken gehoord ???

21 likes

“altijd is een groot woord” omdat de topictitel zegt van wat heb je je altijd afgevraagd. Nou niet altijd, maar wel eens als ik het tegenkom.

1 like

In het echt ook nooit, maar op Instagram wel. Vooral door/bij mensen van begin 20.