Dit heet gewoon travestie, beide kanten op!
Ik heb wel zelf een theorie, maar ik heb geen idee of dit ook echt klopt:
Wat er misschien mee te maken heeft is dat er wel kleding en uiterlijke kenmerken bestaan die volgens de maatschappij specifiek voor vrouwen bedoeld zijn (jurken, rokken, hakken, lang haar, makeup). Als een man dit dan draagt valt het op. Maar er is niet echt kleding die specifiek voor mannen is, voor zover ik weet? Een stropdas misschien, maar verder kan ik ook niks bedenken? 150 jaar geleden waren dit misschien dingen als broeken en platte schoenen, maar tegenwoordig is dat natuurlijk echt niet meer zo en is het volkomen geaccepteerd en normaal dat vrouwen dit dragen.
Ik denk dat mannen in vrouwenkleding daardoor meer opvallen dan vrouwen in ‘mannenkleding’ (want dat is er dus niet echt), en dat de maatschappij daarnaast ook veel heftiger en negatiever reageert op mannen in vrouwenkleding dan vice versa. Als je als groep, in dit geval een groep mannen die zich als vrouw wil kleden, op grote schaal wordt uitgelachen en/of afgekeurd (wat helaas nog veel gebeurt) zoek je elkaar sneller op in veilige omgevingen waar ze zich helemaal kunnen uiten, en daar kunnen weer subculturen uit ontstaan. Bij vrouwen in ‘mannenkleding’ was er, denk ik, minder noodzaak en behoefte tot een veilige omgeving. Ik denk dat dat er misschien mee te maken heeft.
Daarnaast ligt er denk ik op mannen ook wel meer druk dat ze zich ‘mannelijk’ moeten gedragen en wordt het sneller afgekeurd als iemand hier van afwijkt. Ik heb het idee dat dit bij vrouwen minder speelt. Een man die zich vrouwelijk gedraagt wordt uitgemaakt voor homo of mietje, maar een vrouw die zich mannelijk gedraagt is gewoon een tomboy.
Disclaimer: ik maak nu veel gebruik van de woorden mannelijk/vrouwelijk. Ik denk persoonlijk dat je gender niks te maken heeft met hoe je je kleedt of gedraagt, en dat je dit zelf mag bepalen. Daarnaast is er natuurlijk nog veel meer dan alleen vrouwelijk en mannelijk, er zit nog van alles buiten en tussenin. Ik gebruik deze woorden nu vooral in de context en betekenis die gangbaar is in onze maatschappij, o.a. omdat ik denk dat de betekenis die wij als mensen aan de woorden vrouwelijk en mannelijk hebben gegeven, bijgedragen hebben aan de vorming en groei van travestie/dragcultuur. (Als we kleding en uiterlijk niet zouden indelen in mannelijk/vrouwelijk zou het hele fenomeen van cross-dressing uberhaupt niet hoeven bestaan, dan zou iedereen kunnen dragen wat ze willen, maar goed dat is helaas niet zo). Het is in ieder geval niet mijn bedoeling om te bepalen wat mannelijk of vrouwelijk is voor een ander, of om te impliceren dat man en vrouw de enige twee genders zijn, dus ik hoop dat ik er ook niemand mee voor het hoofd stoot!