Correct me if Im wrong… maar hoe komt het dat de drag(queen) cultuur zoveel groter is/lijkt dan vrouwen die zich juist als man verkleden (heeft dit een naam?). Of komt het door media dat het populairder is geworden en daarom meer “opvalt”?
Dit heet gewoon travestie, beide kanten op!
Ik heb wel zelf een theorie, maar ik heb geen idee of dit ook echt klopt:
Wat er misschien mee te maken heeft is dat er wel kleding en uiterlijke kenmerken bestaan die volgens de maatschappij specifiek voor vrouwen bedoeld zijn (jurken, rokken, hakken, lang haar, makeup). Als een man dit dan draagt valt het op. Maar er is niet echt kleding die specifiek voor mannen is, voor zover ik weet? Een stropdas misschien, maar verder kan ik ook niks bedenken? 150 jaar geleden waren dit misschien dingen als broeken en platte schoenen, maar tegenwoordig is dat natuurlijk echt niet meer zo en is het volkomen geaccepteerd en normaal dat vrouwen dit dragen.
Ik denk dat mannen in vrouwenkleding daardoor meer opvallen dan vrouwen in ‘mannenkleding’ (want dat is er dus niet echt), en dat de maatschappij daarnaast ook veel heftiger en negatiever reageert op mannen in vrouwenkleding dan vice versa. Als je als groep, in dit geval een groep mannen die zich als vrouw wil kleden, op grote schaal wordt uitgelachen en/of afgekeurd (wat helaas nog veel gebeurt) zoek je elkaar sneller op in veilige omgevingen waar ze zich helemaal kunnen uiten, en daar kunnen weer subculturen uit ontstaan. Bij vrouwen in ‘mannenkleding’ was er, denk ik, minder noodzaak en behoefte tot een veilige omgeving. Ik denk dat dat er misschien mee te maken heeft.
Daarnaast ligt er denk ik op mannen ook wel meer druk dat ze zich ‘mannelijk’ moeten gedragen en wordt het sneller afgekeurd als iemand hier van afwijkt. Ik heb het idee dat dit bij vrouwen minder speelt. Een man die zich vrouwelijk gedraagt wordt uitgemaakt voor homo of mietje, maar een vrouw die zich mannelijk gedraagt is gewoon een tomboy.
Disclaimer: ik maak nu veel gebruik van de woorden mannelijk/vrouwelijk. Ik denk persoonlijk dat je gender niks te maken heeft met hoe je je kleedt of gedraagt, en dat je dit zelf mag bepalen. Daarnaast is er natuurlijk nog veel meer dan alleen vrouwelijk en mannelijk, er zit nog van alles buiten en tussenin. Ik gebruik deze woorden nu vooral in de context en betekenis die gangbaar is in onze maatschappij, o.a. omdat ik denk dat de betekenis die wij als mensen aan de woorden vrouwelijk en mannelijk hebben gegeven, bijgedragen hebben aan de vorming en groei van travestie/dragcultuur. (Als we kleding en uiterlijk niet zouden indelen in mannelijk/vrouwelijk zou het hele fenomeen van cross-dressing uberhaupt niet hoeven bestaan, dan zou iedereen kunnen dragen wat ze willen, maar goed dat is helaas niet zo). Het is in ieder geval niet mijn bedoeling om te bepalen wat mannelijk of vrouwelijk is voor een ander, of om te impliceren dat man en vrouw de enige twee genders zijn, dus ik hoop dat ik er ook niemand mee voor het hoofd stoot!
Bij die woonprogramma’s waarbij stellen met een makelaar naar drie huizen gaan kijken, wordt er aan het einde altijd gevraagd welk huis kiezen jullie? Alsof het al zeker is dat er sowieso een huis wordt gekozen en ze kiezen ook altijd en gaan dan champagne drinken. Maar hoe groot is de kans dat ze echt een van de drie huizen leuk vinden en dat hun bod wordt geaccepteerd? Dat is toch niet van deze tijd?
Interessant vraagstuk! Ik denk dat je best wel eens gelijk zou kunnen hebben.
Ik merk dat ik het eigenlijk best wel erg vind dat je het gevoel hebt dat het hier nodig is om je zo uitgebreid in te dekken omdat je de woorden mannelijk en vrouwelijk gebruikt. Bewustzijn is goed en niemand voor het hoofd willen stoten ook, maar ik lees hier soms zoveel felheid rondom dit soort thema’s dat je bijna bang wordt om iets ‘verkeerd’ te zeggen. Bottomline: ik vind dat @Dombo het ook zonder de disclaimer heel goed verwoordde.
Weer een huishoud vraag het houdt mij bezig.
Hoe gebruiken jullie je wasmachine?
Mensen om mij heen zeggen altijd ja gewoon alles bij elkaar en dan het dagelijkse was programma.
Maar mijn machine heeft zoveel keus…?
Jeans
Dagelijkse was
Handwas
Synthetisch
Katoen
Wol
Wanneer doen jullie katoen en wanneer dagelijkse was?
Enige verschil is tijd volgens mij?
En ik doe echt alles apart. Zonde voor het milieu
Ik doe voor kleding altijd ‘fijne was’ op 30 graden. Dan kan het nooit fout gaan is mijn beredenering Overigens ook alles gewoon bij elkaar. Ik heb drie soorten wassen: zwarte/gekleurde kleding, lichte kleding, en beddengoed/handdoeken/etc. Die eerste twee gaan dus op 30 graden, de laatste op 40 graden.
Ik heb 3 wasmanden (bont, wit, donker/zwart), daar gaat alles door elkaar in en als we niet heel veel was hebben was ik het dan ook samen op dagelijkse was (30 graden is dat bij mij). Als we veel was hebben sorteer ik de handdoeken/theedoeken/beddengoed er nog uit en die was ik dan op katoen 60 graden (alleen al het wit apart, de kleuren allemaal samen).
Alle andere standen gebruik ik bij hoge uitzondering, een wollen trui op fijn of een netje bh’s op handwas oid.
Ja maar zoals katoenen shirts
Doe ik die op dagelijkse was 30
Of katoen 30
Ene programma duurt uur de ander 3 uur hahah
Ik was bijna alles op dagelijkse was 30. Behalve beddengoed, onderbroeken, keukendoeken en handdoeken, die was ik op 60 graden katoen.
En dan inderdaad licht en donker gescheiden, maar bijna alles is zwart of donkerblauw Anyway
Ik pleur donker en wit bij elkaar, is nog nooit mis gegaan
Ik sorteer op kleur en was bijna alles op een fijn programma 20 of 30 graden. Behalve handdoeken en ondergoed enzo dat was ik op 40 graden, soms 60. Als er bh’s bij zitten doe ik die op het wol/handwas programma
Ik doe al mijn kleding bij elkaar, meestal op dertig graden, katoen programma en dan de knop extra snel
Handdoeken ondergoed en sokken gaan op zestig graden
Ondergoed op 90? Blijft dat heel?
Of zijn het echt Bridget Jones onderbroeken? Dan snap ik het.
Volgens mij hebben wij dezelfde! Hier bijna altijd dagelijkse was 30 graden. Behalve handdoeken en beddengoed, dat op katoen 60 graden.
Ik doe ook kleding bij elkaar, en heb dan zwart (en alles wat donker is) en “gewoon”, zo noemde m’n moeder het altijd maar dat komt neer op jeans kleuren, grijs, beige etc. Dat op 30 graden, is een snel programma van 40 minuten volgens mij en hand- en theedoeken op 60 (gaat m’n ondergoed bij) en zelfde met beddengoed
Ik was op het programma dat het kortste duurt en/of het zuinigst is. Wit wel apart, rest allemaal door elkaar.
Ik doe dit ook
nee, ik ook!
Ik eens in de 3 maanden, maar meer voor de machine dan voor m’n was.