Wat je even kwijt wil #15

Waarom zijn paaseitjes zo verslavend.

1 like

Ik snap ook niet zo goed waarom sommige zo blij zijn. In mijn ogen is het nog zo onduidelijk wat er precies is afgesproken.

‘Maar GroenLinks, SP, PvdA, Denk en Partij voor Dieren zetten onder meer vraagtekens bij wat er nu precies is afgesproken over de discretionaire bevoegdheid. “Er is uiteindelijk maar Ă©Ă©n iemand verantwoordelijk voor de IND en dat is de staatssecretaris. Je kunt zulke cruciale beslissingen niet overlaten aan een ambtenaar”, zei GroenLinks-Kamerlid Van Ojik.’

Er is dus een vrouw in Kaatsheuvel vermoord (ws door haar zoon), kijk ik het journaal is er een vrouw voor de camera die vertelt dat ze iemand met veel paniek in d’r stem ‘help help help’ heeft horen roepen. Om vervolgens te zeggen dat ze in bed is gekropen en gaan slapen. Serieus mensen
? Het minste wat je kan doen is dan toch naar de politie bellen en vertellen wat je gehoord hebt?! Snap dat je misschien niet wilt of durft te gaan kijken of niet weet waar het precies vandaan komt, maar daadwerkelijk hulp-geroep negeren? Het is zo’n kleine moeite en wie weet had de politie nog wat voor haar kunnen doen. Verplaats je eens in die ander en wat je zelf gewild zou hebben op zo’n moment. Echt teleurgesteld in de mensheid weer.

10 likes

Kinderen die uitgeprocedeerd zijn, zijn doodsbang dat de politie hun komt oppakken en leven in een continue stress situatie. Het is inderdaad makkelijk om te zeggen maar ik zou in zon situatie het hef in eigen handen nemen en kijken of er een mogelijkheid is om veilig te leven in land van herkomst. Dan om hier doodsbang te leven.

Dit was ook met een meisje dat op een gewelddadige manier was verkracht afgelopen zomer. Een buurvrouw hoorde geschreeuw op straat maar is weer verder gaan slapen. Ik dacht echt wtf??? Ik spring juist eigenlijk altijd op als ik iets vreemds hoor, maar je hebt ook mensen die juist niet durven kijken als ze denken dat er een inbreker oid is. Dus het zal wel zoiets zijn? Flight reactie.

2 likes

Ja wel een opluchting! Nu kan ik tenminste door met met plan om mijn P te halen en dan te wisselen van school :smiling_imp: Ik denk wel dat ze heeft nagekeken tot ik een zes had, onderdelen waar ik veel aandacht aan besteed heb zijn niet hoger geworden. Maar het zal wel.

2 likes

Hier is geloof ik een term voor. Ah shit waarom kan ik nooit dingen onthouden. Maar het blablabla syndrom ofzo. Die naam komt van dat een meisje op klaar lichte dag vermoord werd maar vlak daar voor om hulp schreeuwde. Iedereen had het gehoord maar iedereen dacht " oh een ander helpt haar wel".

Ik ga het even googlen ( of iemand moet weten waar ik het over heb)

Enige is dat de IND daar waarschijnlijk nog veel minder gebruik van zal maken.

1 like

Bystanders effect, maar dat is weer wat anders dan niet durven kijken bijvoorbeeld. (en er is zelfs discussie of dat wel echt een ding is)

2 likes

Maar mensen gaan juist weg uit hun land van herkomst omdat ze daar niet veilig zijn.
Angst voor opgepakt worden door de politie is toch net wat minder primair dan angst voor oorlog of geweld.

3 likes

Hahahaha, nee maar ja Nederland en weersvoorspellingen hĂš :woman_shrugging:

Maar als er een oorlog is in jouw land heb je toch meer kans om te blijven omdat jr dan beter kunt aantonen dat je onveilig bent in je land. Of zeg ik nu iets totaal randoms haha.

Ik ben in iedergeval blij dat de 630 kinderen hopelijk snel meer antwoorden krijgen en hoop dat ons systeem snel veranderd.

Ik hen nu al een paar dagen koorts en ben er zo zat van :disappointed: voel me super ellendig en kan niet eens Netflix kijken ofzo want m’n ogen doen zo zeer.

? Dat (bystanders effect) is toch wat anders dan het niet durven kijken/vermijdingsgedrag? Dat is denk ik wat gebeurt als je iets vreemds op straat hoort. Al weet ik het fijne daar ook niet van.
Je kan ook denken dat het iets is in de relationele sfeer en je je daar niet in moet mengen.

Ja sorry ik heb het verkeerd onthouden. Ik dacht dat iedereen haar wel hoorde maar niet ging kijken. Maar het was dus dat mensen het zagen en niks deden.

In theorie zou dat zo moeten zijn ja. De praktijk is soms toch anders.

Dat was met die buitenlandse studente uit Indonesië (?) geloof ik he?
Ja je hoort ook wel vaak als mensen alleen geschreeuw gehoord hebben (en helemaal als dit in een weekendnacht is) dat ze het negeren/de politie niet bellen, maar dat vind ik beter te begrijpen dan wanneer je concreet meermaals achter elkaar ‘help’ gehoord hebt en echt de paniek in iemand z’n stem. Vind het ook niet te vergelijken met een inbreker in je eigen huis denken te horen
 En ook dan vind ik het begrijpelijk dat je er niet op af gaat. Maar als je zelf in een veilige omgeving bent en je hoort iemand daadwerkelijk om hulp roepen vind ik het je plicht om op z’n minst de politie te bellen. Ook als je vermoed dat anderen dit wel zullen doen. Liever dat ze 10x hetzelfde telefoontje krijgen dan geen.

Ja klopt.
Volgens mijn vader moet je altijd brand roepen omdat mensen er dan wel op af komen. Help is niet zo eenduidig, wordt minder serieus genomen.
Ik bedoelde meer van; je reactie is instinctief en dat niet durven kijken/bellen komt daar uit voort. En dan maakt het niet per se uit of het iets op straat is of iemand in je eigen huis. Denk dat er niet eens vermoedens waren dat anderen zouden bellen. Dat hoop ik tenminste, anders is het wel heel treurig gesteld.

1 like

Ja klopt dat ‘brand’ effectiever blijkt te zijn! Maar dan nog zou ik het zekere voor het onzekere nemen. Ja uit wat ze zei bleek ook niet dat ze niet durfde te gaan kijken, ik vond haar juist onverschillig. Ze zei van; ja ik hoorde zus en zo, maar tja ben gewoon in bed gekropen en gaan slapen. En ja, ze vond het akelig om het achteraf te horen, maar ze klonk verder niet “schuldbewust” ofzo en zei niks van ‘jeetje had ik nou toch maar wat gedaan’. Wel iets van; tja ik had toch nooit kunnen bepalen waar het precies vandaan kwam. Los van dat ik dat een slechte reden zou vinden kwam het op mij ook over alsof ze dat nu achteraf maar zei om het goed te praten zeg maar dan dat dat echt door haar heen is gegaan en dat dat de reden was. En juist dat ze ook achteraf niet iets leek te hebben van; shit had ik dit en dit nou maar gedaan raakte ik nog meer gefrustreerd om de situatie :stuck_out_tongue: Misschien wordt het fragment nog wel herhaald in latere journaals.

He wat naar, als je je er zo bij voelt zou ik het denk ik gewoon laten zitten. Daar hoef je je ook niet schuldig over te voelen oid, als het gewoon voor jou niet werkt/niet goed voelt kun je beter wat anders proberen lijkt me. Misschien is het een beter idee om via de huisarts ergens anders naar verwezen te worden? Als je ĂŒberhaupt wel behoefte aan hulp hebt natuurlijk.