Wat je even kwijt wil #28

Afgelopen week tijdens een les:

“Een mailtje schrijven op een laptop, waarom zou je dat doen je kan toch ook gewoon op je mobiel op whatsapp een bericht schrijven?”

“Maar als jij straks een bijbaantje wilt hebben over een jaar of zo bij de Appie, dan moet je wel een e-mail kunnen schrijven en dan neem je daar even de tijd voor achter de computer.”

“Gaat dat dan niet via Whatsapp dan?”

Wat mij ook opviel, was dat veel jongeren niet de moeite deden om moeilijke woorden op te zoeken. Heel vroeger was ik daar te lui voor want dan moest je een dik woordenboek pakken en nog gaan zoeken ook. Nu kan je dat in 20 seconden op je telefoon/laptop/tablet doen maar dat vinden ze te veel moeite. Resultaat: opdrachten maken en maar lulkraak wat invullen omdat je niet weet wat de woorden betekenen.

7 likes

Shit, mijn haar is een stuk te kort geknipt. En ik krijg meteen zo’n heel degelijk hoofd als ik geen lang haar heb. :sob:

Wat @anon44204370 zegt. Het is belangrijk dat je bepaalde vaardigheden op jonge leeftijd aanleert, zodat je die later goed kan toepassen in de praktijk. Straks moeten ze op het hbo nog een cursus gaan geven hoe je een formeel mailtje schrijft omdat ze dat op de middelbare school niet hebben gehad. “Yoo Frank, ik kom vandaag nie”. Er moet nu al veel worden bijgespijkerd en anders is die lijst in de toekomst nog langer.

2 likes

CV kerel zou tussen 8 en 10 komen. Die beste man is er dus nog niet he, en ik moet over een uur de deur uit om te werken.

Het ergste vind ik nog dat ik mijn wekker hiervoor heb gezet op mijn enige uitslaapochtend en dat ik al sinds 8:00 mijn te strakke broek aan heb i.p.v. mijn pyjama tot 10:45u én dat ik al helemaal mijn make up heb gedaan.

1 like

Ik open net een mail van Loavies, staat er HI BABE,

:face_with_monocle:

12 likes

Ja, ik kreeg daarom een keer een compliment van een docent.
Daarom probeer ik die kinderen het nu goed aan te leren.

Ik zou:

Deze terugsturen.

Hi Loavies.

25 likes

De sollicitatiemails van jongeren die ik krijg zijn, meestal ook om te janken. Iets in de trant van:

Ik ben pietje en ik ben 17 jaar. Ik wil graag werken en vroeg mij af of u werkt heeft.”?

3 likes

Ik heb dus perongeluk 2 pannen besteld. Een bestelling geanuleerd maar het staat heel gek in mn track en trace. Na geweigerd staat er toch dat mn pakket al naar dhl gestuurd is. Ik hoop maar dat ze wat later komen als ik zelf thuis ben en dat ik er zelf eentje kan weigeren. Anders moet ik die zware rot pan retourneren echt geen zin in.

Bij mij op school (hbo) geven ze al sollicitatietrainingen voor als je een stage zoekt, dus hoe je een brief moet schrijven etc.

Volgens mij heb ik dat trouwens op de middelbare geleerd hoe je formele brieven moet schrijven in het Nederlands en Engels.

2 likes

Alsof ze je een gunst verleent. Mailtjes of ‘brieven’ van dat niveau ontving ik ook toen ik bij een bepaald bedrijf werkte en sommige mensen met ww- of een bijstandsuitkering werk zochten. Zij hadden soms ook echt geen filter en gingen een heel zielig en lang zeikverhaal ophangen maar niet vertellen waarom ze hier wilde werken. Of juist hele korte brieven ‘ik heb geld nodig heb je werk groet Bep’

3 likes

Jaaa komt zo ongeïnteresseerd over.
Ik denk dat de meeste mensen het pittig vinden om een sollicitatiebrief te schrijven. En iedereens reden is geld en dat het bedrijf wel leuk lijkt. Maarja even de website doorlezen en er voor zitten. Ik ben slecht in spelling dus ben daar altijd lang mee zoet. Maar je wilt toch laten zien dat je een beetje moeite heb gedaan.

1 like

Ik moest op de middelbare school zelfs een eenvoudige sollicitatiebrief in het Frans schrijven? :joy:(Dat was nog voordat ik dat vak kon laten vallen.)

2 likes

Ik denk dat het tegenwoordig eigenlijk een stuk makkelijker is om een goede brief te schrijven. Veel informatie vind je online (zowel informatie over het bedrijf als goede voorbeelden van brieven). Maar ik denk dat sommige jongeren wel een stuk onzekerder zijn? Maar geen idee of dat komt door een gebrek aan genoeg oefenen op school of dat het komt van jezelf vergelijken met anderen en social media.

1 like

In de wetenschappelijke wereld of ga je het bedrijfsleven in? :slightly_smiling_face:

Ik lees hierboven dat je ze misschien ook gewoon had kunnen appen. Yolo

9 likes

Zou ik interviews ook mogen @PPen? Of moet ik heeeeeeeeel ouderwets een mailtjuhhhh schrijfuh xxx.

Oke, het wordt nog mooier. Mijn vriend heeft zich vergist. Hij komt volgende week.

:exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head:

11 likes

Fawaka G mag ik komen werken ofnie.

5 likes

Ben as we speak aan het solliciteren en net de eerste sollicitatie van vandaag de deur uit gedaan. Zo m’n best gedaan op een brief, om er achter te komen dat je geen motivatiebrief hoeft te doen maar dat er eerst een cv check is en als je door bent je allerlei testen moet doen en een motivatievideo moet maken. Ja hallo? Hoe solliciteer je in een video? Wat is dit, ik wil een brief.