Dit is een traject van de uitkering toch? Is er een bepaalde reden waarom ze je dit traject hebben aangeboden? De uitkeringsinstanties hebben over het algemeen verschillende soorten trajecten om mensen te re-integreren en in principe zijn er per traject verschillende doelgroepen. Het klinkt alsof jij in het verkeerde traject zit.
Dit soort trajecten worden vaak aangeboden aan ongeschoolden en langdurig werklozen om ritme en structuur op te bouwen. Zodat de werkbelasting je straks niet op gaat breken als je een betaalde baan krijgt en je die baan daardoor (het niet kunnen volhouden van de uren/op tijd komen etc) verliest. Ik ken jouw situatie niet en het kan dus inderdaad zijn dat je het opbouwen nodig hebt, maar als dat het geval is zou je ook kunnen opperen of een werkervaringsplek niet beter geschikt is.
Werkervaringsplek
Het is een beetje afhankelijk van de gemeente/uitkeringsinstantie of ze hiervoor openstaan, sommigen hebben zelf werkervaringsplekken en bij anderen worden ze wel in de regio (door organisaties/commerciƫle bedrijven) aangeboden. Hierbij moet je wel opletten dat het om een echte werkervaringsplek gaat en niet een verkapte stageplek/gratis werknemer; vaak is een van de voorwaarden van een werkervaringsplek dat de werkervaringsplek tot een betaalde baan moet leiden. Soms betekent dat bij het bedrijf zelf, soms betekent het dat ze je ondersteunen bij het vinden van, bijvoorbeeld door hun netwerk te gebruiken en/of dat je bij hen relevante werkervaring (bijvoorbeeld net afgestudeerden of langdurig werklozen) opdoet waardoor je aantrekkelijker bent voor een werkgever.
Mocht dit niet het geval zijn voor jouw situatie en ben je in principe klaar om met een betaalde baan te starten mocht iemand je die aanbieden, dan kun je nog vragen of er niet een sollicitatievaardigheidstraining is die je kunt volgen. Dit is vaak iets van 2 of 3 dagdelen of iets van 2.5 uur op doordeweekse dagen. Afhankelijk van hoe het is ingedeeld kan het een traject van 6 weken zijn, maar heb ook wel gehoord dat sommige uitkeringsinstanties zelfs trajecten van 9 maanden aanbieden (doelgroep daarbij is vaak ongeschoolde jongvolwassenen).
Een van de argumenten (welke optie je ook kiest) die ik zou gebruiken als ik jou was, is dat je huidige situatie je zoveel stress geeft waardoor je afstand tot de arbeidsmarkt nog groter wordt dan toen je ermee begon.