Wat je even kwijt wil #34

Heb een cursus spaans voor beginners gewonnen op vakantie veilingen.
Haha, nu toch niks beters te doen in het weekend :grimacing:

7 likes

Ok ladies. De laatste paar dagen zijn ontzettend raar geweest maar ik vind het mooi om te zien hoe wij als ā€œcommunityā€ (ja ok kots maar dat zijn we) hier mee omgaan en elkaar proberen te helpen en adviseren. Ik heb gister heel veel aan de chat gehad, echt voor het eerst in dagen gelachen!

Ook vind ik het fijn om een soort breed klankbord te hebben, waar meningen, standpunten en ervaringen vanuit heel Nederland en een redelijke variatie aan achtergronden langskomen. Over het algemeen genomen zijn we met z’n allen tolerant en goed geĆÆnformeerd, zo niet worden we hier op andere feiten en gedachtegoed gewezen.

Nu zit ik met een ethische kwestie, ik wil dit graag aan jullie voorleggen en er eerlijke meningen over horen voordat we het de wereld insturen.

Samenvatting

Ik werk sinds kort voor een cateringbedrijf waar we allochtone vrouwen opleiden om in de catering en een grote bedrijfskantine te werken. Dit staat nu dus helemaal stil maar achter de schermen proberen we de boel draaiende te houden. Niet alleen vanuit financieel oogpunt, maar ook omdat een belangrijke factor zijn in het leven van deze vrouwen, er heerst veel sociale en culturele problematiek. We willen de dames graag aan het werk proberen te houden voor zover mogelijk en daarnaast natuurlijk het bedrijf redden zodat we na deze moeilijke periode door kunnen, voor iedereen die ermee gemoeid is.
Dat ben ik dus ook en ik ben een beetje bang dat we ons nu blind staren op wat we aan het doen zijn.

Het plan wat we in eerste instantie hadden was om een aantal van onze dames in te zetten voor een kookprogramma van korte segmenten, zoals je bijvoorbeeld bij Binnenstebuiten en dergelijke programma’s ziet. maar dan gefocust op de voorraad die mensen nu in huis hebben, dus veel blikken bonen en pakken pasta etc. We benoemen overal expliciet dat hamsteren niet nodig is en leggen de focus op creatief werken met de zaken die je normaal al in huis hebt.
De recepten gaan van hele maaltijden tot snacks en toetjes. Veel van onze dames hebben een verleden in gebieden met voedseltekorten, oorlogen en andere crisis situaties en ze geven zelf aan daar wel het een ander over te willen vertellen tussen het koken door, uiteraard gerelateerd aan eten.

Nu zijn er al best wat food bloggers en dergelijke aan de slag gegaan met zulke recepten, waaronder Miljuschka. Zij kreeg best wel veel kritiek over het aanzetten tot hamsteren en dat willen we dus pertinent niet aanmoedigen!

Wat vinden jullie? Dat hier behoefte aan is, daar twijfel ik niet over. Of het ontvangen gaat worden als een slaatje slaan uit een crisis, daar worstel ik nu mee.

Edit aanvulling: waar we ook mee zitten is dat we proberen het luchtig te houden, de vrouwen die we voor de camera gaan zetten zijn gezellig en maken graag een grapje, we proberen de toon vrolijk te houden. Maar m’n collega wil dingen als ā€œwat gooi jij in de pan tijdens de pandemieā€ en quarantaine-kantine gebruiken. Ik heb hier zelf geen moeite mee maar stoot dit mensen voor het hoofd? Help.

9 likes

Niet :see_no_evil:

1 like

Ik heb door al het gezeik nog steeds de widm finale niet gekeken en ik weet dus ook nog niet wie het is. Ik ga nu kijken.

Aah ik vind het superleuk klinken, behalve de titels van je collega’s dan, dat gaat inderdaad net ietsje te ver.

3 likes

Ik ben de afgelopen dagen zo moe. Ik zou een dutje willen doen maar ik moet aan het werk. Ook lig ik er 's avonds om 10 uur in terwijl ik tot 8 uur slaap.
Ik ben verder een beetje verkouden maar niet eens zo ernstig als een fikse verkoudheid. Waar komt dit vandaan??

Voordeel van thuis werken: Telkens braaf een glas water pakken en eindelijk genoeg drinken op ƩƩn dag.
Nadeel: Iedere 10 seconden naar de wc.

9 likes

Ahh ik heb zo’n fijne thuiswerkplek gecreĆ«erd! Monitor van werk mee gekregen, bosje bloemen van een vriendin gekregen, lekker opgeruimd huis, mijn eigen muziek aan en genoeg lekkere thee.

7 likes

Cool! Dankje! Ben nu doden liegen niet aan het kijken achter elkaar, dan kom ik in de mood

Ik heb al een aantal maanden een ontsteking in m’n bloed en een slecht immuunsysteem, waardoor ik nu vaak bloed moeten laten prikken en medicatie heb om hier vanaf te komen. Maar ik ben nu best wel bang aan het worden omdat er nu een reĆ«le kans is dat ik dit virus kan oplopen terwijl m’n naaste omgeving het nogal bagatelliseert. :frowning:

1 like

Komt dat door vitamine D tekort? Lijkt me zo sterk want ik heb genoeg zon gezien de afgelopen drie maanden (ook op vakantie).

OkƩ 70 minuten gewandeld: :white_check_mark:
Nu ga ik mijn voorraadkast maar eens opruimen en uitzoeken en schoonmaken :woman_shrugging:

5 likes

Vandaag moet ik dus thuis werken en ik kan dat gewoon echt niet.
Ben nu pas gedoucht en heb een middagdutje gedaan van 2 uur samen met mijn kind.
Nu voel ik me helemaal alsof ik al vijf dagen niet geslapen heb en moet ik alweer bijna
aan het eten beginnen. Zo onproductief.

1 like

ik had vuilniszakken en glijmiddel in mijn mandje van bol gedaan, maar die zijn beiden nu een uur later uitverkocht? Tsja, mensen zitten meer thuis natuurlijk

8 likes

Ik zou ook echt graag een cursus journalistiek / schrijven / teksten redigeren of corrigeren of zo willen doen. Het lijkt me echt geweldig om in de 'schrijf’wereld te werken, maar ik heb altijd het idee dat het vrijwel onmogelijk is om zonder diploma journalistiek in de journalistiek te werken haha. Of bij een uitgeverij o.i.d.

Als mensen tips hebben of leuke verhalen, hit me up :).

2 likes

Ik had me voorbereid op een dagje lekker niksen maar ben weer nonstop bezig eigenlijk! Zoveelste conceptversie van persbericht, recepten klaarmaken om online te zetten en ik heb 2 aanvragen om content voor eetcafeetjes te maken die snel een afhaalmenu online willen. Kan iemand de honden even komen uitlaten? Mama heb geen tijd.

Ah ze doet het dus wel allemaal zelf? Hoorde net dat iemand zijn kind echt onderwijs moet gaan geven 4u per dag. Dingen uitleggen enzo.
Gaat het goed met jou/jullie en de nieuwe beebs? (Al 2 maanden!)

Misschien maak je je onbewust toch zorgen om het virus? Dat kan je ook moe maken.
En misschien ga je er nu ook minder op uit? Inactiviteit maakt ook moe.
Heb zelf nu met thuiswerken ook echt moeite om tegen de slaap te vechten, op kantoor moet je natuurlijk gewoon door (weet niet of jij werkt en of dat normaal op kantoor is en nu thuis natuurlijk).

Ja klopt, ik doe kantoorwerk maar nu thuis. Ik ben er gisteren nog wel een paar keer op uit geweest. Ik had gisteren niet minder beweging dan op een normale werkdag. Ook in het weekend nog veel gedaan qua beweging. Alleen vandaag besloten niet meer naar buiten te gaan omdat ik verkouden wakker werd.
Maar ik slaap dus wel gewoon de hele nacht. Misschien is het inderdaad onbewuste stress dan. Irritant want ik heb nu echt de neiging weinig aan werk te doen door de vermoeidheid.

Ik was net bij de Lidl (in Brabant) en die was gewoon vol zoals normaal, niks aan het handje. Er was zelfs chips en wc papier

1 like