Ik ben tekstschrijver/redacteur zonder relevante vooropleiding. Ik heb hiervoor lang voor een lesmethode Nederlands (als je nog taalfouten maakte, werden ze er daar wel uitgeramd) gewerkt. Daar deed ik communicatie en ben ik echt meegegroeid met het bedrijf. Daarnaast ben ik wat freelance schrijf- en redactieklussen gaan doen. Eerst via-via en op een gegeven moment heb je wel een netwerkje. Als je goed bent in je werk, gaan mensen je vanzelf weer aanbevelen in hun eigen netwerk. En af en toe een training volgen is ook goed voor je kennis, cv en netwerk! De Redactie heeft een goed en leuk aanbod bijvoorbeeld.
Inmiddels werk ik voor een grote organisatie in de publieke sector als tekstschrijver/redacteur. Ik vind het echt heel leuk en ben er stiekem ook heel trots op dat me dit gelukt is, terwijl mijn andere collegaās allemaal Journalistiek, Nederlands of Communicatie hebben gestudeerd. Ik heb overigens wel een hbo-opleiding, maar in een andere richting.
Hoe je in de tijdschriftenwereld terechtkomt, weet ik niet. Ik heb zelf altijd het idee dat je het dan toch van handige stages en een netwerk moet hebben, maar @VickyViolence kan daar misschien meer over vertellen? Ik zou zelf op een dag ook nog wel de overstap willen maken naar andersoortige content: interviews/achtergronden/human interest.