Wat je even kwijt wil #36

@BiloxiParish @anon76889665 @Tamara en de rest die ik vergeet
Thanks voor de tips!
Ik ga eens kijken voor een leuk hotel. We hebben gelukkig een tuin op het zuiden dus de hele dag zon voor de bijen.
Bloemen mix heb ik in huis zal eens kijken of het eenjarige zijn dan kan ik die namelijk wel zaaien in de border :slight_smile:

2 likes

@Flopsyunicorn @Falkor
Alsjeblieft geen knuffelbijen :sob::sob: Je introduceert hier allemaal onnatuurlijk genetisch materiaal mee. Gewoon de wilde bijen die er zijn helpen met een mooi zadenmengsel en dus iets als een goed insectenhotel. Als je eens een stapje verder wilt kun je ook aan de slag met een leemwandje/bakje. Daar komen weer heel andere bijen op af.

En als je een zadenmengsel koopt: ga voor een biologisch, inheems mengsel! Erg belangrijk. De zaadjes in de tuincentra zien er leuk uit maar bevatten vaak maar nauwelijks nectar. Of ze zijn zelfs behandeld met insecticiden waardoor je alleen maar meer schade aan de insectenstand aanricht.

Ik haal mijn zaden voor bloemenmengsel voor insecten altijd bij Cruydt Hoeck (https://www.cruydthoeck.nl/). Die hebben super goede, gezonde zaden.

Wij hebben een insectenhotel over de volledige muur van ons hele huis. Een paar meter dus. Maar daar zijn wel wat jaartjes overheen gegaan, haha.

Groetjes van een ecoloog :joy:

39 likes

Zou je misschien wat tips kunnen geven om zelf een bijenhotel te maken? (Misschien in het moestuintopic?) Want ik lees online ook dingen over dat het soort hout geschikt moet zijn voor het niet beschadigen van vleugels zoals @anon76889665 zei, dus een blok hout uit het houthok met gaten erin kan denk ik beter niet? Dus misschien hebben jij en anderen goede tips?

Ben ik heel naïef als ik dacht dat als een pakje zegt vlinder/bijen zaden mengsel dit sowieso goed is?

En ik ben erg benieuwd hoe jouw mega bijenhotel eruit ziet, maar ik snap als je dat niet wilt delen.

1 like

ik heb vandaag niet gedoucht, maar ben het huis ook niet uit geweest. deo op gedaan, lenzen in en in m’n huispak gezeten de hele dag, love it. kwam er net ook achter dat ik m’n haar niet heb geborsteld de hele dag :joy: normaal douche ik elke dag en was ik daarbij m’n haar ook dus dit is voor mijn doen echt ranzig haha

Hoe wens je mensen een fijne(?) ramadan? Of succes ermee?

1 like

Goh, dan ben ik gisteren een hele maaltijd in mijn tuin tegengekomen, gemiste kans.

Ramadan mubarak.

2 likes

Wow ik ben ook heeeeel benieuwd hoe die van jou eruit ziet haha. Ik heb 4 kleintjes op een rij hangen.

Heb zelf dit zadenmengsel gekocht, hoop dat die wel goed is dan haha.

Dat vind ik zo leuk aan dit forum, je stelt een vraag en heel veel mensen reageren :slight_smile:
Vooral nu over de bijen en welke zaden/bloemen het beste zijn en de hotels.
Vind ik echt heel leuk :slight_smile:

8 likes

Yooooo ik wil een foto zien van je muur

2 likes

Is het een idee om een bijentopic of iets dergelijks te maken? Of insecten in het algemeen? Ik zou geïnteresseerd zijn! “Safe the bees!”

Edit: heb onder hobby’s een topic aangemaakt!

Edit 2: het topic is al gesloten haha :sob:

2 likes

Mijn droom is ook om ooit een imkeropleiding te volgen haha

Ah jeetje, sterkte!

1 like

Ik voel me zo’n sukkel. Heb gisteren een flink stuk gefietst, en heb nu geen last van mn benen maar van mn polsen. Hoe dan?

Ik fiets altijd maar kleine stukjes en heb een gewone stadsfiets, dus dit rondje van 20km was veel voor mij.

Ik heb dat ook bij fietsen met een bepaald stuur! Ik leun te erg om m’n polsen.

1 like

Het is wel echt gezellig wakker worden met negen nieuwe plantjes.

12 likes

@Flopsyunicorn @Falkor @Tamara

Over de foto moet ik even denken, want het trekt best veel bekijks en als iemand bij mij uit de stad (ja, ik woon in een stad, ook daar kan het allemaal met de bijtjes :grin:) komt dan ben ik gelijk niet anoniem meer. En het heeft ook eens in een krant gestaan, dus online ben ik dan denk ik ook snel ‘ontmaskerd’ haha.

Maar ik kan het wel uitleggen hoe het in elkaar zit, om inspiratie op te doen. Zal ik dat hier uitleggen of gaan we voor een apart topic? Lijkt me leuk om dat topic dan misschien iets breder te maken, want er zijn nog zo veel andere nuttige insectjes en wilde dieren die je in de tuin kunt helpen. Ik heb bijvoorbeeld ook al wat vogelsoorten op de eieren zitten in ons stadse tuintje.

En oh ik voel me nu echt een dromen-kapotmaker: maar bijenkasten gaan de bedreigde wilde bijen ook niet helpen. Sterker nog: eigenlijk verergeren ze het probleem. Er is natuurlijk niets mis met de honingbij in principe, het zijn ook nuttige bestuivers en ze maken ook nog eens honing. Maar honigbijen zijn een beetje de bulldozers onder de bijen. Ze concurreren de bedreigde wilde bijen weg. En hoe meer honingbijen daarbij komen, hoe hoger die druk wordt voor de wilde bij (ecologie is soms net een soap, echt waar). Hier kun je daar meer info over vinden: https://www.bestuivers.nl/bedreiging/concurrentie-honingbij en https://nos.nl/l/2309576

3 likes

Ah shit, sterkte!

1 like

Had hem gemaakt, maar is gesloten :sob: Lula stelde voor dat we dit allemaal onder het (moes) tuintopic gaan posten.

Wat jammer… is wel errug breed onderwerp voor in het (moes)tuintopic als je het mij vraagt :sweat_smile:

2 likes