Wat je even kwijt wil #38

wil iemand even met me langs de febo drivethru rijden
crave de vegakroket

2 likes

Ik zou echt voor fb en twitter willen werken en dan al die acounts blocken. Zodat zij dr niet meer opkunnen.

2 likes

Ik ben duizelig, moe en huilerig en don’t know why :sob: blehhh, slaap weer slecht ook dus nu al bang dat ik niet kan slapen (helpt goed joh deze gedachte :smirk::expressionless:)

Ah lieverd :heart::heart:
Het feit dat je haar zo mist, maakt al dat je van haar houdt en dus een goede dochter was (wat niets eens bestaat want wat is goed?).

1 like

Dit maakt me zo blij met het forum. Ik vroeg wel eens aan vriendinnen omg krijgen jullie ook altijd van die dikke vingers met wandelen?? Maar nee natuurlijk had niemand dat nog meegemaakt. Maar jullie wel :sob::two_hearts:

6 likes

Ik vind het stiekem een beetje jammer dat de geschiedenis canon is veranderd, omdat ik nu niet meer alle kenmerkende aspecten uit mijn hoofd ken. Ik weet nog goed dat ik alle 50 uit mijn hoofd moest leren voor het geschiedenisexamen, mooie tijd. Wel chill voor kinderen nu dat ze niet meer in van die onmogelijke bewoordingen staan

1 like

Heeft iemand ervaring met internet van Youfone? Is een dochter oid van KPN maar veel goedkoper.

Of heeft iemand tips voor een goedkope provider met goed internet?

Ja klopt! Ik had ook boodschappen gedaan dus ik droeg een flinke boodschappentas op de terugweg.

@Bunnyslippers m’n moeder zegt dan altijd dat je je duimen in je palm moet klemmen tijdens het wandelen. Dus een vuist maken met de duim naar binnen. Ik hou dat nooit vol, want irritant, maar dat zou ook moeten helpen tegen de dikke vingers. Misschien wel lastig als je boodschappen draagt :nerd_face:

2 likes

Wow is dat nu alweer veranderd? Mijn leerjaar was de eerste die dat als examen had en dat was mega kut omdat niemand wist hoe het examen eruit zou zien. Heb toen zoveel mensen zien huilen tijdens dat examen

1 like

Geschiedeniscanon leren voor het centraal schriftelijk? Dat klinkt best interessant! Hoe lang geleden is dat? Ik heb eindexamen gedaan in geschiedenis, maar moest iets over Russische tsaren leren daarvoor… Niks canon.

Ik was zo blij dat dat het jaar na mijn examens kwam. Leek mij veel te moeilijk. Ik vond onze onderwerpen ook zo interessant en had het jammer gevonden als ik die nooit zou hebben geleerd.

1 like

Ik heb in 2016 examen gedaan. Wij moesten 49 kenmerkende aspecten in 10 tijdvakken leren en nog 4 historische contexten (de republiek, verlichting, duitsland en koude oorlog). Ik vond het wel een heel fijne manier om te leren overigens. Als je die aspecten kende wist je gewoon de hele geschiedenis, super overzichtelijk.

Edit: dit dus http://www.geschiedenisexamens.nl/kenmerkende-aspecten.html#

4 likes

Doet het bij mij altijd prima!

Wow. Vond t toen ook eigenlijk best raar dat ik alleen de gouden eeuw en de vietnamoorlog moest kennen van binnen en buiten en de rest werd echt buiten het examen gelaten.

Ik wist niet dat het zo kort geleden nog zo ging. Inderdaad heel bijzonder dat je de rest van de geschiedenis gewoon niet krijgt op het examen en dan dus een drie uur durend examen over twee onderwerpen. Heb je de rest vd geschiedenis dan wel gehad in de laatste bovenbouw voor schoolexamens? Wij hadden bij de schoolexamens dus eigenlijk dezelfde stof als de centraal examens, alleen bij CE alles en bij SE een paar hoofdstukken.
Ik denk wel dat het een goede verandering is geweest. Iedereen die nu examen heeft gedaan kent de hele geschiedenis globaal ipv een paar stukjes heel gedetailleerd. En die globale kennis helpt echt een goed besef hebben van de geschiedenis, ook in het dagelijks leven. Ben nog steeds enthousiast over ons geschiedenis onderwijs, nerdmodus haha

2 likes

Jaa wij begonnen in jaar 1 met een periode en elk kwartaal/halfjaar ging je door naar een andere periode op chronologische volgorde. Tot aan de helft van jaar 6 en de laatste helft was echt volledig gericht op die examenthema’s (die had je dan al wel eens eerder gehad in jaar 4 of 5 ofzo). Maar wij hebben ook wel heel goed geschiedenisles gehad vind ik, (we hadden stadwandelingen, excursies, extra geschiedenisvakken rondom de romeinse/griekse oudheid, hebreeuws, filosofie) dus denk dat het ook afhankelijk van de school is.

Hoe hadden jullie het dan?

1 like

Ik deed in 2014 examen en had dit ook niet.

1 like

Ja onderwijs kan natuurlijk alsnog heel goed zijn. Inhoud van het CE zegt daar niet alles over.
De eerste drie jaar hadden we een onderbouw boek. Dat ging geloof ik over de hele geschiedenis chronologisch. Vanaf de vierde begonnen we met het bovenbouwboek opnieuw de hele geschiedenis chronologisch en daar kregen we steeds toetsen over steeds meer hoofdstukken. In de zesde kwamen de historische contexten erbij. En het CE ging over de hele bovenbouw
En tussendoor los daarvan ook reisjes naar ieper, werkstukken, museumbezoeken enzo.

1 like

Oh, dit heeft al een soort structuur, dat had mij echt geholpen!

Maar 2016, dat verklaart het verschil ja… Ik schuifel met mijn rollator langzaam naar een donker hoekje van de bejaardensoos.

Deed eindexamen in 2003…

6 likes