Ik was vandaag bij haar! Voor het laatst in Nederland, want ze verhuist vrijdag naar Italië. Ze vindt het heel fijn en leuk (leuk is een beetje een verkeerd woord). Ik mis haar wel hoor! We hadden superveel contact altijd en nu ineens veel minder. Maar door ons geloof blijven we altijd verbonden. Het was fijn haar weer even te kunnen zien. In december krijgt ze haar habijt (de jurk en de sluier) en haar nieuwe naam. Ben heel benieuwd wat het gaat zijn. Ik heb al verteld dat ze mij dan ook bij een nieuwe naam moet noemen hahaha. Ik ga waarschijnlijk (als alles lukt met corona enzovoort) in oktober een keer met een vriend naar haar toe. We droppen hem dan gewoon bij de monniken in de avond.
Je hoeft niet te solliciteren geloof ik. Het zal per orde verschillen, maar ze moeten ze wel een beetje kennen. Je rolt er ook vaak via via in, dus vaak ken je al wel mensen. Dan heb je eerst veel gesprekken met de mensen daar, en ga je er vaak even heen (althans, zo ging het bij die vriendin), daarna ga je je postulaat in. Daar is ze nu mee bezig. Dus dan leef je als non, heb je al aparte kleding, maar nog niet het habijt. Dit is om de orde te leren kennen. Nu gaat ze bijna beginnen aan het noviciaat. Dat is de echte ‘opleiding’ tot non. Dan krijgt ze haar habijt, nieuwe naam enzovoort. Dan doe je na een jaar je eerste geloften. Dat is een soort ‘verkering’, na drie jaar doe je je tweede geloften, dat is een soort verloving. En dan hernieuw je die weer na drie jaar, en drie jaar later (geloof ik! Ik ben een protestant, ik weet dit via haar) doe je je eeuwige geloften. Dan krijg je zelfs een ring!
Zo gaat het bij de zusters, geen idee hoe het bij de paters gaat. Zal wel soortgelijk zijn

denk dat het koud ook mega lekker is. Not too shabby for rachel