Sparen behandelen als een vaste last. Dus laat het automatisch redelijk aan het begin van de maand van je rekening afboeken.
Je kunt beginnen met 50 euro en dat verder uitbereiden.
Op deze manier ‘zie’ je niet dat je spaart.
Sparen behandelen als een vaste last. Dus laat het automatisch redelijk aan het begin van de maand van je rekening afboeken.
Je kunt beginnen met 50 euro en dat verder uitbereiden.
Op deze manier ‘zie’ je niet dat je spaart.
Dit is zo lekker!
Haha nee dat kan niet. Heb ik als arme student ook wel eens geprobeerd, toen had ik kaas door het eten gegooid die beschimmeld bleek te zijn, maar dat zag je pas toen het halve zakje er al door zat. Toen konden we dus de hele pan eten met €15 aan boodschappen weggooien. Dat geld kregen we helaas niet terug haha we kregen alleen een nieuw zakje kaas
Ik heb thee, dekentje en hond ligt op onderbenen te slapen.
Best goed voor zo’n grauwe maandag en met mijn huidige ***-humeur
Boomer Bonnie
Heb je wel een goed overzicht van wat er binnenkomt en uitgaat? Misschien kun je zo’n app downloaden om meer inzicht te krijgen in je uitgaven en inkomsten, bijvoorbeeld grip of dyme.
Ik gebruik van spaarpotjes op m’n rekening, waar ik iedere maand m’n budget naartoe over maak. Potje voor kleding, vakantie, uiteten enz en eentje voor lange termijn. Als ik dan iets uit geef aan bijvoorbeeld kleding, haal ik het er daar van af. Sparen voor de lange termijn doe ik ook aan het begin van de maand, mocht er iets overblijven aan het einde, dan maak ik wat extra’s over.
Maar waarvoor gebruik je deze coping?
Ik heb het ook gehad, het vluchtige ‘‘blije’’ gevoel als je ‘‘iets’’ kon kopen/bestellen en dat het voor mij een gevoel van verdriet stilde.
Hier heb ik alle mailings van (online) winkels stopgezet (en nee-nee sticker op de brievenbus), veel account ook gewoon verwijderd. Ik ben mijn kasten gaan opruimen (in jouw geval zou ik dus ook de keuken meenemen). Dan wordt zichtbaar hoeveel je hebt en niet gebruikt/draagt/etc.
En omdat ik op een moment overstapte naar meer/bijna volledig plantaardig eten, ben ik gaan nadenken hoeveel invloed bestellen/bezorgen/produceren van ‘‘onnodige’’ producten/zooi had op het milieu en dat ik daar niet meer aan wil bijdragen, of zo min mogelijk.
Fast fashion ben ik toch achter me gaan laten, ik ben een spaardoel gaan stellen (ook een die ik leuk vind; ik hardloop veel en voor elke kilometer maak ik 1 euro over, voor mij tikt het aan en is heel zichtbaar).
Ik zou dus het beetje zo aanpakken.
Vanochtend weer lekker wakker gestampt door de bovenburen Woon echt op een chille locatie maar ben zo klaar met alle geluiden om me heen, moet gewoon naar een hutje op de hei verhuizen ofzo
Ik heb voor het eerst in 8 jaar mijn dekbed gewassen. Die deken heeft vaak op mijn bed als tweede deken gelegen zonder een hoes. Dan lag één hoes in de was, één om het andere dekbed en dan had ik het koud en dan pakte ik het tweede dekbed erbij.
Twijfelde wel toen ik hem in de wasmachine deed, want moet dat nou echt? Maar na 8 jaar geen overbodige luxe denk ik. De deken die op mijn bed ligt ook maar eens wassen.
Ik ben mijn favo mondkapje kwijtgeraakt
Wat @Dombo zegt doe ik ook en dat werkt voor mij echt ontzettend goed. Als mijn loon binnenkomt meteen een deel overzetten op de spaarrekening. Vervolgens geef ik mezelf elke week een budget wat ik mag uitgeven, als daar wat van over is dan zet ik dat ook weer over naar de spaarrekening.
En langer nadenken over dingen kopen, als het na een week nog steeds in mijn hoofd zit kijk ik of ik het ergens tweedehands kan vinden of er ergens een goede deal is. Vooral in het begin is het lastig om daaraan vast te houden maar hoe meer de spaarrekening groeit hoe makkelijker het gaat worden. Succes!
Ik dus ook. Het begint zelf een virus aan te nemen.
Ik ben de laatste drie keer gecontroleerd bij AH. Ik had alledrie de keren veel boodschappen als Tetris in mijn tassen gestopt. Is dat controleren nu random of niet?
Ik heb online les, maar ben echt zo onrustig. Kan gewoon niet meer stilzitten achter de laptop en mijn concentratie is helemaal weg.
Ik heb eigenlijk nog nooit mijn dekbed gewassen.
Er gaat wel altijd een overtrek omheen, maar toch… Misschien wel een goed plan na al die jaren.
Die gaat op mijn huishoudelijke to-do list
Is je dekbed ook weer goed uit de was gekomen? Dus dat de vulling niet is gaan samen klonteren ofzo
Mijn scriptie wordt te lang denk ik. Ik mag maar max. 45 pagina’s en zit nu met 3 hoofdstukken al aan 35. En ik moet nóg een hoofdstuk en een conclusie/aanbeveling.
Ik zie het wel een klein beetje geplakt in hoekje zitten. Maar heb de hoop dat het met goed uitschudden los gaat zitten. Ik las dat een tennisbal bij de was doen, kan helpen. Die heb ik alleen niet. (Of hm was dat in de droger ik heb geen droger gebruikt maar mogelijk gaat het dan beter).
Kan ook aan de soort producten liggen, als er bijv in het verleden veel biefstuk werd gestolen is de kans groot dat iemand gecontroleerd wordt bij de zelfscan als diegene biefstuk koopt. Dus hoeft niet perse aan jou te liggen, kan ook puur random zijn.
@PizzaFunghi ja dingen tweedehands kopen is ook echt een goede tip! Naast dat het duurzamer is kan het heel veel geld schelen. Ik had hier op het forum een leuk rokje gezien dat nieuw €40 is, na twee keer klikken had ik hem voor €7,50 op Vinted gevonden. Moet je wel oppassen dat je niet nog meer troep gaat kopen ‘omdat het goedkoop is’ haha maar als je daar op let kan het echt veel geld schelen en dat kan je dan weer leuk sparen of beleggen.
Oke ik heb net hondenpoep onder m’n schoenen vandaan gehaald en het was zooooo intens veel en juicy en ik ruik het nu nog steeds