Ik ben de laatste 12 maanden elke keer zo zenuwachtig voor m’n werk. Ik geef les en ben totaal niet zenuwachtig voor de administratiemomenten er omheen, maar puur voor het lesgeven zelf én de drukte als ik op één dag 5 lessen en nog 4 inhalers heb of zo. Ik geef inmiddels 8 jaar les en ben wel gewend dat ik het aan het begin van het schooljaar, als ik de leerlingen nog niet ken, spannend vind. Maar ik heb het nu dus constant.
Er zijn niet echt duidelijke stressgedachten te ontrafelen die onstaan in m’n hoofd, het is meer een gevoel. Ik ben in ieder geval doodsbang voor beoordeling vanuit mn teamleider (een hele aardige man + heb al een vast contract, dus geen reden voor zenuwen). Hij komt soms onaangekondigd kijken. Maar dat is maar 5% van het angstgevoel.
Het is zo erg dat ik wekelijks zondag op maandag nauwelijks slaap en echt strak sta van de zenuwen. Zenuwen is misschien nog te licht uitgedrukt, ik voel echt angst en paniek. Als in dan eenmaal bezig ben op werk, ebt het wel weg en aan het eind van de dag heb ik meestal best een prima dag gehad.
Kan ik hier iets mee behalve het bespreken met mijn psycholoog?
Edit: voor dagen dat ik maar twee lessen hoef te geven, ben ik veel minder angstig