Ik heb een aantal jaar geleden ook die switch gemaakt, maar vooral omdat ik in mijn werkveld toen niet gelukkig was. Dus toch het ‘risico’ genomen om na een HBO opleiding weer MBO 4 te gaan doen: Maatschappelijke Zorg. Dit heb ik in 2 jaar gedaan in BBL, waarbij ik dus maar één dag per week naar school hoefde. Ik had mensen van alle leeftijden in de klas. Het zal misschien niet voor iedereen gelden, maar persoonlijk heb ik hier echt geen spijt van. Die 2 jaar had ik wel echt weinig inkomen, dat klopt, maar nadat ik mijn diploma had kon ik makkelijk werk vinden als begeleider in de ggz en gehandicaptenzorg. Nu vind ik mijn loon best prima. Wat me het meest waard is, is het feit dat ik nu wel gelukkiger ben. Het werk past beter bij me, ik heb meer vrijheid, minder stress, fijne collega’s en éindelijk na 29 jaar leven (
) een vast contract. Als daar een iets lager salaris tegenover staat dan is dat voor mij maar zo. Maar dat is natuurlijk echt persoonlijk.
Tipje: als je in de ggz werkt is het loon al iets hoger dan gehandicaptenzorg en als je ook nog onregelmatige tijden werkt krijg je natuurlijk ook extra toeslagen. En misschien kun je binnen je werk nog wel doorgroeien naarmate je er langer werkt.
Succes met je keuze!! Misschien ook proberen na te denken over jezelf over 10 jaar: ga je dan spijt hebben van je keuze of niet?