Wat je even kwijt wil #51

Ik ging net hardlopen expres terwijl het begon met regenen, na paar kilometer ging het gieten, zo genoten. Ik houd van regen.

Op laatste kilometers naar huis kwam ik fietsers (helemaal ingepakt, ik was in korte broek/mouwen dus verschil was er) tegen en hoorde ze tegen elkaar; ‘‘wie gaat er nou met dit weer hardlopen!?’’
Haha.

44 likes

Ik voel me hetzelfde vandaag :frowning: Iedereen heeft al plannen voor het hele weekend

1 like

Ik heb geen telefoon mee (luister ook geen muziek).

3 likes

Ik vind je verhalen altijd zo leuk. Je lijkt altijd te doen wat jij wilt en wat goed voor je is, echt knap :relaxed:

12 likes

Mijn dochter heeft veel interesse in verhalen over de oorlog sinds ze het op school over Anne Frank hebben gehad. Een jaar geleden.
Ze kijkt elke aflevering van Anne Frank op zondag. Dit boek heeft ze uitgekozen voor haar boekbespreking dit jaar.
Zo bijzonder hoe het tegenwoordig nog zo kan gaan leven bij iemand. Ze zegt zelf ook, mama je kunt je er toch geen voorstelling van maken hoe erg dat moet zijn geweest!

44 likes

Er is volgens mij ook een kinder programma over de oorlog wat je misschien terug kunt kijken op npo gemist.
13 in de oorlog heet het.

2 likes

Ahh, wat lief!
Ik struggle echt heel veel, maar tussen de buien door (haha) lukt dat op die manier doen inderdaad steeds beter. Struggles deel ik alleen niet zo snel want dit soort dingen zijn mijn overwinningen ook echt in dit leven.

4 likes

Ja klopt! Ook gekeken.
Je had in april ook het programma oorlogskinderen. Verhalen van kinderen in de oorlog in heel europa. En alle zware gevechten en drama werd met miniatuurpoppetjes gemaakt.
Hele mooie verhalen en mooi gemaakt.
Want hoe ging het met kinderen in Noorwegen!

3 likes

Mocht je dit boek nog ergens kunnen vinden, is het denk ik zeker een aanrader voor je dochter. Heb die als kind gelezen, en vond het toen erg mooi (het is wel fictie).

1 like

Goeie tip! Dank je.
Er zijn veel boeken voor volwassenen. Maar een stuk minder voor kinderen!

1 like

De boekendief gaat ook over de tweede wereldoorlog.

Die heb ik nog! Ja zeker mooi.
Maar ze is nog maar 11. Sommige boeken zijn dan meer voor 13+.
Ze leest altijd in ieder geval voor het slapen gaan. Wil nog liever niet dat ze nachtmerries krijgt natuurlijk :relaxed:

@grace oh die maus wil ik zelf ook wel graag lezen.
De jongen met de gestreepte pyjama heb ik in de kast. Die vond ik zelf heel emotioneel. Heeft mij wel lang achtervolgd. Net als mijn naam is sarah.
Die laten we nog maar even in de kast staan.

Het achterhuis is strip vorm heb ik ook staan en is ze in begonnen.

Edit: oh ja nul tot nu!
Heb ik ook hahaha
(Mijn geschiedenis leraar was geweldig, hij heeft met zijn verhalen mijn boekenkast gevuld)

2 likes

Oorlogswinter! Ja die stond op mijn examenlijst. En bezonken rood. Zo mooi! Zo aangrijpend

Hahah doet me denken aan die keer bij de Action dat ik een setje batterijen toch niet wilde nemen… kreeg het met geen mogelijkheid terug op dat rek te hangen… toen maar de man voor me aangetikt en gevraagd (wat ook al heel weird is als ik eraan terugdenk) en het lukte hem in een nanoseconde, en keek me zooo raar aan… ik: “oh ja moest het zo?!”

Nog een ongevraagd tipje voor je dochter: https://www.bol.com/nl/p/anne-frank-mijn-beste-vriendin/666835976/?bltgh=nlOtV--mvEUSQq7kpG9Hvw.4_12.15.ProductPageUrl

Heb ik als kind ook vol fascinatie gelezen. Al is 11 misschien wel aan de jonge kant inderdaad.

1 like

Ik vond De kinderen van het Achtste Woud van Els Pelgrom ook heel indrukwekkend.

Edit: En inderdaad Boris!

3 likes

Ah ik was op die leeftijd ook heel erg geïnteresseerd in WOII, heb zelfs nog een kinderfeestje gevierd bij het Vrijheidsmuseum. Ik vond Oorlogsgeheimen van Jacques Vriens een heel mooi boek, net als Wie niet weg is is gezien van Ida Vos en Eenzaam in de oorlog van Martine Letterie. En misschien Oorlog zonder Vrienden van Evert Hartman? Al is ze daar misschien nog iets te jong voor.

1 like

Ik heb net een rondje in de stromende regen gelopen met dit nummer op repeat:

Voelde mij echt helemaal verdrietig (terwijl er niets aan de hand is).

@anon50301661 @Mandarijntje @Baymax @TantePollewop
Tnx voor jullie tips!!
Zet ze op de lijst.

Mijn dochter haar interesse voor vroeger begon al vroeg.
Als klein meisje wilde ze al naar musea “met oude dingen” ipv de dierentuin.
Nu wil ze graag archeoloog worden.
:smiling_face_with_three_hearts:

37 likes

Ik heb ook nog wel wat tips voor je dochter.

Wilma Geldof - Het meisje met de vlechtjes
Lucy Strange - Ons kasteel aan zee
Jeska Verstegen - Ik zal je bewaren
Koos Meinderts - Naar het noorden
Arend van Dam - Hoe fel de zon ook scheen
Suzanne Wouda - Sabel
Annemarie van den Brink en Suzanne Wouda - Oorlog in inkt
Ook heeft Martine Letterie verschillende boeken over de oorlog geschreven zoals Kinderen met een ster, Verboden te vliegen en Waarom de maan verdwijnt

En als je dochter naast de oorlog ook geinteresseerd is in het hele verre vroeger dan zou ik schrijfster Linda Dielemans aanraden. Die schrijft over de tijd van neanderthalers enz. Of Rob Ruggenberg (zeventiende eeuw en nog veel meer tijdvakken).

4 likes