Wat je even kwijt wil #54

Yooo ik ben zo kwaad!! Het Europees Parlement wil (bepaalde) antibiotica gebruik voor dieren volledig verbieden. Wat betekent dat als jouw dier ziek wordt (tgv bacteriële infectie), kan sterven omdat er geen antibiotica meer zal mogen gegeven worden. Ik deel dit dus op mijn sociale media, zegt iemand dat we ‘we wel moeten’ ??? Haha? Dus dieren mogen eraan doodgaan maar mensen natuurlijk weer niet. Verbieden heeft toch geen zin joh, genoeg misbruik in de humane geneeskunde ook. Beter sensibiliseren en meer onderzoek naar antibacteriële middelen is de oplossing.

5 likes

Bij mij (Peugeot 107) gaat m’n groot licht aan als ik de linker hendel bij m’n stuur naar voren duw. Volgens mij is dat bij meer auto’s zo. Het is iets anders dan je mistlamp, die heb ik alleen aan de achterkant en niet aan de voorkant.

1 like

Je kan eventueel de handleiding van de auto opzoeken op internet! Dat doe ik ook weleens als ik een auto huur oid.

1 like

Sowieso ook daar, maar er is echt veel sensibilisering in de opleiding. Ik denk dat het gewoon niet enkel bij dierenartsen is, maar ook veel bij humane artsen. Dus nogal drastisch om een beroepsgroep uit te sluiten van antibiotica en dieren dan maar te laten sterven.

Dit maakt mij echt woest, de mens verziekt zoveel en dan moeten de dieren er maar onder lijden. Weet je toevallig als er een petitie is?

3 berichten zijn samengevoegd naar een bestaand topic: Verhuistopic

Deze heb ik getekend, maar ik denk dat dit enkel voor dierenartsen is… Open Letter - Delegated Act on Antibiotics for Humans
jammer genoeg vind ik niet veel meer petities dan dit

1 like

Zo naar om te zien en verschrikkelijk voor dat kindje.

Had laatst ook zoiets in de super en deed ook niks… Weet achteraf nog niet wat ik had kunnen doen :frowning:

Ik was net de hond aan het uitlaten toen ik aan de praat raakte met een jongetje van 13, die de hond zo leuk vond en toen me helemaal om zijn vinger wond door te vragen of hij de hond uit mocht laten als wij niet thuis waren, wel voor geld, want hij had “een crush” en die was bijna jarig en hij had geld nodig om een cadeautje te kopen - en hij was heel goed met honden hoor!

Wat een held.

65 likes

Pff, wat belachelijk! Dan zou mijn kat dus dood zijn nu omdat antibiotica niet zou mogen. Hij heeft net een alvleesklierontsteking gehad.

Oja om even duidelijk te zijn, het gaat om bepaalde antibiotica maar er bestaat dus nog geen lijst van… enkel criteria. Maar het zal vast om kritische antibiotica gaan. Die mag je als dierenarts pas gebruiken als laatste redmiddel. Maar het zal maar net jouw kat zijn die resistent is aan bepaalde antibiotica en dat laatste redmiddel niet meer mag hebben…

1 like

@inezweski Ja dat weet ik dus niet zeker… Hier een linkje met de wetgeving: EUR-Lex - C(2021)3552 - EN - EUR-Lex
Ik denk dat als die specifieke kritische antibiotica ook bij mensen gebruikt wordt, het dus de bedoeling is dat die enkel nog voor mensen zal gebruikt worden en niet meer voor dieren.

Ja, inderdaad. :frowning: Geen idee wat mijne nu verder heeft gehad.

2 likes

Mijn vader kwam straks langs op het werk en toen moest 'ie even vermelden dat ik toch wel dik 10 kilo te zwaar ben en “MaAr eEns KoOlhYdrAaTarM mOeT GaaN ETeN”. Fuck off man, ik ben jarenlang ‘dun’ geweest en hij ‘dik’ en nu ík wat zwaarder ben en hij is afgevallen moet ik het telkens aanhoren :rage: Pffff

5 likes

Lastig hoor, ik snap jouw standpunt, maar aan de andere kant zal het maar je moeder zijn die door antibioticaresistentie niet meer behandeld kan worden en doodgaat. Ik heb toevallig deze week onderwijs gehad over antibioticaresistentie, maar ik kan de getoonde grafiekjes even niet vinden. Huisdieren zullen het probleem niet zijn, maar striktere regels in de veehouderij hebben in Nederland de toename van resistentie bij mensen stopgezet, in de rest van Europa loopt resistentie op, hier niet meer. Nederland schrijft het minste antibiotica van Europa voor aan mensen, de grote/makkelijke maatregelen/het laaghangend fruit zijn hier nu genomen en nu moeten we moeilijkere dingen doen om nog meer verbetering te krijgen.
Ben het zeker wel met je eens dat in de rest van Europa nog heel veel te winnen valt op andere gebieden, zoals bij mensen.
image
Maar ik denk dat we alles moeten doen, elke maatregel, want wat we nu doen is absoluut niet genoeg en als we zo doorgaan als nu hebben we in 2050 geen bruikbare antibiotica meer over, dan gaan we echt terug naar de middeleeuwen en gaan er mensen overlijden aan steenpuisten of oorontstekingen.


Dit is de toename tussen 2010 en 2014.

18 likes

Het lastige is dan wel dat we dan ook geen vlees meer zouden moet importeren. Dat vlees zit vol met antibiotica en komt vaak uit de landen die nu rood zijn op t kaartje (volgens mij). Helaas zal dat misschien juist wel meer gaan toenemen omdat Hollands vlees door ook zulke maatregelen weer duurder gaat worden. :pensive:

3 likes

LOL wat is dit nou weer

5 likes

Ben weer begonnen met de pil. Zin in ruzie en onder de pukkels. Ik geef het een maand… en anders… ja wat anders?

2 likes

Ik zou het met extra mozzarella bestellen! :wink:

Ja niemand wil een pizza met 50% minder kaas

2 likes