Wat je even kwijt wil #54

Lastig hoor, ik snap jouw standpunt, maar aan de andere kant zal het maar je moeder zijn die door antibioticaresistentie niet meer behandeld kan worden en doodgaat. Ik heb toevallig deze week onderwijs gehad over antibioticaresistentie, maar ik kan de getoonde grafiekjes even niet vinden. Huisdieren zullen het probleem niet zijn, maar striktere regels in de veehouderij hebben in Nederland de toename van resistentie bij mensen stopgezet, in de rest van Europa loopt resistentie op, hier niet meer. Nederland schrijft het minste antibiotica van Europa voor aan mensen, de grote/makkelijke maatregelen/het laaghangend fruit zijn hier nu genomen en nu moeten we moeilijkere dingen doen om nog meer verbetering te krijgen.
Ben het zeker wel met je eens dat in de rest van Europa nog heel veel te winnen valt op andere gebieden, zoals bij mensen.
image
Maar ik denk dat we alles moeten doen, elke maatregel, want wat we nu doen is absoluut niet genoeg en als we zo doorgaan als nu hebben we in 2050 geen bruikbare antibiotica meer over, dan gaan we echt terug naar de middeleeuwen en gaan er mensen overlijden aan steenpuisten of oorontstekingen.

Dit is de toename tussen 2010 en 2014.

18 likes

Het lastige is dan wel dat we dan ook geen vlees meer zouden moet importeren. Dat vlees zit vol met antibiotica en komt vaak uit de landen die nu rood zijn op t kaartje (volgens mij). Helaas zal dat misschien juist wel meer gaan toenemen omdat Hollands vlees door ook zulke maatregelen weer duurder gaat worden. :pensive:

3 likes

LOL wat is dit nou weer

5 likes

Ben weer begonnen met de pil. Zin in ruzie en onder de pukkels. Ik geef het een maand… en anders… ja wat anders?

2 likes

Ik zou het met extra mozzarella bestellen! :wink:

Ja niemand wil een pizza met 50% minder kaas

2 likes

Altijd die fucking koolhydraten he? Brood is de duivel!

Nee echt, probleem ligt bij hem en niet aan jou hoor!

2 likes

Hij heeft een flut naam maar de pizza is lekker, net op :joy:

1 like

Wel lekker genderneutraal😆

2 likes

Ja ik ben het ook zeker met je eens hoor! Er moet zeker iets gedaan worden, ik vind het alleen weer typisch dat dieren hier eerder de dupe van zouden worden. Ik denk inderdaad dat er een groot stuk bij landbouwdieren zit, boeren zijn ook niet de gemakkelijkste mensen en zoeken vast gewoon een dierenarts die hen wel de antibiotica wil voorschrijven. Het is gewoon jammer dat héél de diergeneeskundige sector als 1 geheel wordt genomen en dit dan maar voor de hele sector geldt.
Als je een recenter grafiekje vindt, zeker welkom, boeiend om te zien! Wist niet dat Nederland het zo goed deed.

Maar ik blijf er wel bij dat verbieden geen zin heeft als je niet het probleem oplost. Medisch gewijs is dit een beetje symptomatisch handelen ipv etiologisch. Ik hoop echt dat ze meer gaan sensibiliseren én dat er meer onderzoek zal gebeuren naar antibacteriële middelen. Bv Corona is volgens mij goed geweest voor het onderzoek naar antivirale middelen. Het is jammer dat er iets drastisch moet gebeuren vooraleer dat onderzoek gebeurt. Ik hoop dat het inderdaad niet tot het punt moet komen dat je aan een simpele oorontsteking kan overlijden.

1 like

Door een hoge overgevoeligheid voor een penicilline moet ik ook op mijn eten letten en dus veelal al het dierlijke biologisch te eten om sporen van antibiotica te vermijden zodat ik geen allergie ontwikkel (er ontstaat nu blaarvorming bij gebruik, maar het mag niet doorontwikkeling naar heftigere reacties)

Rundvlees is redelijk veilig in Nederland maar Hollandse kip wil je eigenlijk ook niet eten. Kweekvis is echt een no-go. Dus een lekker plakje gerookte zalm krijgt bij mij vraagtekens.
Oh ja en brie…. :disappointed:

Maar wij zijn ook pro-biologisch dus zo lastig is dat niet,

2 likes

Negatieve reclame is ook reclame. In ieder geval scoren ze wel met 1400 reacties onder één post :sweat_smile:

Marketing job is done.

Oh wow meen je dit? Ik dacht dat dit enkel het geval was bij niet-Europese landen… Normaalgezien is er voor elk antibioticum dat gebruikt wordt in vee een bepaalde wachttijd dat dient gerespecteerd worden vooraleer ze naar de slacht gaan, zodat er geen residuen meer kunnen gevonden worden. Ik dacht dus eigenlijk wel dat het vlees ‘hier’ (BE/NL) wel antibiotica vrij was.

edit: wel heftig zeg!

1 like

Ik heb het laatst na vier maanden alweer opgegeven, dus veel succes. :see_no_evil:Wel echt jaloers op mensen die zonder problemen 10 jaar anticonceptie kunnen slikken, maja mijn gezondheid en mentale staat gaat boven alles.

2 likes

Klopt hoor, het is ondertussen al een stuk beter dan vroeger! Al 75% verbeterd. Vleeskuikensector kregen ze standaard antibiotica. In de biologische sector alleen als het nodig was. Dus de kans dat er sporen in kip zit/zaten was bij gewoon vlees hoger dan biologisch.
Echter gebruiken ze nu voor kippen coccidiostatica en dat heeft een antibiotische werking en kan bij mensen leiden tot resistentie tegen antibiotica. Kortom eigenlijk ook troep.

Kweekvis is bijna allemaal geïmporteerd en foute boel.

Nederland doet het echt goed hoor! Zeker qua gebruik van antibiotica in vergelijking met andere landen.

Ik stop alweer. Ontdek net dat wanneer je migraine aura hebt je dat spul helemaal niet mag gebruiken! Einde hormonen. Definitief.

Is dat als je migraine met flitsen of kringen hebt? Heb je een linkje ofzo? Ik heb dat ook namelijk en ben gestopt met de prikpil omdat ik me daar slecht door voelde, ben erg benieuwd naar meer info!

Mag wel alleen een verhoogde kans op bijwerkingen. Althans, ik slik de pil al 10 jaar en mijn dokters zijn op de hoogte van mijn migraine met aura

Bij migraine met aura is er een licht verhoogd risico op een beroerte (CVA) bij gebruik van de combinatiepil, vooral bij rokende vrouwen van 35 jaar en ouder. Bespreek het gebruik van de pil bij migraine met je arts.

2 likes

Ja!

https://healthcare.bayer.nl/download.php?document=6A23B91A-2773-11E4-8183-E5A77B5C722C&continue

Punt twee… ‘gebruik … niet’

2 likes

In de bijsluiter van het middel zelf staat dat je het niet moet gebruiken. Is vast om in te dekken… maar ik durf niet meer. Heb zelf flink overgewicht en ben 35+. Speelt ook mee.