Wat je even kwijt wil #58

Ik werd toestraks aangesproken door een kerel, middenin een woonwijk, terwijl ik aan het wandelen was naar een pakketpunt hier in de buurt. Hij leek ook gewoon “onderweg” ofzo, koptelefoon op, rugzak op, waterfles in z’n hand. Maar hij kwam dus soort van op me af gelopen en zei “hey”! Dus ik “eh hoi”. Hij: “je ziet er echt heel lief uit”. Ik “eh ok bedankt?”. Ik dacht nog, misschien wil hij de weg vragen of is z’n telefoon leeg en moet hij iemand contacten of zien hoelaat de trein gaat ofzo geen idee, er schoot van alles door m’n hoofd. Maar toen vroeg hij dus: “ben je ook een beetje aardig?”. Ik snapte er helemaal niks meer van toen dus zei maar iets van “eh jawel beetje denk ik?”. Toen kwam het dus, hij was bezig voor een “campagne”, of hij me daar wat over mocht vertellen:
Ik stamelde maar iets van uh ja misschien ofzo en toen vertelde hij dus dat hij voor Green Peace werkte en vroeg hij hoe ik dacht over de klimaatverandering. Ik was echt helemaal abuis eigenlijk en toen zei ik maar: “ik ga weglopen, sorry”. En hij zo “haha oké”, en dat was het?
Ik voelde me dus echt super ongemakkelijk en zocht dat eerst bij mezelf maar daarna dacht ik, huh, dit is toch echt een hele leipe manier van “werven” en sowieso vrij ongepast om mensen dan van die (ongemeende) complimentjes te geven ofzo?

Anyway ik moest dit echt even van me af typen en ben ook heel benieuwd wat jullie hiervan vinden?

20 likes

@usernameerror het ziet er net zo leuk uit als ik dacht op basis van de naam!

2 likes

Die zal wel deur aan deur aan het lopen zijn, dan mag je ook voorbijgangers aanspreken. Had hij geen jasje aan ofzo? Pasje om?

1 like

Huh ik zou hier ook helemaal van in de war raken en eigenlijk uiteindelijk ook pissig zijn over de benadering. Echt misleidend ofzo? En creepy tegelijk.

10 likes

Hij haalde dat pasje op een gegeven moment wel uit z’n jaszak ja maar het was niet direct duidelijk, pas na die gekke “je ziet er lief uit” benadering zeg maar.

1 like

Ik heb dit regelmatig meegemaakt in de stad. Dacht vaak dat deze mensen dan de weg wilde vragen omdat het heel onschuldig overkwam met een half verstopt pasje. Ook het flirterige meegemaakt en idd zo ongepast. Helaas wel eens meegemaakt dat ze dan ondanks dat ik nee zei met me mee bleven lopen enz.
Hopelijk gebeurt het niet vaker!

7 likes

Oh dat snap ik helemaal dat je daarvan in de war raakt. Een real-life dark pattern. Wat een vreselijke manier van werven. Eigenlijk zouden ze die straatverkopers moeten verplichten iets te dragen waardoor het direct zichtbaar is dat het een verkoper is zodat dit soort trucs minder effectief zijn.

5 likes

Ja daar is dat pasje officieel voor maar veel verkopers doen die aan de broek waardoor het slecht onder de jas uit komt. Ze dragen het pasje dus officieel is het hokje afgevinkt maar laat flink wat te wensen over. Felle jas met “straatverkoper” erop zou echt ideaal zijn

6 likes

op het plein in onze stad, pizza of patat! kom en eet gezellig mee, eten met een P!

4 likes

Als een kat, een kat in het nauw…als een kat in het nauw

3 likes

Oh die had ik ook! M’n ouders hebben me laatst nog een usb-stick geven van die hele musical, want het was natuurlijk gefilmd. Echt vreselijk om jezelf terug te zien 🥲

Hij heet “switch” volgens mij.

5 likes

Kwam hierop met de zoektermen: pizza, diamant, groep 8 musical

Edit; heb zelfs de liedjes gevonden op YouTube

9 likes

Omg deze had ik ook! Wowww ik heb echt een flashback nu

3 likes

Die Benny Vreden heeft dus goed verdiend aan die musical

6 likes

:cry: :cry: :cry: ik weet nog dat ik moest huilen na de groep 8 musical hahaha

6 likes

Ik heb blijkbaar de memo gemist dat we in het Nederlands nu ook spreken over belarus ipv wit-Rusland. Ik zie het iig vandaag in alle media ineens :sweat_smile:

2 likes

Volgens was er een tijd dat 90% van de basisscholen een Benny vreden Musical deed haha. Ik ken de big boat (de musical die wij deden) liedjes nog steeds dus wel een goed concept.

5 likes

Ik heb dit ook een keer gehad met zo’n werver! Echt bijna hetzelfde. Ik weet niet meer voor welk goed doel het was maar ik vond het ook super raar en irritant dat je pas na drie zinnen over en weer begrijpt wat de ander wil.

1 like

Oh ja gatver ik vind dat zo kut, die semi-flirtende straatverkopers/wervers, zeg gewoon direct wat je van me wil dan a) weet ik direct wat je van me wil en b) hoef ik me niet zo onveilig te voelen

Edit: ik herinner me ineens ook weer dat ik op m’n 16e ofzo ook zo werd aangesproken door zo’n goeiedoelenjongen en toen ik aangaf dat ik sowieso te jong was om te doneren probeerde hij vervolgens m’n nummer te fiksen en af te spreken? Echt zo fucking ongepast, maar dat realiseerde ik me toen helemaal niet zo volgens mij

5 likes

Omg! Hahaha wij deden ook Switch. Ik weet nog dat ik Lian moest spelen en die werkte in de pizzeria volgens mij.

2 likes