Ik wil het wel uitgebreider uitleggen als je het interessant vindt!
Er is uit onderzoek gebleken dat je darmflora heel belangrijk is voor je gezondheid. In totaal heb je ongeveer 2 kg aan bacteriën en microben in je lichaam, dit wordt soms gezien als een zelfstandig orgaan.
Het is heel belangrijk voor je immuunsysteem want 80% van deze cellen bevinden zich in je darmen etc. Ook weten ze sinds kort dat bijvoorbeeld serotonin voor 95% in je spijsverteringskanaal wordt aangemaakt. Er lijkt dus een verband te zijn tussen mental health en een goede darmflora.
Behalve een sterker immuunsysteem verbetert het ook je hart, hersenen, je humeur en spijsvertering en je hebt minder kans op bepaalde kankers en een langere levensverwachting.
Om een optimale darmflora te hebben wordt er aangeraden zo divers mogelijk te eten en wordt dus 30 planten per week aangeraden. Ook genoeg vezel en gefermenteerde producten zijn goed. Mensen die op deze manier eten hebben een aangetoond betere darmflora.
Dit is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Ik vind zelf het boek The Good Gut heel goed.
Mijn eigen darmflora is verstoord geweest door (achteraf onnodig) overmatig antibiotica gebruik dat fout was voorgeschreven door de dokter. Dat had best een impact op mijn gezondheid ik had toen uit het niets ibs klachten en bijvoorbeeld erge buikpijn in de avond. Vandaar dat ik me erin heb verdiept.