gerelateerd aan de zorgdiscussie ben ik nu geïrriteerd dat ik een noodzakelijke behandeling moet doen die niet terugbetaald wordt en 450 euro kost, terwijl niets doen nu al om en bij 1.5k heeft gekost op een paar maanden tijd wat wel terugbetaald word.
Maar ik ben ook hypocriet dat ik 450 euro veel vind voor één keer, een behandeling voor kanker kost je ook gemiddeld 100 euro per maand als ik zo snel even zoek…
Waarom ga ik morgen de Airborn tocht lopen met m’n vader en m’n broer? Ik weet nu al dat er veel domme en racistische opmerkingen gemaakt gaan worden. Gelukkig loopt er nog een wandel vriendin mee, maar whhhyy. 25 kilometer lopen.
Heb je ook trachitol? Dat helpt altijd wel om hey te verzachten en die ergste kriebel even te onderdrukken, niet heel lang maar mss net lang genoeg voor de ceremonie?
Ja ik ken iemand die gaat ‘winkelen’ bij zorgverleners als ze door haar eigen risico heen is want ja het kost dan niks meer he!!! Dit artikel omschrijft echt mijn irritatie als ze het daarover heeft
Even checken hoor (begrijpend lezen is blijkbaar moeilijk voor me deze ochtend), klopt het dat deze huisarts vindt dat gezonden onterecht hun recht op zorg opeisen? Dat je als gezond persoon niet zomaar moet aankloppen voor een testje hier en een testje daar? Met als voornaamste reden dat er al genoeg mensen zijn die de zorg echt nodig hebben?
Wat ik lees, is dat deze huisarts vindt dat als er geen reden is om zorg te verlenen, ze dat ook niet gaat doen ook al vindt je zelf om wat voor reden dan ook dat je er recht op heb. Ze maakt de vergelijking met bv een brandverzekering: dat geeft jou ook niet het recht om te eisen dat de brandweer jaarlijks komt testen op brandveiligheid. Lijkt me heel goed passen bij de poortwachtersfunctie van de huisarts: zorgen dat er geen onnodige zorg wordt verleend (en er dus geen onnodige kosten worden gemaakt).
Ik lees er niet in dat zij dit vindt omdat er al veel anderen (echt) zorg nodig hebben.
Ik denk dat ik dit vooral haalde uit de anekdote van de zij-persoon in dit verhaal (een cliënt? Dat is dan inderdaad niet de mening van de schrijver, scusi) maar de schrijver gaat er volgens mij wel op door in de zinnen ‘Veel mensen hebben urgentere zorgen dan lichaamsoptimalisatie.’ en ‘Door de stijging van de energieprijzen zullen veel mensen de Piramide van Maslow afdonderen naar standje overleving. Met meer stress en meer ziekte tot gevolg. Gelukkig hebben ze dan recht op zorg.’
Edit: ik krijg flashbacks naar mijn examen Nederlands joh haha
Heb het nu redelijk onder controle met de tips van hier duimen dat het zo blijft.
Morgen blaf ik wel weer verder
Ja, dat denk ik ook. Volgens mij zijn daar over het algemeen ook wel andere opvattingen over, denk maar aan ‘voorkomen is beter dan genezen’.
Ik wist trouwens niet zeker of ik het artikel begreep dus ik wilde dat gewoon ff checken. Ik denk ook dat de huisarts in kwestie enerzijds zou kunnen uitleggen dat dat in de praktijk wel is hoe de zorg werkt, maar dat ze het zelf liever anders had gezien. Toch krijg ik van deze huisarts niet het idee dat ze er zelf anders over denkt, jij wel?
Al vind ik het wel lastig te concluderen omdat deze huisarts het heeft over ‘lichaamsoptimalisatie’ en Arie Boomsma’s en dat is ook wel weer van een andere orde dan het gezegde hierboven.
In de basis ben ik het met je eens, maar ik vind dat preventie van ziekte ook een doel van ons zorgsysteem zou moeten zijn. Vooral omdat het op de lange termijn zorgkosten kan besparen en er ook voor zorgt dat ons toch al overbelaste zorgsysteem niet nog meer zorgvragen te verwerken krijgt die prima voorkomen had kunnen worden. Bijv. diabetes type 2 en hart-en vaatziekten tot op een bepaalde hoogte kun je voorkomen met leefstijl. Maar door hoe het zorgsysteem in elkaar zit (zorgverzekeraars moeten met elkaar concurreren, verzekerden kunnen elk jaar overstappen) loont het voor zorgverzekeraars niet om te investeren in preventie, want die investering loont pas op de lange termijn, en dan kan je verzekerde allang drie keer overgestapt zijn naar een andere zorgverzekeraar die daar dan de vruchten van plukt door lagere zorgkosten.
En met preventie doel ik niet op bodyscans en bloedtesten zonder indicatie (juist niet!) maar eerder op dingen zoals begeleiding van een diëtiste zonder dat je al diabetes type 2 hebt, leefstijlbegeleiding, gratis controles van een tandarts voor iedereen etc.
Net als dat er heel veel zorg is over stijgende zorgkosten en veel kritiek is over onnodige brede screening
Ik verbaas me echt om de moeite die hier gedaan wordt om een hele simpele opinie te ontleden. Huisarts stort zich aan de gretigheid waarmee mensen duidelijk onnodige (dus niet diabetespreventie bij risicogroepen of andere zaken) zorg eisen. Verder staat er echt niks meer. Dit is basic begrijpend lezen?
Ja dat en als ik het artikel nu een beetje beter begrijp, uit de huisarts eerder haar frustratie over dat eerste scenario en zegt ze als het goed is niks over dat tweede.
Ik denk dat de frustratie van de huisarts ook zit in dat patiënten tegenwoordig maar denken dat ze recht hebben op zorg, terwijl het de taak van de huisarts is om te bepalen of zorg nodig is. Wie betaalt, bepaalt gaat niet op in de zorg maar dat vinden sommige mensen erg lastig om te accepteren. Bijv. preventief willen bloedprikken, maar ook naar de huisartsenpost willen in het weekend (wat echt bizar veel duurder is) met een klacht die prima tot na het weekend kan wachten om op het reguliere spreekuur gezien te worden. Patiënten worden steeds mondiger, soms is dat goed maar er komt ook steeds meer agressie voor tegen zorgverleners omdat patiënten niet krijgen wat ze willen en dat is echt schandalig. Dat wordt ook aangestipt in de column. Volgens mij heeft deze huisarts (terecht!) veel frustraties
En nu we het toch over ergernissen in de zorg hebben: ik vind die reclames van opticiens en audiciens aan het einde van het jaar die je oproepen om (gratis! Wij betalen de eigen bijdrage!) nog een bril of gehoortoestel te komen halen om je brillenvergoeding op te maken ook echt trash. Lekker de zorgkosten opdrijven om nog ff wat extra omzet binnen te harken vlak voor de feestdagen
Ik ben aangenomen
O ja, dat had ik over het hoofd gelezen maar je hebt hier wel een goed punt. Dankjewel voor het uitleggen.
@Barbamama Gefeliciteerd!
Vind ik toch gek dat niet elke huisarts het daar mee eens is. Die van mij staat er op dat ik elk jaar mijn vitamines laat checken (heb altijd tekorten) en als ik zelf niet bel, belt de assistent?
Ja, ik denk dat die tekorten de reden zijn dat je wordt gebeld door de assistent.
Geen enkele assistent belt zonder verdere aanleiding alle patiënten voor een bloedonderzoek lijkt me.
Maar het wordt ook een cirkel toch? Bijv met mentale issues zijn de wachtlijsten zo lang dat de je dan maar naar de huisarts gaat, terwijl die zorg bij een psycholoog hoort. Maar als de huisarts het niet doet is er kans op verergering mentale issues + fysieke problemen die daaruit voort kunnen komen. Het land loopt gewoon compleet vast en ik ben daar echt over in shock.
Scheelt nog dat die aanvullende verzekeringen over het algemeen zo schandalig duur zijn dat je die bril al 3x zelf hebt betaald dat jaar.
Werk je op een kinderdagverblijf?