Wat je even kwijt wil #61

Oh god ik, zag op Woningnet een leuke woning voorbij komen die betaalbaar is en kleiner dan 40m2.
Het eerste wat ik bij oude woningen dan meestal doe is berekenen wat warmte e.d. maandelijks kosten.

Dat zat tegen de 500 aan en tuurlijk heb ik niet onder een steen geleefd maar dit is wel erg treurig.
Voorlopig blijf ik wel in mijn huidige woning.

Laat je ook niet al te gek maken, want het gaat er nog altijd om hoe je zelf gas gebruikt. Laat je verwarming uit, koop een extra wollen deken en je bespaart zo honderden euro’s. Ons geadviseerd termijnbedrag voor een jaren 30 huis is onder de 50 euro per maand, dus wie weet biedt het toch mogelijkheden!

4 likes

Ja maar als t echt een oude woning is die slecht geisoleerd is, is geen verwarming aan ook niet echt een optie. Dan heb je namelijk weer kans op schimmel enzo en dat is ook niet oke.

5 likes

Wat zijn auto’s snel duurder aan t worden. :-1:t2:

In het voorjaar een tweedehands auto gekocht, na 3 jaar een nieuwere auto te willen en regelmatig al keek. Die vond ik al duur in vergelijking met pre Corona… Nu willen we weer een auto kopen is het allemaal weer duurder. Nouja lijkt, weet vrij zeker dat t zo is. Echt een ongunstig moment om een andere auto te moeten (maarja de andere is stuk, dus uitstellen is alleen geld in iets stoppen wat sowieso geen jaar meer -rendabel- meegaat).

2 likes

Nee ja tuurlijk zijn er uitzonderingen. Maar alsnog hoeven die tools op een website niet te kloppen omdat je altijd nog zelf in de hand hebt hoeveel gas je verbruikt.

3 likes

@Rozevarken en @Whoopdidoo

Energielabel is C

Ik heb nu stadsverwarming waar ik minder dan 100 euro voor betaal. Had wel verwacht dat ik bij een nieuwe woning richting 200 zou gaan voor een eenpersoonshuishouden maar dit is wel heel veel.

Ik zie dat alle leveranciers nu ook modelcontracten tonen op hun site.

Edit: Daarop aanvullend leef ik vrij nu ook vrij sober als het gaat om elektra etc. Maar denk dat van 500 naar 200 niet echt haalbaar is? En ik zou een dergelijk voorschot ook niet zomaar op kunnen hoesten hoor.

2 likes

Is echt zo. Idd vanwege corona en tekort aan grondstoffen. Mijn auto was na een ongeluk total-loss en heb ook net een nieuwe (tweedehands) gekocht.
Zelfde model, zelfde aantal km op de teller: 1000 euro duurder dan waar ik m 3 jaar geleden voor kocht. Echt balen.

HAHA ik ging mn pensioendatum opzoeken. Ik moet nog 33 jaar werken. Ik ben 34. Lolllllllll ik lach want anders ga ik janken

13 likes

ja en tegen dan zijn die fondsen allang failliet omdat onze ouders veel te lang leven :frowning:

11 likes

Wat is een goede daglichtlamp? Ik weet dat er vorig jaar ook een paar keer over werd gepost op het forum maar heb geen idee meer van welk merk die was.

@Dazed Jij nog tips voor een lamp of heb je die voorgaande jaren niet gebruikt?

Onze is ook C, maar energielabel zegt ook niet heel veel. Met 1 zonnepaneel kun je al omhoog gaan in label, maar betaal je net zo veel gas als zonder je ene zonnepaneel.

En elektragebruik maakt tegenwoordig weinig uit. Koken op gas (20 min beetje gas) of douchen (10 min per dag gas voor opwarmen water), bepaalt ook je hoge bedrag niet. De meeste winst valt te halen met het wel of niet verwarmen van je woning. Als je de hele dag in december je verwarming op 19/20 graden hebt, verbruikt je ook bijna 24u lang gas bij een ouder huis. Tsja, dat loopt dan wel op haha. Een wollen deken op de bank en wat kaarsjes aan is goedkoper. En als je studio direct grenzende buren heeft, is dat ook isolatie (geen buitenmuur).

Nou goed, wat ik wil zeggen, laat je niet gekmaken door tools of door energielabels als je echt op zoek bent naar een huis, maar denk gewoon praktisch na.

2 likes

Klopt maar ik neem aan dat je het door hun bepaalde modelcontract voorschot sowieso betaalt? Dus in zekere zin spaar je dan op een wat omslachtige manier wel geld maar zijn je maandelijkse kosten alsnog hoog.

Moet zeggen dat ik in deze woning de verwarming (vloerverwarming) hele jaar op 16 graden heb staan. Maar ik woon en met woningen naast, boven me en onder mij zit een kantoorpand. Dus dat is een luxe aan mijn huidige plek.

Het is een lotingwoning dus het is natuurlijk geen gegeven dat ik de woning zou krijgen maar dit werkt natuurlijk niet erg bemoedigend.

Edit:
Wat dat betreft is stadsverwarming wel fijn. Die tarieven zijn ook wel iets omhooggegaan maar zijn wel budgetvriendelijker omdat het gasloos is.

2 likes

kan de laatste tijd echt niet koken meer? maak echt tragische gerechten en niks smaakt >:(

Ja dat en ik ben er boos over dat mijn pensioenfonds geld steekt in zaken waar ik niet achter sta (dierenleed :rage:)

Binnen het onderwijs heb je - voor zover ik weet - geen keuze qua pensioen dus ik moet het er maar mee doen. Maakt me echt pissed :face_with_symbols_over_mouth:

3 likes

Ik zou voorlopig blijven zitten waar je zit als het enigszins kan. Klinkt alsof je nu een goede deal hebt en zo een deal ga je nooit terugkrijgen als je nu een nieuw contract af moet sluiten.

Het einde lijkt nog niet in zicht en de overheid doet er geen ene moer aan. Ook de energieprijzen zijn nu aan het stijgen. Ik heb al teveel situaties gezien van mensen die schulden aan het opbouwen zijn, contracten zijn verdubbeld of meer.

Ligt natuurlijk allemaal wel volledig aan wat er binnen komt. Als het geld sowieso tegen de plinten klotst zou ik me er niet door tegen laten houden.

3 likes

Het is sociale huur dus ik kan het geld niet over de balk smijten :smiling_face_with_tear: en ik kan ook niet in mijn portemonnee over een half jaar kijken.
Mocht ik mijn werk verliezen zit ik aan de grond genageld. Dus ik denk dat je gelijk hebt! Scheelt wel dat ik mijn punten dan wel gewoon blijf sparen.

2 likes

De prijzen voor stadsverwarming zijn gekoppeld aan de gasprijs en worden vanaf januari ook weer verhoogd voor het hele jaar 2023, dus dat kan best nog gaan tegenvallen. Onze prijs is al verdubbeld tov vorig jaar en ik hou mijn hart vast voor volgend jaar eigenlijk. Nouja misschien valt het mee, ik hoop het, maar reken je ook niet rijk met stadsverwarming.

6 likes

Ik heb eerdere jaren wel een lamp die ik van bol had gebruikt en ik had opzich wel het idee dat die iets deed, maar ik vond het heel lastig dat ik niet precies wist hoe lang en hoe vaak ik er nou het beste voor kon gaan zitten waardoor ik het moeilijk volhield (voelde me verder ook slecht dus dat helpt natuurlijk niet). Als het goed is krijg ik nu van de psycholoog een schema en of een aanrader voor een lamp of een lamp in bruikleen, wellicht dat die zegt dat ik m’n eigen lamp kan gebruiken maar volgens mij zijn de lampen die ze daar gebruiken veel groter.

Ik heb iig deze, heb er toen vooral op gelet dat ie tot 10.000 lux kon:

1 like

Het scheelt bij mij volgens de site in ieder geval 5 tot 20%. We gaan het zien in 2023 maar het scheelt dus iig iets.

4 likes

SAD Light :cry:

1 like