Wat je even kwijt wil #62

Het is niet als een vergiftiging. De kanker wordt veroorzaakt door miniscule stukjes asbest die bij zagen of breken in de lucht komen te zweven. Als je ze inademt blijven die diep in je longen steken. Het proces voordat je kanker krijgt duurt lang, Ergens tussen de 20 tot 50 jaar. Vroeger was het heel normaal dat asbest verwerkt werd in van alles.
(Mijn vader zaagde kasten voor zijn zelfgebouwde radio’s van asbest. Hij is ook overleden aan asbestkanker.)

8 likes

Asbestkanker is iets dat zich vaak traag ontwikkelt over vele jaren heen na contact met de vezels, ik zou me niet direct teveel zorgen maken over het verzegelen en dergelijke, dat klinkt vooral alsof de nodige procedures goed gevolgd worden bij het ontdekken van asbest tijdens werken. Als er deeltjes vrijkomen zal je normaal wel verwittigd worden en eventueel een schoonmaakbedrijf over de vloer krijgen, afhankelijk van de vaststellingen.
Ik zou dit vooral in gedachte houden dat er dus wel veel kans is op asbest in je eigen woning als er ooit verbouwd moet worden. Quasi alle woningen tot de jaren 90 hebben asbesthoudende materialen.

8 likes

Klopt ja, ik vind het alleen bizar dat het drie keer zo duur is! Gelukkig ook nog wel normale prijzen kunnen vinden.

Ik vind het dan weer wel frappant dat onze autoverzekering niet omhoog is gegaan na onze verhuizing, al ga ik toch even vragen aan mijn man of hij het wel heeft aangepast :’)

2 likes

Ik ben verhuisd van de stad naar een dorp en in het dorp was de premie ook lager. Alleen dat werd dan pas aangepast wanneer mn verzekering verlengt moest worden (na 1 jaar). Best kut, want een maand na afsluiten ben ik verhuisd en heb dus nog 11 maanden de hoge premie betaald. Misschien komt die wijziging dus nog!

1 like

lol net vakantie geboekt naar dominicaanse republiek lol over drie weken al wajo wajo

64 likes

Heerlaaaak!

1 like

Misschien een impopulaire mening, geen idee meer wat wel en niet populair is hier ook. Maar ik ben zo’n NYC lover. Nu is een vriend daar en hij heeft speciaal voor mij zoveel fotos en filmpjes gemaakt. Het verveelt nooit. :smiling_face_with_three_hearts: :star_struck:

11 likes

Nee mijn man had het adres nog niet gewijzigd… Dus we hebben 11 maanden te weinig premie betaald haha, maar er is gelukkig ook niks gebeurd.

2 likes

Oh haha, nou gelukkig kwam het voor jullie dan wel goed uit en is er idd niks gebeurd!

3 likes

Pff ben al twee dagen aan het rennen en vliegen overal heen, nu zit de halve thuiswerkdag er al op en wat heb ik nou helemaal gedaan :tired_face: nou ja ik zie dat ik niet de enige op het forum ben. Zulke dagen horen er soms ook even bij

1 like

Oh ja zo snap ik wel, ik denk dat asbestkanker ook wel echt moeilijk moet zijn om te accepteren omdat je eigenlijk weet dat er een duidelijke factor mee gemoeid is waar je waarschijnlijk zelfs niet aan hebt kunnen doen.

1 like

Ik weet niet of je nog contact hebt met de nabestaanden, maar er is een stichting die helpt met zoeken naar de oorzaak en helpt met een eventuele tegemoetkoming.
https://asbestslachtoffers.nl

5 likes

Sinds deze zomer woont er een Duits gezin in de buurt. Voor de zomer al kennis gemaakt want onze dochters zitten nu in hetzelfde hockeyteam en bij elkaar in de klas.
En al vaak contact en afgesproken met de ouders.
Vanochtend met de moeder afgesproken en lekker gekletst (ze wil graag Nederlands spreken) en het was zo gezellig! Ik mag haar echt graag.
Leuk om op je 43e toch weer een nieuwe vriendin te maken :smiling_face_with_three_hearts:

106 likes

Mijn familie heeft via onder andere deze websites een flinke compensatie gekregen toen mijn opa overleed aan asbestkanker door het werken zonder veilige kleding, dus dit kan het echt waard zijn @grace

5 likes

Ik wilde bubble shooter spelen dus ging even naar spele.nl (don’t judge me).
Zag ik opeens dit:

wat de fuuuck

6 likes

Ik heb een keelontsteking en vind het zooo vies hoe erg ik uit mijn mond stink :face_vomiting:

2 likes

Ik haalde net een stoommaaltijd uit de magnetron voor mn kind en toen zei ik tegen baby karl ‘mama heeft gekookt!!’. Echt mn oma zou trots op me zijn

43 likes

Asbest is zo lang standaard gebruikt in heel veel verschillende toepassingen. Ik weet dat sommige brandweerkorpsen het gebruik ervan zelfs als voorwaarde (!) stelden voor het verkrijgen van een vergunning bij de bouw in de jaren 60-70, omdat het zo brandveilig zou zijn (oa in Utrecht). Er zijn zoveel manieren waarop het gebruikt is die voor ons niet zo snel te bedenken zijn, het is ook heel veel gebruikt in bijvoorbeeld lijm voor tapijt. Over het algemeen geldt dat als het ‘vast’ zit, bijvoorbeeld in onbeschadigde plafondplaten, je het kunt laten zitten zonder je zorgen te maken. Zo lang je er niet in gaat boren/zagen etc.

Echt heel verdrietig voor je buren :cry:

4 likes

Nou, staan soms best mooie artikelen in hoor. Als je m niet wil lezen dan gooi je m gewoon bij je oud papier. En als ze wel terug komen dan zeg je gewoon dat je toch niet geïnteresseerd bent en doe je je deur dicht.

@ de rest die irritante grappen en grollen maken over iemands geloof is heel triest en totaal niet leuk. Ik lees dingen over ‘die lui’ en dingen in de tuin zetten en woorden doen echt pijn. Ik dacht dat dit een veilig forum was voor iedereen maar blijkbaar is dag niet zo, ik voel me hierdoor niet veilig om ook maar iets te delen en dan meteen een ‘naam’ te krijgen of stomme reactie’s/pesterijtjes en het is discriminatie.

5 likes

De grappen gaan niet over de inhoud van het geloof zelf hè, maar over de irritante zendingsdrang van Jehova’s Getuigen.

Ben verder wel benieuwd naar een voorbeeld van zo’n ‘mooi artikel’ uit de Wachttoren; wat kan daarin staan dat voor niet-gelovigen interessant is om te lezen?

23 likes