Met alle respect voor jouw overtuiging uiteraard, maar het niet willen winnen van zieltjes strookt in mijn ogen niet helemaal met de werkelijkheid. Wanneer jij enkel een mooi gesprek over het geloof wilt voeren is dat mijn inziens beter binnen de gemeenschap met gelijkgestemden of een andere setting die daar meer om vraagt dan random aan te bellen bij mensen met vragen over of ik gelovig ben, hoe God mij gaat helpen gelukkig te worden ed.
Ik sta best open voor gesprekken over het geloof, zelfs gelovig opgevoed dus kan een goed gesprek hierover best waarderen, maar wel wanneer ik daar zelf behoefte aan heb en niet wanneer het toch best opgedrongen voelt in de opening van mijn voordeur.
Een positief punt vond ik wel dat de hamvraag nu was of je echt gelukkig kunt zijn en hoe God daar uiteraard een rol in kan spelen in plaats van iets in de trant āhet einde is nabijā, maar het blijft voor mij tegenstrijdig om een gesprek over geluk en liefde aan te gaan terwijl diezelfde gemeenschap bijvoorbeeld homoseksualiteit (of seksuele vrijheid an sich) niet accepteert en ongelovigen de boeman toespeelt. En er zullen ongetwijfeld individuen zijn binnen het geloof die daar anders over denken, maar aan het einde van de streep maak je wel deel uit van die overtuiging.
Het was in ieder geval niet mijn bedoeling om een discussie hierover te ontketenen, meer om letterlijk even te vertellen wat ik kwijt wilde: ik nam een brochure aan in plaats van gewoon nee te zeggen, iets wat ik ook altijd met de Kinderpostzegels of de loten van de plaatselijke voetbalclub heb en eens moet afleren.