Wat je even kwijt wil #65

Ok de insteek van dit artikel vond ik wel interessant maar damn ik krijg helemaal de kriebels van deze vrouw. Dat ze het raar vindt dat het moeilijk loopt want zij heeft toch een opleiding haptonomie gedaan en honderden zelfhulpboeken gelezen?!?! En dat ze stiekem oxazepam in de zoom van haar broek meeneemt?

Ik werk nu bijna alleen maar met groepen en die processen die er dan spelen zijn interessant (!) maar ook echt zo gigantisch uitputtend. Dus als je even wil invallen let me know

2 likes

Omg wat kut. Was het wel een leuke date?

Ik kwam laatst ook op haar insta terecht en zij is blijkbaar zo’n Isa Kriens volgend type geworden, dus dit verbaast me weer niets

2 likes

Oh en anti-Pim Lammers (al wilde ze dan niet die petitie ondertekenen ofzo)

Ah wat vreselijk :sob: voel je je wel beter inmiddels?

2 likes

Ik bedoel niet eens zo zeer dat ze er buiten valt omdat ze op deze manier overkomt, ik vind vrijwel alle deelnemers van Expeditie Robinson schijtirritant. Maar het gaat er mij meer om dat zij de outlier is, als ze op een eiland met meerdere hypersensitive haptonome havermelk elite zat zou de enige Ibiza straattaal partyer weer de outlier zijn.

3 likes

Ik heb het net gelezen en vond het echt een goed stuk! Geeft voor mij wel een ander licht op pesten en dat het dus inderdaad minder aan de persoon ligt maar aan de groep die zich onveilig voelt.

2 likes

Ik kijk nooit expeditie robinson maar klopt het dat zij de enige oudere was in de groep? Dat is dan ook wel vreemd vh programma dat ze die groepen niet echt divers invullen. Ik weet van mijn moeders werk (werkt met veel jongere collega’s) dat het soms ook erg lastig is aansluiting te vinden. De ene keer gaat dat heel erg goed, maar je komt al snel in de “leuke moederlijke” collega rol terecht als er 30 jaar verschil is. En heel af en toe ontstaat er (licht) pestgedrag of iig heel erg generatie verschil (wat op zich niet erg is maar door sommigen heel erg benadrukt moet worden)

3 likes

Ik vind het een boeiend artikel, maar ook vrij bijzonder dat het idee vaak lijkt te zijn dat veiligheid betekent dat een groep verplicht is om je op te nemen. Ik vind dat dat opgaat in vrij veel contexten denk aan klassen, werkplekken, maar weer niet in bijvoorbeeld vriendschappen. Vind het daardoor soms vrij ingewikkeld als de interpretatie meteen in pesten en pesttheorie zit als iemand niet wordt opgenomen. Robinson is een spelprogramma waarvan het format letterlijk is dat je de zwakste schakel strategisch blijft wegstemmen en de kijker getuige is van dat gekonkel. De hele context van zo’n spel is per definitie onveiligheid. Er spreek een soort naïviteit uit die ik vrij fascinerend vind. Je was dus oké met dat idee tot jij de eerste bleek.

18 likes

Denk het wel, ze vinden altijd wel iets waarin 1 iemand afwijkt, dan wordt het de enige man of degene die nog zweverig is dan de rest.

Toevallig net onderwijs over groepsdynamica gehad en daar ging het er ook over hoe een groep vrijwel direct, zonder externe sturing een soort typische groepsrollen aanneemt. Bijvoorbeeld de inhoudelijke leider, de procesleider en dus ook de zondebok! En op groepsniveau is die zondebok nog best nuttig, want het kan afleiden van spanning uit andere groepsprocessen of als de inhoud heel stressvol wordt. Maar als het niet in balans is dan heb je dus een heel groot probleem.

@Shaaar helemaal eens! Die groep is onveilig en heeft ook helemaal niet als doel tot een harmonische groep te komen, wat meestal natuurlijk wel het geval is. Vind haar idd ook heel naïef hierin.

6 likes

Ik dacht dat ik mijn lenzen verkeerd om in mijn ogen had gedaan, zo wazig zag ik. Maar nee het is vandaag een mega hooikoorts dag :cry:

2 likes

Ben online een boekenreeks aan het herlezen die ik als dertienjarige ofzo heb gelezen. Het is zo slecht maar ik kan niet stoppen lol. Heerlijk voor tussen het studeren door

17 likes

jawel! wat gedronken op het dakterras van het volkshotel, koreaans gegeten, gechilld in een parkje en daarna naar een arcade - best lang dus

en hij was gelukkig heel zorgzaam toen ik ziek was

@Negativ neeee, echt buikgriep denk ik :sweat_smile:

11 likes

De oudste wordt er heel snel uitgestemd altijd (tenzij het een topsporter is ofzo) en hoe ouder hoe sneller de exit is dus het is voor veel oudere mensen (50+) ook niet echt interessant om mee te doen

4 likes

Aha, ik denk ook wel logisch bij zo’n spelprogramma idd. Omdat je het liefst overblijft met de “fitste” deelnemers gelet op de proeven die komen. Plus vaak zijn het toch wel bekende influencers of andere jonge B+ BN’ers die ze voor deze show vragen omdat dit betere kijkcijfers oplevert denk ik

1 like

Ja, precies. Sommigen zijn echt nog wel fit zoals harry piekema of komen ver uit een soort van liefde en medelijden hahha, maar over het algemeen rollen de oudere koppen gewoon als eerst

5 likes

Aaw mijn buurman is jarig (80+), en nu zit de hele tuin vol met oudere mensen en een catering die soep en brood uitdeelt :smiling_face_with_three_hearts:

81 likes

Hebben deze deelnemers het verder een beetje goed gedaan? Want als ik ze zo zie heb ik weinig vertrouwen in hun survival skills, die Marion naar eigen zeggen dus wel had

Ik bedoel eigen de deelnemers die Marion weggestemd hebben, hadden die behalve dat ze jong waren een beetje skills/waren ze fit?

2 likes

Wow die zou ik ook nog eens moeten herlezen :sweat_smile: Nee, het is de Wiccareeks (of Sweep in het Engels) van Cate Tiernan

7 likes