Wat je even kwijt wil #68

sinds ik heb gelezen dat iemand doodging na rijst te hebben gegeten die enkele uren ongekoeld ergens stond (kunnen bacteriën oid ontwikkelen) zet ik iets meteen in de koelkast en anders tief ik het weg.

Iets meteen na het koken (nog niet afgekoeld) in de koelkast zetten is ook niet goed

17 likes

Oh nou ik doe dit denk ik zeker 3 keer per week en ik leef nog
Eet geen vlees, weet niet of dat helpt (of juist niet)

2 likes

In dat geval ging het specifiek om rijst herinner ik me nog. Maar vlees is sowieso een onzekere factor bij zoiets denk ik :grimacing:.

3 likes

Zelfscan bij Lidl is echt een deceptie. Hier na verbouwing ook gekregen zijn alleen altijd gesloten. Dus nog altijd maar 1 kassa open en je staat dus nog altijd in een lage rij tot aan de koeling. Voor mij echt de reden om meer te betalen en lekker naar de jumbo te gaan. Zo geen geduld voor.

1 like

Nou ik durf dat niet als het al 4 uur op een pan in het aanrecht staat? Maar ik heb geen idee of ik nou overdrijf… ik zet het altijd snel in de koelkast

Mijn eigen ongefundeerde regel is dat het dezelfde dag nog in de koelkast moet. Als het de hele nacht buiten de koelkast staat, dan gooi ik het wel weg. Nouja, dan weet je iniedergeval dat je huisgenoot er anders over denkt.

13 likes

Alle Lidls hier hebben het al jaren en is nooit dicht. Zou mss gewoon eens vragen waarom ze m niet open gooien.

4 likes

Ik eet het gerust de volgende dag nog als het in de pan is blijven zitten. :sweat_smile:

21 likes

Oh heerlijk! Ben helemaal vergeten dat ik geen kruik meer heb.

1 like

Maar wat was het dan? Er is genoeg eten dat ik rustig vier uur zou laten staan en dan opeten. Meteen in de koelkast kan toch niet altijd of schep je het dan over (keer gezien bij MasterChef, uit de oven in de koelkast pats zei de glasplaat)

6 likes

Pfff zo oneerlijk dit. Die bedragen slaan nergens op. Verzekeraars zijn echt de grootste oplichters die er bestaan. Zo waardeloos dit. Altijd en eeuwig die kleine lettertjes ook altijd. We hebben ook zo’n enorme verzekercultuur in Nederland welke gebaseerd is op het afkopen van schijnbare zekerheid. Precies om dit soort praktijken verzeker ik alleen wat verplicht is en dan het liefste ook zo minimaal mogelijk.
Idem dito met het zorgsysteem, helemaal verneukt door die verzekeraars. Maar enfin, dat is een andere discussie.

6 likes

Klopt! Rijstvelden zijn van nature besmet met de stammen van een specifieke bacterie (bacillus cereus). Als je rijst na het koken te lang ( > 2 uur) op kamertemperatuur laat staan kan die bacterie zich vermenigvuldigen en kun je voedselvergiftiging krijgen.

Gekookte rijst kun je het beste zo snel mogelijk terugkoelen (bijvoorbeeld in een bak met koud water) en dan afgesloten in de koelkast bewaren. Restjes kun je max 2 dagen bewaren en warm je het liefste snel op bij een hoge temperatuur.

10 likes

Meh, ik was 45 min weg om een boodschap te doen, toen heeft iemand een bloempot in mijn voortuin verschoven. Misschien om te kijken of er een sleutel lag? En je moet echt wel 5 stappen zetten om dat te doen. Creepy.

3 likes

Sorry maar wat een gezeik haha. Daar zijn gewoon afspraken over en die zijn duidelijk en kun je bij elke verzekeraar met enkele muisklikken vinden in principe. Dagwaarde is de norm. Er wordt zoveel mogelijk als kan gespecificeerd hoe er wordt afgeschreven (dus een iPhone schrijft in langere tijd af dan een goedkoop Android model, bij kleding wordt bijv. naar materiaal en aanschafwaarde gekeken, bepaald edelmetalen schrijven niet af en ga zo maar door). Als mensen verwachten dat ze een vervangende nieuwwaarde krijgen als iets gestolen wordt/stuk gaat oid en geld van de verzekering verwachten dan ligt dat echt aan je eigen verwachtingen. Je wordt in principe gecompenseerd voor de waarde die een product op dat moment globaal genomen heeft (of een reparatiewaarde bij stukgaan als dat rendabel is). Google het indemniteitsbeginsel maar eens want dat is gewoon zo in de wet verankerd. Vaak is het zo dat je maar een of een paar keer een claim moet indienen om je premies zo goed als allemaal terug verdient te hebben. En tuurlijk mag je zuur zijn dat je geen aanschafwaarde vergoed krijgt. Zou ik ook kut vinden maar dat hoort er nu eenmaal bij. Je krijgt iig nog iets terug.

Overigens kun je zorgverzekeraars en schadeverzekeraars totaal niet met elkaar vergelijken maar het boeit je wss toch geen hol wat ik hier schrijf. Hoop dat je iig een AVP hebt en zo niet zou ik maar zo min mogelijk buiten komen want ongeluk zit in een klein hoekje en dan mag jij met je eigen centen iemand schadeloos stellen.

24 likes

Haha ik ook, heel mn leven lang al. Deden we vroeger thuis ook altijd @George, restjes eten in de pannen buiten de koelkast en de volgende dag gewoon weer opwarmen en van eten.
Echt nog nooit ergens last van gehad. Maar misschien is mijn maag ook wel extra sterk geworden dan :eek: dus neem dit niet als voorbeeld!!

5 likes

Snap eigenlijk ook niet dat deze niet verplicht is.

4 likes

Helemaal met je eens net als een verzekering voor de bestuurder van een motorrijtuig, vind ik ook dat die verplicht moet zijn. Mensen hebben echt geen idee wat voor verstrekkende gevolgen het ontbreken van een van beide kan hebben.

4 likes

Pasta met champignonsaus en biefstuk, haha. Ja ik heb geen idee, voedingscentrum zegt 2 uur buiten de koeling dus dat hou ik aan

4 likes

Mensen die hun mandje in de Albert Heijn scheef op de stapel pleuren. Vind dat zo denigrerend naar het personeel ofzo. Wat is nou de moeite om het mandje goed in het andere mandje te klikken. Volgens mij zijn zulke types geen leuke mensen.

56 likes