AI
Ik stap net in bed en denk yo dikke spin die zal ik even weghalen, was het een enorme pluk haar
Die vind ik nog dik tegenvallen hierin
Ja lekker een fles water verspillen voor een sinterklaasgedicht
Ik ga op mijn verjaardag’s ochtends door de regen naar een sportklasje. Wie is dit?
het kost me echt veel moeite om geen geïrriteerd duimpje op alle posts over chatgpt te reageren
Mijn werkgever wil echt in alles het braafste kindje van de klas zijn, ook qua groen en klimaat. De standaard zoekmachine is zelfs ecosia ipv google. Maar er wordt wel een eigen versie van chat gpt gebruikt door steeds meer afdelingen. En voor totale ongein die je ook gewoon zélf kan doen want minimale moeite. Maar verder vooral beknibbelen op reiskostenvergoeding voor mensen die niet met het OV naar het voor OV totaal onpraktisch gelegen kantoor kunnen komen? Vind het zo hypocriet
Dat laatste maakt mij sowieso boos. Ik werkte een paar jaar geleden in een umc en daar kreeg je op een gegeven moment geen reiskostenvergoeding meer of echt het minimale als je met de auto kwam in het kader van milieubewust en duurzaam etc. Op zich een goed idee en bijvoorbeeld in m’n eigen situatie terecht (kantoortijden), maar veel mensen die echt in de zorg werken hebben soms moeilijke tijden om überhaupt met ov te komen en heel veel mensen uit de zorg daar werkte ook in omliggende dorpen etc waar de ov verbinding naar het umc sowieso al niet goed was. Hun reistijd ging dan van 20-30 minuten naar 1-1,5 uur als het al mogelijk was of dus op eigen kosten
Ik word ook een beetje geïrriteerd door dit soort posts de hele tijd. Google kost óók vet veel energie en alle websites kosten heel veel energie. Wat dacht je van al je werk emails, elke domme nieuwsbrief, al je internet gebruik, dit hele forum, crypto coins, al jouw cloud opslag. Als ik op google iets zoek, 2 pagina’s door moet incl. reclame dan zit je echt wel op hetzelfde verbruik hoor .
ChatGPT verbruikt 10x zoveel per query als google, maar is in veel gevallen ook 10x nuttiger en je hoeft dan niet ook nog 10 websites door te gaan.
Ik ben het ermee eens dat ChatGPT veel verbruikt maar ik vraag me heel sterk af hoe dit wegvalt tegen alle andere dagelijkse energieposten (over die andere energieposten hoor ik nooit iemand trouwens). Waarschijnlijk is ChatGPT dan echt maar een klein aandeel en daarnaast zal het energieverbruik ook nog een stuk zuiniger worden in de nabije toekomst.
Edit: ik zie nu dat ik hier wel een hele sterke mening over heb sorry . Ook ik vind het dom om het te gebruiken voor onzin (ahum, Mascha). Maar het is echt wel een hele vette ontwikkeling als je het goed kan gebruiken. Het is dan echt heel nuttig en echt heel cool dat dit kan.
Haha ja mensen hier vliegen de hele wereld over en kopen zichzelf ziek, maar slaan telkens helemaal aan op het feit dat ChatGPT zooooo slecht voor het milieu is. idc verder hoor wat je doet maar dat eeuwige vingerwijzen is zo hypocriet lol
Een eigen versie van ChatGPT die je zelf kan hosten kost veel minder energie! Omdat ChatGPT al getraind is (dit kost veel energie) hoef je dat zelf niet ook nog te doen. Voor sommige bedrijven betekent dit dat sommige dingen dan met relatief weinig energiekosten geautomatiseerd kunnen worden of andere nuttige dingen kan doen voor werknemers. Ik weet natuurlijk niet of dat op jouw werk ook zo is.
Afhankelijk van het bedrijf is de hoeveelheid energie die verbruikt wordt dan minder dan 10 Gerards die de hele dag geen flikker doen en dan ook nog 5 boterhammen met kaas nodig hebben en een liter koffie pp. Dát kost pas veel energie.
ja dat is precies mijn ergernis en dat is 9 vd 10 keer wat hier op het forum gebeurt (daarom wil ik een duimpje op alle posts reageren). voor mijn werk moet ik wel eens teksten vertalen waarbij google niet werkt, dan doe ik het ook via ai en dat gaat prima. maar ik vind het echt fucking irritant als mensen het gebruiken voor ‘grappige’ dingen of extreem simpele onzin die je met 3 seconden moeite zelf kan bedenken. en eigenlijk is de duurzaamheid niet eens m’n reden, ik vind het hele 'ik heb het aan chatgpt gevraagd ’ wat dan echt totaal niet grappig is gewoon onuitstaanbaar haha
Ja dat begrijp ik helemaal dat is gewoon dom idd
wat is een geirriteerd duimpje?
De boomer reply
Hoeveel liter water zou een duimpje kosten?
Ja, DUS toch goed om op al die dingen kritisch te zijn. Vooral als iets te pas en te onpas voor domme dingen wordt gebruikt. En je moet eigenlijk voor veel dingen na ChatGPT gebruikt te hebben nog factchecken via Google. Dus dubbel energie.
En inderdaad, ik zit ook (buiten dit forum) mensen te wijzen op hoeveel energie email-opslag etc kost. Veel mensen hebben van die zaken geen idee.
Ik volg een opleiding voor mijn werk en het is echt heel leuk en leerzaam, alleen heb ik vandaag mijn eerste opdracht teruggekregen en die is onvoldoende. Ik baal echt zo erg, kan me op zich wel vinden in de feedback en ik had er echt nog even wat extra tijd aan moeten besteden. Nu moet ik de overige 3 opdrachten allemaal halen, anders haal ik de opleiding niet (herkansen doen ze niet aan). Dus nu voel ik echt druk, en baal van mezelf dat ik er niet nog wat harder aan getrokken heb (heb er veel tijd in gestoken alleen op het laatst kwam er niet veel meer uit en dacht ik het is wel goed zo, had er gewoon een dag later nog eens doorheen moeten gaan). Echt kak.
chatgpt vermeldt tegenwoordig gewoon bronnen hoor en heeft ook gewoon toegang tot het internet