Gisteren heb ik iets geleerd (gewoon van wikipedia hoor) en ik ben er nog steeds vol van dus even delen:
Het belangrijkste zintuig van vogels is hun zicht. Vogels kunnen veel meer zien dan mensen. Ten eerste zien ze meer/andere kleuren omdat ze ook UV-licht kunnen waarnemen, wat mensen niet kunnen. Sommige vogels die voor het menselijke oog saai zijn, zoals de zwarte spreeuw, zijn voor vogels heel kleurrijk!
Vogels kunnen ook een veel breder spectrum aan snelheid waarnemen. Zij zien een stroboscoop die steeds sneller gaat dus nog veel langer flikkeren, als het voor ons al één aaneengesloten lichtstraal is geworden. Hierdoor kunnen ze met grote snelheden door bomen vliegen en takken ontwijken, op een prooi afduiken en deze scherp blijven zien etc. Maar nu komt het meest magische: vogels kunnen niet alleen snellere bewegingen dan wij waarnemen, maar ook langzamere bewegingen! Vogels kunnen hierdoor de aarde, de zon, de maan etc zien draaien! Waarschijnlijk gebruiken trekvogels dit om te navigeren als ze de halve wereld over vliegen.
En ten slotte is er een (volgens mij nog niet bewezen) hypothese dat vogels ook magnetische velden kunnen zien en dat zij dit ook gebruiken bij hun vlucht.
Ik wilde altijd al als vogel reïncarneren ivm de vleugels, nu wil ik het dubbel zo graag vanwege de ogen. Wat een superkrachten hebben die beesten!