je hebt verschillende soorten reizigers, als je een Sinti een Roma noemt zijn ze ook niet echt blij geloof ik want naar mijn weten beschouwen die zichzelf echt als een aparte groep (en zijn het ook qua geschiedenis, cultuur en gebruiken). en over de naam zigeuner is volgens mij ook binnen de gemeenschappen zelf discussie, het is van origine een geuzennaam maar door de jaren heen hebben ze de naam ook weer met trots teruggeclaimd (zie je in de NLse muziek ook maar ook in de flamenco al zijn de spaanse/andalusische gitano’s dieook weer een ander soort groep dan andere europese roma’s door de invloed van arabieren & noord afrikanen). maar als niet-reiziger kan je t beste reiziger gebruiken, geen zigeuner, en ook niet zomaar Roma want er wonen bv veel Sinti in Noord Europa en ook in andere landen kan de subgroep of geschiedenis anders zijn.
edit: oja en in groot brittanië heb je sowieso ook nog ierse ‘travellers’ die etnisch wit zijn en in nederland ook woonwagenbewoners die etnisch wit zijn dus het ligt er gewoon echt aan over welke groep je het hebt of je roma, sinti, reiziger, of iets anders zegt en of de groep zelf zich dus wel of niet gypsy of zigeuner wil (laten) noemen.
dit is wat ik weet als verder totale buitenstaander die zich er af en toe in verdiept dus excuus @ mensen met meer verstand ervan als ik iets niet goed zeg en verbeter me vooral.