Wat je even kwijt wil #70

Ik heb wel eens bij de HAP gezeten omdat dat ding zei dat ik een hartritmestoornis had. Voor een hypochonder als mij is zo’n horloge eigenlijk echt geen goed idee. Ik zit vrij regelmatig een ecg te maken met dat horloge en het slaat echt nergens op.

En soms is m’n hartslag te hoog in m’n slaap. Of is de variabiliteit niet goed. Krijg ik toch weer paniek.

1 like

Oh ben wel benieuwd wat het slaapcentrum ervan vindt. Ik hoorde laatst, in volgens mij de Huberman podcast, dat die horloges je slaap helemaal niet kúnnen meten omdat je daarvoor je hersenactiviteit met een EEG moet meten.
Lachen jullie in je knuisje?

3 likes

Doe alsjeblieft meteen dat ding af.

34 likes

Ja! Heb ik gedaan sinds een week ofzo. Het is gewoon totaal niet geschikt voor mij.

4 likes

Dit klopt inderdaad! Slaap meten moet met EEG-meting. De verschillende slaapstadia worden dan bepaald door kenmerkende hersenactiviteit (vorm, hoogte en duur van de hersengolven, etc). Die horloges meten op beweging, hartslag en lichaamstemperatuur, wat eigenlijk weinig zegt.
Ik laat mensen ook altijd even naar hun eigen onderzoek kijken. Hoe slaap er nou uitziet en hoe we meten.

@AutumnStorm. Wel heel apart ook dat zo’n horloge dat meldt! Van wat ik weet mag je een hartritmestoornis ook alleen maar vaststellen met uitgebreide meting. Wij plakken bij slaaponderzoek twee afleidingen voor de hartslag en zelfs daar mogen we niet al te veel van zeggen. Bij een ECG in het ziekenhuis zijn het (dacht ik) 8 afleidingen.

5 likes

Ik krijg helemaal een Black Mirror gevoel van die berichten over body battery hier boven.

23 likes

Bij (dure) “vintage” denk ik meer aan design of iets van een merk dat iconisch is of niet meer bestaat of idk. Een klapstoel van Ikea is gewoon een klapstoel van Ikea ook al is ie oud. Ik zou t eerder ‘oude meuk’ noemen.

zeg dat je niets van design weet zonder te zeggen dat je niets van design weet

edit: heel veel dingen die nu als duur vintage design verkocht worden stonden in de jaren 60 bij gewone mensen in huis, waren helemaal niet per se bijzonder of duur toen. Denk bijv aan Pastoe meubels of andere midcentury modern, dat stond gewoon bij mijn zeer gemiddelde opa en oma in huis en nu kan je duizenden euro’s aftikken voor een meubelstuk (als het nog gaaf is).

5 likes

Maar je ging daar heen en zei m’n horloge zegt…? Of je voelde iets in je lichaam en ging er heen? Hoe reageerde de arts?

Dat er hier al anderhalf uur een vuilniswagen door de buurt rijdt die enorm piept en kraakt. Ik denk dat draaimechanisme waar de containers in gaan.

Echt een hele luide kraak piep. Eerst dacht ik echt dat ons huis op instorten stond. Maar nu rijdt hij voorbij en hoor ik wat het is.

Volgensmij heb ik al gezegd dat ik er idd niks van af weet en er wat van geleerd heb, was gewoon een brainfart die ik beter voor me had kunnen houden, en was de discussie al lang en breed gesloten. Maar fijn dat jij nog even je plasje erover doet…

6 likes

Uhm, ik was voor het eerst na m’n bevalling weer gaan rennen. Toen dacht ik, ik ben een beetje benauwd (duh), en toen gaf dat horloge dat aan en raakte ik in paniek. De arts was heel lief, begripvol en geruststellend.

3 likes

Eh wat? Je post toch op een forum zodat mensen erop kunnen reageren?

Als je geen reacties meer wil kan je je comment toch gewoon verwijderen… hoef je ook niet pinnig te reageren op iedereen die op jouw opmerking in gaat :slight_smile:

2 likes

Lees gewoon ff de rest van de comments voordat je reageert? Comments verwijderen is alleen maar verwarrend

13 likes

Oh, ja… anders dan ik dacht na je bericht. Logischer wel zoals het echt ging. In m’n hoofd ging je met je horloge daarheen zo van ‘’mijn horloge zegt dit, dus nu mij behandelen’ terwijl de dokter daar verward en geërgerd stond.

Nee, zo ging het niet. Maar ik kan me wel voorstellen dat, als een horloge zoiets zegt, en je je verder kiplekker voelt je alsnog onrustig wordt van zo’n melding.

1 like

Ik ben 5 jaar geleden gestopt met roken, nooit meer zin gehad maar nu opeens wel weer. :’) Helpt ook niet mee dat ik in Indonesië ben en overal kretek ruik.

Het is dat ik een baby heb anders had ik allang 10 pakjes kretek opgerookt.

8 likes

Klopt, maar ik kan me ook voorstellen dat de situatie die ik noemde irritant kan zijn voor artsen. Beetje zoals je zelf gegoogeld hebt dat je kankee hebt en daarom komt ipv komen omdat je een klacht hebt.

1 like

Vind dat hier op het forum ook wel eens gebeuren, iemand heeft zich al een diagnose aangepraat of aan laten praten door een lotgenoot en als de arts dan niet die diagnose stelt is het drama.

4 likes

Ik heb ook wel eens iemand op de eerste harthulp gehad die er door z’n Apple Watch achter was gekomen dat hij met een vrij dodelijke ritmestoornis rondliep. Bij terugkijken bleek hij alleen al meer dan een maand af en aan een hartslag van 180/min te hebben gehad, maar het ding had pas gealarmeerd toen het meer dan 6 uur achtereen duurde.

7 likes

wajo. is het normaal om dit niet door te hebben zonder hartslagmeter? kan me echt niet voorstellen dat mijn hart zo hard gaat zonder dat ik het doorheb

2 likes