Dat vind ik ook altijd zo flauw, dat als je denkt ik ga weer proberen te werken en het gaat toch niet, je 2 ziekmeldingen hebt. Nu ziek ik altijd eerst goed uit en blijf ik langer ziek ipv dat ik het eerder weer probeer.
Maar gelijk bij de directeur komen? Dat vind ik best groot. Zeker als het maar om 2 keer gaat. Hier heb je bij je 3e ziekmelding ook een gesprek met de arbo. En als je langer dan 14 dagen ziek bent ook. Maar dat is gewoon een telefoontje waar ze eerst checken wat de reden was, of er meer speelt en of je behoefte hebt aan een gesprek.
Dat heeft bij broodrooster te maken met de functie waarin ze werkt, dat is haar directe leidinggevende vermoed ik. Ik denk (hoop
) niet dat de directeur van haar ziekenhuis deze gesprekken met elke ziekenhuismedewerker voert.
Ah, natuurlijk! Dat zou dan bij mij de afdelingsmanager zijn. Trouwens alsnog wel interessant want die mogen niet eens de reden weten dat je ziek bent. Daarom wordt het bij ons door de arbo opgepakt.
Tijdens zo’n gesprek mogen wij geen medische dingen vragen, gaat bij ons puur om de werkrelatie en of daar verbeterpunten in zitten tov je ziekmeldingen. Dus of je ziek bent omdat je je werk te zwaar vind, te veel reistijd, te lange dagen enz.
Ja en 90% van de tijd krijg je de meeste ziektes ook nog op je werk.
Dat vind ik altijd extra irritant.
We hebben nieuwe pannen gekocht en eentje is in de kleur light blue.
Ik weet niet waar het blauw te vinden is, maar dat ding is gewoon wit ![]()
Maar waarom zien zoveel mensen het op gesprek moeten komen vanwege ziekmeldingen als iets negatiefs of zelfs als een straf? Dat is echt een hardnekkig misverstand. Het is niet persoonlijk, het is ook geen oordeel over je ziekmeldingen maar gewoon iets wat in de meeste bedrijven zo afgesproken is dat dit bij 2 of 3 ziekmeldingen binnen een jaar volgt. Het is niet bedoeld om je erop aan te spreken of iets dergelijks, het is juist bedoeld om je te helpen. En zeker als dit al bij twee ziekmeldingen per jaar de afspraak is dan zullen 9/10 gesprekken misschien nergens over gaan omdat er niks aan de hand is, je hebt gewoon twee keer pech gehad en bent ziek geworden. Maar in 1/10 gevallen zal er misschien wel meer aan de hand zijn (zoals een voorbode van een burn-out) en kan dit een middel zijn om tijdig onderliggende problemen te signaleren en hiernaar te handelen. Overigens vind ik twee ziekmeldingen in een jaar tijd wel snel om zo’n gesprek aan te gaan, ik denk dat je als leidinggevende dan wel erg veel nutteloze gesprekken in een jaar voert.
Hierom?
Maar dan bedoel ik meer dat ik denk dat het veel tijdsverspilling is voor de leidinggevende. Ik zou me alsnog als werknemer niet gestraft voelen of iets dergelijks.
Nja het gaat wel om je inkomen. Dus leuk als ze het vroegtijdig willen signaleren maar als je het idee hebt dat er niet proactief gehandeld word of zelfs meer nog je eruit werken dan is het niet chill als er zulke gesprekken gevoerd worden. En als er echt wat is grote kans dat je het zelf ook merkt, je extra kwetsbaar bent en dan op het werk zo’n gesprek niet perse helpt. Tenminste laat ik vanuit mezelf spreken ik vond het, toen er echt wat aan de hand was en was het vast met de goede bedoelingen, niet fijn dat mijn leidinggevende dat deed. Dan had ik liever de bedrijfsarts gehad.
Het zal vast per persoon verschillen. Er was een paar reacties hiervoor ook iemand die aangaf dat ze het juist fijn had gevonden om zo’n gesprek te voeren nadat ze zich een aantal keer ziek had gemeld wat de voorbode was van een burn-out. Dat er niet proactief gehandeld wordt of dat men je eruit wil werken zijn natuurlijk hele vervelende dingen, maar dat staat op zich los van het idee achter dit soort gesprekken.
Ik vraag me af om het echt is om de werknemer te helpen. Bij mijn oude werkgever werd het ook ingevoerd een gesprek als je 3 ziekmeldingen per jaar had. voorafgaand van die invoering moesten we allemaal een presentatie kijken waarin werd uitgelegd hoeveel geld een zieke gemiddeld kost per dag voor het bedrijf en welke negatieve gevolgen er nog meer allemaal zijn 🫤
Nouja uiteindelijk zal het zijn om ziekteverzuim te verlagen/eventueel langdurige ziekte voor te zijn door een contract niet te verlengen/in overleg met de medewerker een andere baan/functie te zoeken die beter aansluit. Ziekte kost nou eenmaal geld en geen enkel bedrijf zit te wachten op onnodig geld uitgeven dus als ze het op de een of andere manier kunnen voorkomen dan zullen ze dat op zijn minst proberen.
Idee en uitvoering zijn natuurlijk hele andere dingen dus het zal ook veel uitmaken in wat voor bedrijf je werkt en hoe je collega’s zijn.
Haha dus wel echt de directeur! Maar is alleen bij onze functie. Hij filtert dan van te voren met wie hij gewoon wil babbelen (mij) of liever een traject in wil zien met arbo etc ( en komt dan ook een keer bij de werknemer kijken). En reden dat de directeur ons ziet, zijn de korte lijntjes in het streekziekenhuis. Hij is al 28jr hier de directeur en kent iedereen bij zn voornaam. En hij benoemde hetzelfde ook dat hij het onnodig vind en het maar ziet als praatje maken.
Dat zou het in ieder geval wel moeten zijn. Als dat niet de insteek is waarmee men dit gesprek ingaat bij een bedrijf dan is dat fout.
Ik kijk nu al uit naar alle spotify wrapped lijstjes van iedereen te zien op insta/facebook…
Die van mij is al 2 jaar niet interessant want kind
.
Ik moest een actieplan schrijven om verdere ziekmeldingen te voorkomen dus dat voelde wel als straf.
Ik beloof dat ik vanaf nu mijn groente en fruit opeet en op tijd naar bed ga ![]()