Heel herkenbaar wat je schrijft!
Het besef vond ik eerst inderdaad wel confronterend en sommige momenten doen ook nog wel pijn als ik eraan terug denk. Emotionele afstand, kleinerende opmerkingen, mijn gevoelens niet helemaal serieus nemen/mij niet begrijpen, grenzen niet respecteren, in de verdediging/aanval schieten, denken dat ze het zelf wel beter weten, op uiterlijk gefocust, goed willen zijn naar de buitenwereld… Dit alles gebeurt niet altijd, maar wel soms.
Tegelijkertijd besef ik me wel dat ze het waarschijnlijk niet bewust doen, maar dat het ook een onzekerheid vanuit hunzelf is en dat ze inderdaad als kind nooit geleerd hebben om goed te communiceren. Mijn ouders hebben beide niet per se een makkelijk leven gehad volgens mij.
Mijn schoonmoeder is nog veel erger, beetje tegen narcisme aan zelfs. Met haar valt echt niet te praten, dan zijn mijn eigen ouders een stuk fijner. Ik probeer het contact met mijn schoonmoeder oppervlakkig te houden.
Ik ben nu zelf net in therapie en heb het met mijn moeder er wel eens over gehad of ze daar zelf geen behoefte aan zou hebben, maar mijn beide ouders zeggen dan altijd: achja, alle mensen hebben wel eens problemen, en ups en downs horen nu eenmaal bij het leven. Ze hebben geen behoefte om op hun leeftijd nog de verdieping weer in te gaan of labels te plakken. Maar ik zou het ze (en mijzelf) stiekem wel gunnen.
Het beste is om me inderdaad zoveel mogelijk op mezelf te focussen en het beter te doen voor mijn eigen kind, maar het blijft soms lastig.
Ik houd van mijn ouders en waardeer alles wat ze voor ons doen, maar tegelijkertijd ben ik soms ook bang om bepaalde dingen te delen. Loop dan toch wat op mijn tenen. Soms reageren ze liefdevol en soms helemaal niet, dat vind ik verwarrend. Het heeft er vaak mee te maken dat ze zich persoonlijk afgewezen voelen en dit op mij projecteren.