Wat je even kwijt wil #71

Wat leuk! Het viel me laatst op dat “mijn” eksters ook noten naar een voorraadplek brengen. Ik ben wel van plan te ontdekken waar, straks zit ik ze voor niks elke dag walnoten te voeren hahaha.

Het is ook zo leuk dat ze duidelijk een karakter hebben. De ene is veel dapperder en gaat ook vaak stunten, dan komt hij heel laag over de grond op de haag afgezoefd en scheert ‘ie d’r vlak overheen. Of hij laat zich zo ongeveer uit een boom vallen, keihard naar beneden op de voerplek af. De ander is veel afwachtender en zit de meeste tijd vanuit de boom toe te kijken.

9 likes

Leuk! Ik ga dit ook doen maar ben momenteel bezig in Sunrise on the reaping en ik denk dat ik die beter eerst uitlees. Of nu de 1e film kijk want er overlappen veel personages. Wat zou jij doen? Ben ongeveer halverwege het boek en Haymich zijn games gaan volgens mij ieder moment echt starten.

Na 13 maanden vakantie vlieg ik morgen dan echt naar huis :weary::weary::weary: ik had echt nog veel langer door kunnen gaan, maarja :money_mouth_face: het was echt geweldig en zoals verwacht is het omgevlogen!

Maar ook goed nieuws: ik hoef niet meer steeds te benoemen dat ik dus op reis ben! :smiley:

72 likes

Ik heb dat boek niet gelezen eigenlijk dus kan je daarin niet adviseren!

3 likes

Aaah jammer! Zit echt in dubio. Als mijn man vanavond iets moet gaan doen denk ik toch dat de film aan gezet zal worden :grimacing:

2 likes

Ik heb heel veel moeite met eten & drinken waar anderen bij zijn/in het openbaar, maarrr ik groei echt erin, het lukt nu om 3 slokken thee te drinken (en de rest van glas niet) bij de zorgboerderij. Jaar terug kon ik dat niet.

80 likes

Dit is echt wereldvreemd misschien, maar vooral ver van mn bed haha. Hoe gaat het dan als je terugkomt?
Heb je nog een woonruimte? Heb je nog een baan of moet je dat nog gaan zoeken?
Ben echt nieuwsgierig haha

1 like

Ik zou eerst het boek uitlezen

2 likes

Ik heb inderdaad geen baan meer! Ik heb denk ik minder dan €500 en geen inkomen, dus hopelijk vind ik die snel! En mijn huis kon ik een jaar onderverhuren, dus dat was heel fijn! Alleen vanaf jan heb ik al wel zelf huur moeten betalen, dus dat tikt wel aan! :grimacing:

Maar ik heb ook mensen ontmoet die geen onderhuurder hadden of wel hun huis opgaven voor ze gingen reizen!

9 likes

Wat fijn dat je je huis kon onderverhuren inderdaad! Lijkt me wel spannend qua baan, maar denk dat dat wel redelijk snel geregeld kan zijn. Tenzij je iets heel specifieks zoekt natuurlijk.

Ik zoek wel in een vakgebied waar weinig vacatures zijn, maar toevallig heb ik deze week al een gesprek!

En als dat niks wordt ga ik een baantje zoeken buiten mijn vakgebied om het te overbruggen :slight_smile: het komt wel goed!

9 likes

Heel veel succes!! :grin:

1 like

De ondertiteling van high profile op Disney is iets te inclusief met taal.
Slachtoffer zegt ‘they’ omdat de dader onbekend is.
Ondertiteling hen. Gelukkig lees ik het Nederlandse en luister ik het Engelse.

Waar ben je allemaal geweest?

1 like

Bij mij heeft er een ekster een verstopplaats in 1 van mijn plantenbakken die tegen de muur hangt. Kan het precies zien vanaf de bank, zo grappig om te zien steeds :smiley:

Laatst kwam de kat van de buurvrouw in mijn tuin en er kwamen meteen 2 eksters op de schutting zitten schreeuwen naar de kat, die vervolgens “chagrijnig” terug mauwde maar zich toch liet wegjagen. Voelde me bijna David Attenborough :joy:

11 likes

Ah wat leuk al die vogelverhalen :grinning:
Ik heb ooit een docu oid gezien waarin kraaien harde noten op de weg lieten vallen, ze hadden geleerd dat als auto’s eroverheen rijden ze kapot gaan en ze ze konden eten. Ze konden zelfs het rode stoplicht herkennen en kwamen alleen hun kapotte nootjes ophalen als het rood was en ze het veilig konden doen :rofl:

29 likes

Vandaag zag ik op de terugweg van mn werk twee herten/reeen het weiland naast me en toen fietspad oversteken. Was zo bijzonder om te zien! Baalde dat ik alleen fietste, dat ik het niet met iemand kon delen. En extra het gevoel dat we van stad naar platteland zijn verhuisd (scheelt maar een paar km van ons oude huis)

17 likes

Fantastisch :grin:

1 like

Ja, geniaal! Ze kunnen per regio weer een andere techniek voor notenkraken te hebben die ze van elkaar leren. Elke regio z’n eigen cultuur, haha.

Nog een leuk weetje: eksters leven de eerste paar jaar van hun leven in een groepje jonge eksters die een jeugdbende genoemd wordt :sweat_smile: Daar leren ze alles wat ze moeten weten. Pas als ze na een paar jaar oud en wijs zijn zoeken ze een partner en een territorium waar ze in principe de rest van hun leven blijven.

Kraaien leven een soortgelijk leven, maar de precieze gewoontes van kraaien verschillen per regio en kraaienfamilie. Sommige kraaien verlaten bijvoorbeeld in de winter hun territorium om in een grote groep te overwinteren. Sommige kraaien verlaten elke nacht hun territorium om samen te slapen. En in sommige families helpen jongen van eerdere jaren hun ouders bij het grootbrengen van een volgende leg! Kraai-achtigen zijn imo dus extra leuke vogels om in je eigen omgeving te observeren, omdat ze geen vastomlijnd patroon volgen maar echt hun eigen regionale gewoontes hebben.

36 likes

Op het fietspad waar ik altijd langs fiets doen de kraaien dat ook! De nootjes liggen ook precies op het stuk waar fietsers en scooters komen en verder niet. Echt heel slim zijn ze!

6 likes