De ondertiteling van high profile op Disney is iets te inclusief met taal.
Slachtoffer zegt ‘they’ omdat de dader onbekend is.
Ondertiteling hen. Gelukkig lees ik het Nederlandse en luister ik het Engelse.
Waar ben je allemaal geweest?
Bij mij heeft er een ekster een verstopplaats in 1 van mijn plantenbakken die tegen de muur hangt. Kan het precies zien vanaf de bank, zo grappig om te zien steeds ![]()
Laatst kwam de kat van de buurvrouw in mijn tuin en er kwamen meteen 2 eksters op de schutting zitten schreeuwen naar de kat, die vervolgens “chagrijnig” terug mauwde maar zich toch liet wegjagen. Voelde me bijna David Attenborough ![]()
Ah wat leuk al die vogelverhalen ![]()
Ik heb ooit een docu oid gezien waarin kraaien harde noten op de weg lieten vallen, ze hadden geleerd dat als auto’s eroverheen rijden ze kapot gaan en ze ze konden eten. Ze konden zelfs het rode stoplicht herkennen en kwamen alleen hun kapotte nootjes ophalen als het rood was en ze het veilig konden doen ![]()
Vandaag zag ik op de terugweg van mn werk twee herten/reeen het weiland naast me en toen fietspad oversteken. Was zo bijzonder om te zien! Baalde dat ik alleen fietste, dat ik het niet met iemand kon delen. En extra het gevoel dat we van stad naar platteland zijn verhuisd (scheelt maar een paar km van ons oude huis)
Fantastisch ![]()
Ja, geniaal! Ze kunnen per regio weer een andere techniek voor notenkraken te hebben die ze van elkaar leren. Elke regio z’n eigen cultuur, haha.
Nog een leuk weetje: eksters leven de eerste paar jaar van hun leven in een groepje jonge eksters die een jeugdbende genoemd wordt
Daar leren ze alles wat ze moeten weten. Pas als ze na een paar jaar oud en wijs zijn zoeken ze een partner en een territorium waar ze in principe de rest van hun leven blijven.
Kraaien leven een soortgelijk leven, maar de precieze gewoontes van kraaien verschillen per regio en kraaienfamilie. Sommige kraaien verlaten bijvoorbeeld in de winter hun territorium om in een grote groep te overwinteren. Sommige kraaien verlaten elke nacht hun territorium om samen te slapen. En in sommige families helpen jongen van eerdere jaren hun ouders bij het grootbrengen van een volgende leg! Kraai-achtigen zijn imo dus extra leuke vogels om in je eigen omgeving te observeren, omdat ze geen vastomlijnd patroon volgen maar echt hun eigen regionale gewoontes hebben.
Op het fietspad waar ik altijd langs fiets doen de kraaien dat ook! De nootjes liggen ook precies op het stuk waar fietsers en scooters komen en verder niet. Echt heel slim zijn ze!
Wat leuk om te lezen!
Ik moet ongesteld worden en het ligt daar waarschijnlijk aan… maar ik moest vandaag de muren gaan witten in ons oude huis. En ik heb zonder problemen de kamer van onze dochter weer wit gemaakt maar op onze slaapkamer stonden nog poot afdrukken van mijn overleden kat ![]()
Daar ben ik echt heel verdrietig om. Echt mega dramatisch maar dit was het laatste huis waar hij nog geleefd heeft.
Singapore (5 dagen) Nieuw-Zeeland (5 maanden, ik heb de lengte, 3000km, gefietst, gewandeld en gekayakt), cook islands (9 dagen), Australië (1,5 week), Indonesië (2 maanden), Maleysië (1 maand), Viëtnam (5 weken), China (2 maanden) en weer Australië (1 maand).
Ik ben geen snelle reiziger, want ik heb genoeg mensen ontmoet die in minder tijd meer landen bezoeken, haha. Ik denk dat ik 95% van de tijd ook lekker alleen was!
Tering, een NL alarm vanwege de ijzel ![]()
Omg ik kreeg net een NL-Alert. Nou, ben meteen wakker. De parkeerplaats ziet eruit als een ijsbaan en ik moet zo naar werk 🫠
Moét je naar werk? :(.
Ik heb dagdienst en moet de slaapdienst aflossen. Ik heb even met diegene geappt en ik blijf thuis totdat het veilig is! En zij kan toch niet weg, dus ze neemt mijn deel van de dienst erbij.
Goed opgelost!
Er zal maar iets gebeuren nu en de ambulance kan je niet bereiken oid :(.
Wat is het probleem?
Ja dat ik nu al bijna 24u huilend op de grond lig door een vertaalfout…
Niet alles is toch een probleem? Het was een grappige observatie.
Ik bedoel hoe zou je het dan vertalen?
Ik heb vandaag een onderwijsdag en m’n eerste lesblok valt uit. Het voelt weer helemaal als vroeger ![]()