Tja de mens vindt zichzelf zo walgelijk belangrijk dat het allemaal uit verband is gerukt. Hoe idioot ook dat wij onszelf lijken los te koppelen van “natuur” terwijl we dat eigenlijk zelf ook zijn en dat alles maar in dienst van ons staat. Zo deprimerend. (En wordt onze eigen ondergang)
Ja, gezien een populatie van dieren gewoon een grens heeft op basis van biologisch draagvlak (aanbod aan ruimte en verkrijgbaar eten).
Een hert kan bijvoorbeeld prima zien wanneer het kan oversteken, die doet dat niet blind hoor, een dier kijkt en heeft veilige oversteekplaatsen (wildwissels) en wacht tot het kan passeren. Dat is altijd een raar argument. Net als dat zogenaamd er meer dieren worden doodgereden bij wisselen van wintertijd-zomertijd: dat is niet eens waar.
Een jager schiet gewoon, een jager schiet trouwens gewoon dragende dieren. Zwanger dus.
Een jager houdt geen rekening mee met de populatie, geen rekening mee dat volwassen oudere herten de jongere herten heel veel leren: van routes tot waar voedsel & water is. Ze schieten gewoon belangrijke onderdelen van families af. En de jonge dieren missen dan kennis.
Een balans komt er juist door geen inmenging van de mens, want zo werkt natuur: die is altijd in balans als niet iets ze lastig valt.
Dat wordt gebruikt als propaganda.
Jacht is een mega lobby, binnen machtige kringen die dus heel veel propaganda verspreiden ten behoeve van hun, niet ten behoeve van de natuur.
Ik weet er zelf weinig vanaf. Maar ik geloof echt niet dat deze jagers dit doen voor de natuur in balans te houden. Dit is geen officieel natuurgebied ofzo en ook geen grote roep reeën, meestal zie ik er maar 2 en 1 keer waren ze met 5. Ik zag hier ook een keer een stuk of 20 jagers met z’n alle rond een veld staan om konijnen/hazen? op te jagen, echt triest.
Hoor ze nu weer schieten ![]()
Het is altijd jammer dat mensen dieren zo onderschatten. Of dat mensen zichzelf hoger waarderen.
Dieren hebben echt veel meer in zich dan algemeen word gedacht namelijk: veel emoties, gedachtes en herinneringen, kennis, vaardigheden. Ouderen leren jongeren (net als ouders/kind) al die dingen zodat veel generaties van dat soort dingen profijt maken. Er zijn (complexe) familiebanden, er bestaat liefde en er bestaat rouw en hele rits aan gevoelens.
Ik vind heel wat van je (lees gestoord) als je in staat bent om een dier dood te schieten, jagen dus. Aan de andere kant, als die dieren worden opgegeten hebben ze tenminste wel een goed leven gehad in vrijheid. Er worden in NL per dag tussen de 1,7 en 1,8 miljoen dieren geslacht die een vreselijk leven of niet eens een leven hebben gehad dat vind ik eigenlijk nog veel erger.
Een jager die ik ooit sprak zei dat ze alleen hele oude of zwakke dieren afschieten, want als die zwanger worden/maken is dat slecht voor de natuur. Wat onzin is natuurlijk want de kans is klein dat dat überhaupt al gebeurt.
Volgens hem zijn mensen nodig om de natuur ‘goed’ en ‘sterk’ te houden. ![]()
![]()
![]()
Grootste onzin ooit natuurlijk.
Een jager wil het mooiste gewei aan de muur hebben, en dat is vaak het sterkste dier.
En jagers die schieten voor verkoop vlees (wat veel gebeurd) gaan dus niet ziek vlees verkopen.
Een zwak dier word niet zwanger, sterker nog: reegeiten onder een bepaald gewicht zijn gewoon niet vruchtbaar en worden pas vruchtbaar boven dat gewicht. omdat de kans op overleven van de zwangerschap dan te klein is. De natuur regelt dat.
Jager zijn dom, ik heb er met aantal gesproken (jachtopzieners hier in omgeving) en hun kennis over het dier zelf is echt schrikbarend laag of gewoon niet aanwezig.
Net tijdens het ochtendrondje met m’n hond deze stoelen gevonden die bij het grofvuil stonden. Toevallig zijn het precies de stoelen die ik al wilde hebben en volgens Chatgpt zijn het geen replica’s. Zitten alleen wel lelijke vlekken op, dus ik ga ze denk ik opnieuw laten stofferen.
Was er maar zoiets simpels als geen vlees eten ipv je in mentale bochten wringen waarom de ene manier van dieren doden beter is dan de andere manier. “Tenminste een fijn leven gehad” is het meest treurige argument dat mensen gebruiken om zichzelf een schouderklopje te geven terwijl ze een stuk dier in hun mond steken. Dat iemand anders voor ze heeft gedood. En dat vindt men dan gestoord gedrag? Bizar.
Ik eet geen vlees? Dat is hoe ik tegen jagen op wilde dieren vs. massale slachting van dieren kijk. Ik keur beiden niet goed ofzo. Er zijn zoveel mensen die jagen zielig vinden maar tegelijk wel vlees in de supermarkt kopen.
Klopt, maar mensen vinden de zuivelindustrie ook niet zielig: een koe geeft pas melk als het een kalf krijgt, een mens rukt de kalf direct na de geboorte weg om de melk (voor het kalf) te jatten. Een stierkalf wordt gelijk weer doodgemaakt.
Met kaas eten sponsor je de vleesindustrie ook: een melkkoe komt uiteindelijk ook in de slacht.
Ik ben al jaren vegan, en vind juist ook dat de jacht propaganda hierin meer aandacht behoort te krijgen mensen laten het maar toe en geloven jagers (en dus het belang van jagers).
Maar goed, de cognitieve dissonantie is enorm bij mensen.
Ik maak me ook hard voor hoe mensen naar bomen kijken en met bomen omgaan, dit gaat mij betreft verder dan dieren die onnodig doodgaan en onnodig lijden (want die lijst is eindeloos met waar mensen misbruik van dieren maken). Er is gewoon een algemeen gebrek aan kennis over natuur en mensen staan bizar ver van de natuur af.
Ja goede, het is wel het mailadres waar ik haar eerder mee gemaild heb. @ZusjevanJoost ze is al best oud haha, dus zal wel digitale onhandigheid zijn
Kan ook best dat dit voor haar huidige cursisten bedoeld is (die weten waar het om gaat) en ik er per ongeluk tussen zit.
Maar ik laat het gewoon, het is meer nieuwsgierigheid waarom ik het zou openen want ik kan/wil er nu toch niks mee doen.
Zijn ze van Zuiver?
Nee van Gispen. Op internet zie ik ze staan voor 500/600 euro per stuk. En ik heb er 6 gevonden. ![]()
Ik zit in een insta algoritme met allemaal lekkere zoete recepten (kaneelbroodjes, citroencake enzo), dus nu wil ik bakken. Maar m’n man begint morgen met vasten en ik wil en kan het ook niet allemaal zelf opeten. ![]()
Lekker bakken en deel ervan invriezen!
Ik moet straks naar een pakketpunt dat vier dagen dicht geweest is vanwege carnaval én dat ook maar twee uurtjes per dag open is… ik denk echt dat ik daar een uur een rij moet staan ![]()
![]()
Moet helaas echt vandaag anders gaat het retour wanne kutzooi
Hebben jullie wat nieuws geleerd vandaag? Ik dacht slim te zijn om mijn tas onder de snelbinders te doen maar dat was het dus niet want er zaten shampoo flesjes in en die zijn gaan lekken. ![]()
Mijn eerste poging tot phishing is binnen na het Odido datalek, zogenaamd een rekening van infomedics (gecheckt bij 2 anderen die ook bij Odido zitten en die hebben ook zo’n mail ontvangen)
Wat ik ooit heb geleerd: Ik weet niet waar je woont, maar als het in een stad is doe ik het dus nooit meer in fietstas of snelbinders, want zo is ooit mijn tas gestolen tijdens het wachten voor een stoplicht ![]()