Wat je even kwijt wil #71

Ik heb precies deze ervaring gehad. Zo jammer.

2 likes

Het is bijna half 4 en ik sta op de wegenwacht te wachten bij de mac :smiling_face_with_tear: wat een kutzooi

1 like

Oh wat leuk! Ik ben een beetje jaloers :smile:

2 likes

Ohnoo, wat kut!
Heb je nog lang moeten wachten uiteindelijk?

1 like

Geen idee of het handig was dat ik het op het forum plaatste maar was (ben) echt in shock en dit voelt wel lekker anoniem ipv het in mn omgeving te delen.
Het is ongeveer 840.000 euro maar na erfbelasting etc blijft er iets van 814.000 over.
Bizar.
Moet een hele hoop gaan regelen want heb een vriend en twee kinderen en hoe zit t als ik overlijd of uit elkaar ga. Had dat soort dingen sowieso helemaal niet goed geregeld.
Zouden jullie dit direct zonder nadenken delen met je partner of hoe zou je dit doen?

36 likes

Mijn eerste ingeving is naar de kinderen, maar dat is zonder er goed over na te denken en zonder regels erover te kennen.

Edit: ik dacht dat je bedoelde na overlijden. Tot die tijd zou ik er idd samen van genieten, maar wel vastleggen wat jouw deel is.

6 likes

Kzou meteen een boekhouder oid inhuren om je te laten adviseren!
Maar wow!

6 likes

Ik zou even uitzoeken of een notaris je hierin goed kan adviseren wat slim is qua afspraken/ vastleggen / keuzes maken e.d.

7 likes

Ik zou het bedrag niet meteen delen, maar er wel samen van genieten. Dus op een rekening zetten die alleen van jou is en ook (als dat nodig is) ergens vastleggen dat dat van jou is en dat het bij het uit elkaar gaan jouw geld is. Maar ik kan me wel voorstellen dat je luxe op vakantie gaat, een nieuwe auto koopt, een huis koopt (al zou ik daarbij wel de inbreng vast laten leggen) dus dat je partner wel gewoon meeprofiteert van het geld. Maar ik zou het dus niet meteen op de gemeenschappelijke rekening zetten en zeggen kijk eens we hebben 8 ton.

Maar ik denk sowieso wel goed om voor jezelf na te denken wat je ermee wil (sparen, beleggen, uitgeven) en mogelijk een financieel expert in te schakelen. Bedenk me nu pas dat het natuurlijk nog bitcoins zijn dus het is ook de vraag of je ze (allemaal) wil verkopen en cashen of dat je het in bitcoins laat en wie weet worden ze meer of juist minder waard.

24 likes

Super gaaf gefeliciteerd! Ik zou het bedrag overigens wel meteen delen maar ligt miss ook maar net aan hoe je alles op papier hebt staan en waarbij je je goed voelt. Ik raad je wel aan om sowieso iets van een financieel adviseur te zoeken waarbij hij of zij je kan helpen want het is natuurlijk een mega bedrag wat je opeens krijgt. En gun jezelf ook zeker wat leuks!

4 likes

Wat een verrassing zeg, jeetje. Was je close met die oom?
Zeker verstandig om je te laten adviseren (financieel adviseur, notaris als je e.e.a. wil laten vastleggen qua eigen nalatenschap).
En ik zou even de bedragen dubbelchecken. Ik ben absoluut geen fiscalist maar omdat je oom derdegraads familie is heb je maar een lage vrijstelling voor erfbelasting. Tarief erfbelasting is in jouw geval volgens mij 40% voor alles boven 154K (30% daaronder) dus ik zou ervanuit gaan dat je een paar ton aan belasting moet betalen ipv enkele tienduizenden

5 likes

Is je erfbelasting niet veel hoger? Het was je oom toch?

[edit: dat wat @Tostibrood zegt. Site van belastingdienst legt dit ook uit]

5 likes

Ik heb het niet meegemaakt maar wil je wel veel sterkte wensen :heart::four_leaf_clover: heftige tijd voor je/ jullie

3 likes

Ja je hebt gelijk. Er zou 753 overblijven ongeveer. Ze rekenen de waarde van bitcoin op dag van overlijden en ik heb in mijn roekeloze shock gekeken naar verkeerde tabel. Van wat ik berekende zou dat hogere bedrag wat ik eerder noemde overblijven wanneer ik van een opa of oma zou erven.
Ja en dan nog de vraag of het slim is om alles op te nemen of gedeelte van de bitcoins te laten staan… ik neig er wel naar om alles op te nemen omdat ik dit al bizar veel vind.

3 likes

Antwoord op de vraag of ik close was met m’n oom, Mwah… hij had zelf geen kinderen en mijn zus en ik zijn de enige nichtjes van hem.

6 likes

Bizar zeg! Heeft je zus ook hetzelfde gekregen?

3 likes

Ik zou het zeker wel delen als je ook 2 kinderen hebt, samen bent etc & zou een afspraak maken met een financieel advisieur. Denk dat je bedrag wel klopt want gok dat de bitcoins juist stuk hoger nog stonden (heeft lang boven >100.000 per bitcoin gestaan)

4 likes

Ik ben de laatste weken zo druk dat ik twee weken na de griepprik pas ontdekte dat ik die gemist had. Nu ben ik zo overweldigd dat ik moet huilen omdat m’n serie vorige maand begon en niet deze maand.

1 like

Wat zou jij willen dat hij zou doen als de situatie omgekeerd was?

8 likes

ligt er natuurlijk ook aan wat je woningsituatidee nu is.
vastgoed stijgt ook goed in waarde en is een stuk stabieler dan crypto.

4 likes