Ja het gaat, ik ben bekend met paniek een angstklachten en die spelen nu gewoon heel erg op. Merk gewoon hoeveel stress ik eigenlijk heb opgebouwd de afgelopen weken/maanden op het werk. Ik moet proberen om een soort dagplanning te maken morgen, want anders lig ik alleen maar op de bank of in bed en daar gaat m’n depressie ook niet goed op haha. Thnxx ![]()
Ik stootte net zo hard m’n kleine teen dat die nu een hartslag heeft ![]()
Heb je ook al contact met de bedrijfsarts? Want misschien is het fijner als die dan contact kan opnemen met jouw werkgever en dingen kan doorgeven zoals de verwachte duur, etc. Als je werkgever zich zo opstelt lijkt het me heel lastig om dat steeds zelf te moeten doen
Ja dat is slim. Ik heb jaren terug wel eens een to do lijst gemaakt en die ‘moest’ dan af (ja lekker obsessief wel, maar iig wel wat te doen gehad), maar daar stonden ook dingen op als: 2 afleveringen serie kijken of 20 bladzijdes lezen, dan heb je wat te doen wat moet, maar wat dus ook wel relaxt is of kan zijn
Die komt pas na 6 weken in beeld was de reactie, ik had er ookal naar gevraagd of ik daar iets mee moest. Ik heb ook nog een teammanager en daar is het contact super goed mee, dus maak me niet al te veel zorgen. Het is zo’n grote shit show op het werkt nu dat ze me zelfs vanmorgen heeft gebeld voor het een en ander werk gerelateerd. (de manager) Heb ook meteen aangegeven dat dit echt niet de bedoeling is.
Ah ik snap het. Nou, als je maar weet dat je niet echt details hoeft te delen over je verzuim. Daar is de bedrijfsarts voor en het is dan de verantwoordelijkheid van je werkgever dat ze die relatief laat inschakelen. Je hoeft eigenlijk niet eens te vertellen wat je hebt. Ik snap dat dat in de praktijk lastig is hoor, maar misschien toch goed om te weten (als je het niet al wist). Gelukkig is je teamleider wel fijn en ook echt goed dat je die grens hebt aangegeven. Bizar dat ze je nu belt voor werkgerelateerde vragen
Ben in het bos en zelfs hier zijn Jehova’s met zo’n reclamestand?? Nog nooit meegemaakt
Dat is in de standaard regel, maar bij ons gebeurt het regelmatig dat iemand sneller naar de bedrijfsarts gaat. Meestal vraagt een leidinggevende dat aan bij ons, dus je zou dat nog kunnen vragen mocht je eerder willen. En anders zelf HR benaderen?
Ik heb echt twee hele leuke jurken gekocht bij de zeeman en ik ben er zo blij mee. Ik vind kleren kopen zo moeilijk want ik vind echt niks leuk. Was net met een vriendin in een hele hippe plussize winkel, hebben we denk ik die hele winkel gepast en uiteindelijk heeft alleen zij een broek gekocht. En dan gewoon wel slagen in de zeeman ![]()
Oprechte vraag: waarom zou je dat doen? Een bedrijfsarts levert ook best wat stress op en is er voor het bedrijf, niet voor de werknemer. Ze heeft al met de dokter gesproken en gaat over 4 weken naar de poh. De eerste weken van een beginnende burn-out kan je toch nog niet zoveel behalve op adem komen (en heeel veeel slapen als de adrenaline wat gezakt is).
Ik lees je bericht nu nog een keer, ben je zelf bedrijfsarts?
Oh wacht je bent hr denk ik? Dus leidinggevende van burn-out werknemer vraagt het aan hr, die er voor het bedrijf is, om een externe partij met targets versneld in te schakelen ‘voor de werknemer’. Brr, nee.
Dit is echt een zieke misvatting? Tuurlijk heb je er rotte appels tussen zitten maar genoeg bedrijfsartsen die wel in het belang van de werknemer denken en meedenken.
Ook twee keer zelf een prima ervaring gehad.
Dit is geen misvatting. Tuurlijk officieel een onafhankelijke arts. Je kan natuurlijk een fijn persoon treffen, dat staat er los van! Ik heb ook een prima ervaring gehad. Maar het is een externe partij met bepaalde targets die wordt betaald door het bedrijf, met als doel jou zo snel mogelijk weer te laten werken. De poh of een therapeut, die is er echt voor jou.
Heb ik weer. Heb vandaag een nieuwe auto gekocht en ruil m’n oude in. Natuurlijk kan ik die stomme papieren nergens in huis vinden doordat ik afgelopen jaar terug naar mijn ouders verhuist ben en ik nog vanalles op 2 opslagplaatsen heb staan.
Welke jurkjes heb je gekocht?

Toevallig heeft Sire een passend spotje hierbij haha.
Ik ben bezig met een tekencursus en ik liet dus de voortgang zien aan mijn broer die echt niks met creativiteit heeft. Zijn reactie was: knap hoor, en wat moet het betekenen?
Moest echt hardop lachen, lekker lomp ![]()
Haha ja deze kwam na mijn post meteen als reclame tijdens een podcast!
mooie kleuren!
Ik heb door een chronische ziekte met veel verschillende bedrijfsartsen te maken gehad, maar ook los van mijn eigen goede ervaringen, denk ik dat dit beeld genuanceerder ligt. Uiteraard is het doel om je weer inzetbaar te krijgen, maar gaat het ook om duurzame inzetbaarheid. En een zieke werknemer te snel weer aan het werk zetten, heeft niemand wat aan, want daarmee loop je een groot risico op opnieuw uitval.
De bedrijfsartsen hebben mij juist erg geholpen om rust te nemen en langzaam weer op te bouwen toen ik daaraan toe was. En mijn grenzen te bewaken. En ook zorgden zij voor communicatie richting teamleiders, dat nam voor mij ook stress weg.
En er zullen ook bedrijfsartsen tussen zitten die niet zo meedenkend zijn, maar het basisprincipe is niet om je zsm weer in te zetten maar eerder duurzame inzetbaarheid.
Wij doen dat op het moment dat er verwachting is dat de ziekmelding langer gaat duren, niet omdat ze dan volgende week al bij de bedrijfsarts verantwoording af moeten gaan, maar het kan ook juist rust geven om te weten dat er contact is met de bedrijfsarts en je niet meer iedere week je eigen manager moet bellen dat je nog steeds ziek bent. Want uiteindelijk is dat de eerste weken ook super stressvol om iedere week (of soms zelfs nog vaker) hetzelfde gesprekje te moeten voeren “ja gaat nog steeds kut, oké spreek je volgende week”
En een goede manager zou die verplichting niet stellen vind ik, maar het gebeurt nog wel heel veel.