Wat je even kwijt wil #72

Oprechte vraag: waarom zou je dat doen? Een bedrijfsarts levert ook best wat stress op en is er voor het bedrijf, niet voor de werknemer. Ze heeft al met de dokter gesproken en gaat over 4 weken naar de poh. De eerste weken van een beginnende burn-out kan je toch nog niet zoveel behalve op adem komen (en heeel veeel slapen als de adrenaline wat gezakt is).

Ik lees je bericht nu nog een keer, ben je zelf bedrijfsarts?

Oh wacht je bent hr denk ik? Dus leidinggevende van burn-out werknemer vraagt het aan hr, die er voor het bedrijf is, om een externe partij met targets versneld in te schakelen ‘voor de werknemer’. Brr, nee.

3 likes

Dit is echt een zieke misvatting? Tuurlijk heb je er rotte appels tussen zitten maar genoeg bedrijfsartsen die wel in het belang van de werknemer denken en meedenken.

Ook twee keer zelf een prima ervaring gehad.

11 likes

Dit is geen misvatting. Tuurlijk officieel een onafhankelijke arts. Je kan natuurlijk een fijn persoon treffen, dat staat er los van! Ik heb ook een prima ervaring gehad. Maar het is een externe partij met bepaalde targets die wordt betaald door het bedrijf, met als doel jou zo snel mogelijk weer te laten werken. De poh of een therapeut, die is er echt voor jou.

5 likes

Heb ik weer. Heb vandaag een nieuwe auto gekocht en ruil m’n oude in. Natuurlijk kan ik die stomme papieren nergens in huis vinden doordat ik afgelopen jaar terug naar mijn ouders verhuist ben en ik nog vanalles op 2 opslagplaatsen heb staan.

Welke jurkjes heb je gekocht?

1 like

17849960351986419184072680130767

Toevallig heeft Sire een passend spotje hierbij haha.

Ik ben bezig met een tekencursus en ik liet dus de voortgang zien aan mijn broer die echt niks met creativiteit heeft. Zijn reactie was: knap hoor, en wat moet het betekenen?

Moest echt hardop lachen, lekker lomp :rofl:

4 likes

Haha ja deze kwam na mijn post meteen als reclame tijdens een podcast!

1 like

Deze twee! Die tweede is super lekker van viscose

10 likes

mooie kleuren!

2 likes

Ik heb door een chronische ziekte met veel verschillende bedrijfsartsen te maken gehad, maar ook los van mijn eigen goede ervaringen, denk ik dat dit beeld genuanceerder ligt. Uiteraard is het doel om je weer inzetbaar te krijgen, maar gaat het ook om duurzame inzetbaarheid. En een zieke werknemer te snel weer aan het werk zetten, heeft niemand wat aan, want daarmee loop je een groot risico op opnieuw uitval.

De bedrijfsartsen hebben mij juist erg geholpen om rust te nemen en langzaam weer op te bouwen toen ik daaraan toe was. En mijn grenzen te bewaken. En ook zorgden zij voor communicatie richting teamleiders, dat nam voor mij ook stress weg.

En er zullen ook bedrijfsartsen tussen zitten die niet zo meedenkend zijn, maar het basisprincipe is niet om je zsm weer in te zetten maar eerder duurzame inzetbaarheid.

9 likes

Wij doen dat op het moment dat er verwachting is dat de ziekmelding langer gaat duren, niet omdat ze dan volgende week al bij de bedrijfsarts verantwoording af moeten gaan, maar het kan ook juist rust geven om te weten dat er contact is met de bedrijfsarts en je niet meer iedere week je eigen manager moet bellen dat je nog steeds ziek bent. Want uiteindelijk is dat de eerste weken ook super stressvol om iedere week (of soms zelfs nog vaker) hetzelfde gesprekje te moeten voeren “ja gaat nog steeds kut, oké spreek je volgende week”
En een goede manager zou die verplichting niet stellen vind ik, maar het gebeurt nog wel heel veel.

6 likes

Ik snap wat je zegt, maar ik denk dat je het te negatief ziet.

Mijn eigen ervaringen, nog voor ik op hr werkte, zijn ook dat de bedrijfsarts er is om er juist voor te zorgen dat je niet te snel weer aan het werk gaat en je op passend tempo weer naar werk begeleid. En je te beschermen tegen die leidinggevende die je liever nog gister weer aan het werk had.

In dit geval kan het ook helpen om te zorgen dat die leidinggevende ff gaat dimmen, want er is contact met bedrijfsarts.

5 likes

Haha ja ik snap ook wat jullie zeggen, maar ik denk dat jullie het te naïef zien. Een bedrijfsarts staat niet zoals een huisarts aan de kant van de patiënt of om je te beschermen, dat staat los van of je zelf een fijne ervaring hebt gehad.

1 like

Ik moet volgende week op mijn werk vroege diensten werken omdat collega’s met vakantie zijn. Mijn ouders wonen dichterbij mijn werk dan ik, dus dan ga ik daar slapen. Appt mijn moeder net dat ze dan twee kittens heeft :smiling_face_with_three_hearts:. Maakt het vroege opstaan dan toch dragelijker!

14 likes

Ik dacht dat een bedrijfsarts onafhankelijk werkt zoiets lees ik tenminste hier en zo heb ik het toentertijd wel ervaren al zegt dat natuurlijk vrij weinig.

Ja dat zei ik idd al en onafhankelijk betekent dat diegene niet alleen aan jouw kant staat zoals je gewend bent van zorgverleners. Voer vooral verder discussie hierover met elkaar, maar ik ben het onderwerp wel een beetje zat inmiddels haha

2 likes

Ik heb Nepalees gegeten en het was zo lekker maar ik zat na het voorgerecht al heel vol en toen kwam het hoofdgerecht nog. Gelukkig mochten we alles mee naar huis nemen, ik had maar een paar hapjes op. Echt zin om het morgen weer te eten.

2 likes

Welke bedrijfsarts heeft je gekwetst

6 likes