Jawel! Gebeurde echt vaak bij ons voordat we verhuisden, echt heel kut.
Politie heeft juiste lijntjes hiervoor. Het is wild dus valt gewoon onder een jachtopzichter. Dierenambulance is voor huisdieren, niet voor vee of wild. En de capaciteit van de dierenambulance is helaas heel slecht.
Ja maar die jager wou hem doodschieten. Dierenambulance heeft hem wel opgehaald en naar een opvang gebracht waar veel gewonde wilde dieren werden verzorgd. En dat deed die dierenambulance regelmatig. Maar werken natuurlijk veel vrijwilligers, dus daar zijn ze ook wel afhankelijk van of ze kunnen komen.
Is doodschieten soms niet beter bij een ernstig verwond wild dier?
Ja vind ik ook hoor! Maar ik vond het gewoon stom dat 112/politie meteen een jager stuurt, ook als het dier wel nog goed te helpen lijkt.
Absoluut. In veel gevallen kun je bij gewond wild het beste een dierenarts bellen. Dierenambulance heeft weinig ervaring met grote dieren, daarnaast is het onmogelijk een hert na wekenlang verzorgen gewoon weer uit te zetten, die overleeft niet meer in het wild. Een dierenarts kan besluiten of doodschieten de beste optie is of behandelen. (En ja doodschieten is niet leuk, wel de realiteit en vaak het beste).
Maar welke dierenarts, want de meesten hebben niet per se tijd om tijdens hun werkdag een dier ergens op te gaan halen. En de meeste dierenartsen doen alleen spoeddiensten voor hun eigen klanten (want dit komt naast het normale werk erbij). Of je moet een dier mee kunnen nemen naar een dierenarts toe, dan heb je misschien nog een kans
Kortom: ik denk dat dit wel laat zien dat het eigenlijk gewoon niet zo goed geregeld is voor wilde dieren/dieren zonder eigenaar. Want de politie is er niet per se van lijkt het, de dierenambulance zijn vrijwilligers en ook niet altijd bereikbaar, jagers/bosbeheerders zullen misschien snel overgaan tot schieten, dierenartsen werken in principe in opdracht van eigenaren van dieren, en asiel/opvang is weer alleen voor huisdieren of specifieke dieren (egels/vogels etc)
Huh, nee hoor, diverse dieren/veeartsen in mijn dichte omgeving en die doen dit gewoon hoor en komen daarvoor opdraven. Anders belt de politie ze alsnog wel. Ze doen meer dan alleen maar spreekuren en hun âklantenâ. Wie denk je dat voor wilde dieren zorgen die geen eigenaar hebben, dieren die aangereden worden, gevonden worden of wild zijn? Wij hadden een praktijk aan huis en hoevaak we wel niet zaten met reekalfjes, herten, vossen, roofvogels, slangen etc. die allemaal geen officieel baasje hebben. âWerkdagâ bestaat dus ook niet echt, in mijn ervaring wordt die tijd gewoon gemaakt of als je vrij hebt is er een waarnemer.
Volgens mij wordt er vooral veel gedacht zonder kennis van hoe het in de praktijk gaat. Net als dat politie en jagers vaak prima weten wat ze doen en dat het lastig is daar wat van te vinden omdat het ook âzieligâ is.
Ohja maar in dit geval kan ik het me heel goed voorstellen! Ik zat meer in mân hoofd met de keten-dierenartsen (helaas steeds meer). Vrienden van mij zijn dierenarts bij zoân kliniek in een stadse omgeving (voor gezelschapsdieren) en die zitten gewoon propvol gepland met consulten en operaties etc. Als er spoed binnenkomt krijg dat natuurlijk voorrang maar ik denk niet dat ze automatisch raad weten met een hert. + er is altijd personeelstekort dus een waarnemer is er ook niet altijd
Kan me voorstellen dat die âwerkdagâ wat oprekt als het je eigen kliniek is en dat het dan meer een way of life is en men je ook weet te vinden als dĂ© lokale dierenarts
Over een mogelijke blaasonsteking? Kom op zeg.
Daar stond nog een alinea met medische info die niks toevoegde aan het verhaal en dus verwijderd is. Kom op zeg ![]()
Oh oke my bad, wist niet dat er iets verwijderd was.
Ben aan het wandelen over de heide (aanrader, is nu nog grotendeels in bloei!) en zag vanaf een afstandje schapen lopen dus ik dacht: cute, ff foto maken. Paar minuten later was ik omsingeld door de schapen
wel heeeeel lief en zo knap van die honden!! Wat een harde werkers
Ik ben vannacht veel wakker geweest en kom er net âachterâ dat ik schoenen heb besteld vannacht. Heb dat wel bewust gedaan, maar was het weer vergeten. Weet ook niet meer welke dus dat is een verrassing hahahahah đ« đ
Ik heb laatst âs nachts onbewust gegoogeld op âhersentumorâ
Hoop dat je schoenen leuk zijn ![]()
Ik ging net voor een aanvraag doen bij het cultuurfonds en de website lag er al meteen uit (de aanvraag ging om 13:00 open) en vond het echt zenuwslopend. Maar volgens mij is het gelukt. Mijn hart zit in mijn keel
Wist niet dat dit zo spannend was (is het waarschijnlijk ook niet, ik ben gewoon een sukkel)
Haha nee, gelukkig niet! Ze zijn niet meer langs geweest, maar ook 0 bericht over of de bestelling op een ander moment komt, of helemaal niet meer. Gaat lekker!
Hier komen weinig herten binnen denk ikđ
Ook herkenbaar dit! Ja we gaan het zien, kan het wel terugzien in de mail maar ga me gewoob laten verrassen hahaha
Deze dag voelt echt als een cadeautje! Vorige week werd er regen enzo voorspeld dus had niet te veel van deze week verwacht. Ben vanochtend al gaan wandelen want droog en toen brak er een zonnetje door en de zon is er nu nog steeds!! Zit nu lekker bij mn huisje in de zon te puzzelen (in een van mn duizend puzzelboekjes !!). ![]()