Ik was net als toeschouwer bij de halve Marathon in Utrecht, ging er vlakbij een jongen (deelnemer) neer. Ben er heengegaan om te helpen, stonden er uiteindelijk met 3 artsen maar dat was ook wel nodig want ging helemaal niet goed, extreem hoge temp, bleef buiten bewustzijn, echt slecht er aan toe.
Toen hij uiteindelijk met de ambu weg was werden we gevraagd of we 50 meter verderop konden helpen, want er gingen er daar nog meer out. Uiteindelijk met omstanders iedereen bij elkaar getild en een soort provisorische hulppost langs de weg gemaakt, in totaal 5 mensen die er lagen. Hele buurt kwam gelukkig helpen met water, ijs en handdoeken en gelukkig na een tijdje ook een vpk van het Rode Kruis die infusen konden aanleggen en de boel een beetje kon coördineren.
Uiteindelijk met zn allen anderhalf uur druk geweest (voornamelijk met koelen), is er nog één iemand met de ambu afgevoerd en de rest kon uiteindelijk na afgekoeld te zijn met de rolstoel naar de EHBO post.
Echt bizar, ik sta nog steeds een beetje te shaken.
We waren ook verbaasd dat het niet afgelast werd (er waren helemaal geen ambuâs meer beschikbaar), maar ik zie er nergens iets over op het nieuws en rtv Utrecht zegt:
De weersomstandigheden zijn vandaag volgens de organisatie van de Utrecht marathon âruim binnen de acceptabele waardenâ. In een nieuwsbericht op de website schrijft de organisatie: âMaar het blijft sowieso een warme dag. Wij zijn er maximaal op voorbereid.â
Nou, niet dus