Wat je even kwijt wil #72

Bij marathon Groningen (ook vandaag) zijn er ook mensen onwel geworden.

4 likes

Ja denk dat veel mensen het onderschatte omdat het ‘maar’ 23 graden was, maar het was wel heel benauwd/drukkend.

Maar hadden nu mensen met een temp van 42 graden dus wil niet weten hoe dat was geweest als het nog warmer was.

1 like

Ja, denk het ook, ik vond het vanmorgen met hardlopen (eerder dan de starttijden van beide marathons) en in het bos (over algemeen koeler) echt zo benauwd/hoge luchtvochtigheid en was toen nog maar 20gr ofzo.

In een stad/bij open weilanden is dat nog erger.

4 likes

Zie nu ook nieuwsberichten over Utrecht, maar maak me hier boos over:

“Volgens een verslaggever ter plaatse hadden veel deelnemers aan de halve marathon ook last van de hitte. Er zijn echter vooralsnog niet meer onwelwordingen, aldus de woordvoerder. Wel zijn er veel lopers die bij de halve marathon last hadden van hittestress en ‘preventief’ werden geholpen.”
https://www.ad.nl/utrecht/loper-bij-marathon-utrecht-onwel-geworden-hitte-speelt-deelnemers-parten~a55adf62/?slug_rd=1

Ja, de laatste 5 waren snel weer bij, kan je over discussiĂ«ren of je het een ‘onwelwording’ noemt. Maar de eerste jongen was na 10 minuten nog steeds buiten bewustzijn, reageerde niet op aanspreken en op pijnprikkels. Dacht op een gegeven moment echt dat het tot reanimatie zou kunnen komen. Hoeveel meer ‘onwelwording’ wil je t hebben. Maar dat is natuurlijk niet goed voor t imago :roll_eyes:

Edit: bedenk me nu opeens dat je medisch gezien misschien pas van een onwelwording spreekt als iemand geen circulatie/ademhaling meer heeft, dus misschien ben ik toch wat voorbarig met mn verontwaardiging. Zit nog hoog in de adrenaline :sweat_smile:

6 likes

Dit is echt elk jaar de situatie bij de marathon Utrecht. Heb twee jaar aan de finish op vrienden staan wachten en het was elke keer een komen en gaan van ambulances. Echt bizar, wordt gewoon gezien als acceptabel.

5 likes

Wat fijn en goed dat je hebt geholpen! Dat soort dingen zijn echt heel spannend/stressvol hĂš, ik ben ook zo snel aan het shaken dan echt vol in de adrenaline. Lekker wat rustgevende dingen doen vandaag :hugs:

6 likes

Heb zelf bereikbaarheidsdienst :sob: maar die is tot nu toe gelukkig wel rustig, dus hopen dat dat zo blijft, genoeg crisis gehad voor een dag haha

2 likes

Ahh ik hoop met je mee!

1 like

wat bizar! ik zat gister toevallig een oud artikel te lezen van de Linda dat iemand op LinkedIn deelde over dat diens broer was overleden een aantal jaar terug bij een hardloopevent door oververhitting. Daarin pleitte ze ook voor het aflassen van evenementen bij hoge temperaturen, wat ziek dat dat dus niet gedaan wordt

3 likes

Waren er ijsbaden?

Vind het ook bizar dat zoveel mensen boven de 40 graden uitkomen zonder dat ze het doorhebben (15% bij een meting tijdens zevenheuvelloop).

4 likes

Volgens mij hadden ze er idd een bij de finish, alleen moet er dan wel een ambu zijn om diegene daarheen te brengen dus logistiek is dat lastig voor mensen die elders op t parkoers out gaan denk ik. Wij waren 3km van de finish oid.

1 like

Ik denk dat mensen de signalen gewoon echt niet weten. Heel dom, want lees er gewoon over als je aan zoiets meedoet. Ik heb vandaag “maar” 10km gedaan bij een wedstrijd en ik kreeg een klein beetje kippenvel toen ik in de volle zon liep. Bloedheet man, maar ik wist wel dat ik meteen moest gaan wandelen op dat punt.

9 likes

Leuke website van de liefhebbers van flightradar en spoorkaart! (en lijkt wel accuraat, hier is onweer met bliksem en dat geeft de kaart ook aan)

5 likes

Ik vind zo’n vies vervelend idee. Nu heb je een huis met je eigen spullen etc. Ik zie zo vaak mensen op mijn werk die dan komen met een klein koffertje waar dan hun laatste dingetjes in zitten :cry::cry: vaak denken ze dan ook nog dat ze terug naar huis gaan maar dat gaan ze nooit en die spullen zien ze ook nooit meer terug. Kan daar echt buikpijn van krijgen.

En als ze komen te overlijden en de familie vraagt of wij de spullen willen opruimen en ik dan dat zelfde kleine koffertje zo de container in moet gooien. Incl hun stoffen zakdoekjes, koekblikjes etc :weary::weary::weary:

17 likes

Ik kan hier ook echt van huilen. Mijn oma kreeg nog wel echt een kamer, waar een fractie van haar spullen kwam te staan en de rest van haar huis moesten wij uitzoeken en wegdoen etc. en daarna nog een x met die kamer toen ze overleed. Voelde ergens als zo een inbreuk op haar privacy.

Bij dit soort posts krijg ik ook gelijk zo een drang om al die rommellaatjes en andere gĂȘnante hoeken van m’n huis even aan te pakken voor het geval ik morgen platgereden word door een fatbike ofzo.

18 likes

Ik moet hier gewoon al om janken :sob:. Die kinderen kunnen het toch op zijn minst zelf ophalen en vervolgens weggooien? Kan hier echt niet bij :sob:

15 likes

Ik ben zooooo klaar met mijn woonsituatie, ik wil echt its kunnen kopen dit jaar :melting_face: Het is ook alleen maar erger geworden sinds ik op vakantie ben geweest en kon genieten van rust en vrijheid.

2 likes

Wij hebben dit bij mijn oom ook moeten doen die onverwacht overleed en ik vond dat zooo erg ook. Heb uiteindelijk ook dingen in z’n telefoon zitten zoeken omdat we bepaalde dingen aan het opzeggen waren en ik vond het zo naar :cry:

Bij m’n oma had ik dit somehow minder maar die verhuisde sowieso heel vaak en had haar eigen spullen al wel wat meer op orde en ik denk zelf dingen waarvan ze niet wilde dat iemand ze ooit zag al weggedaan. Zijn ook mensen die dat als dienst aanbieden, om je daar bij te helpen!
https://www.volkskrant.nl/volkskrant-magazine/marie-kondo-is-er-voor-een-opgeruimd-leven-met-een-swedish-death-cleaning-laat-u-geen-troep-slingeren-na-de-dood~b7e6855d/

1 like

Ik heb de keerzijde hiervan vanaf de zijlijn meegekregen en dat was ook niet fijn voor de nabestaanden. Ging om een vrouw die vooruitlopend op haar gepland overlijden deze tactiek toepastte maar haar man had zo graag gewild dat haar jas nog aan de kapstok hing en haar lipstick nog op de kaptafel lag ipv in de prullenbak. Dus vind het ergens heel mooi dat mensen hun leefruimte letterlijk uit stappen en achterlaten en nabestaanden op hun eigen tempo opruimen, verdelen en zo aan rouwverwerking kunnen doen

9 likes

Ja wij staan dit ook wel eens (bijna) huilend te doen. Maar kinderen zijn niet altijd betrokken, vinden opruimen onze taak of hechten geen waarde aan de spullen. En laatst hadden we een echtgenote van iemand die aangaf het moeilijk te vinden om de kleding zelf weg te gooien, dan doen wij dat natuurlijk.

Op mijn afdeling heb je ook eigenlijk alleen een kast, een prikbord en een nachtkastje waar je je persoonlijke spullen kwijt kan dus het is heel weinig. Vaak enkel kleding.

Maar het is wel heel zielig en confronterend om te zien hoe je van heel mens met een gezin, baan en leven gereduceerd kan worden tot een een persoonsbedje en een kast met nog maar heel weinig autonomie. Ik kan daar soms echt mee zitten

43 likes