Ben net naar een info avond over stages in het buitenland geweest. De universiteit moedigt het enorm aan… maar jezus wat een vereisten om de plek te krijgen waar je naar toe wilt gaan.
Dus eerst word je zo wat gedwongen om naar het buitenland te gaan omdat je er een beter mens van wordt en groeit etc etc en daarna word je als een soort nummer op een ranking gezet op basis van je behaalde scores/… andere dingen. Ik leg even uit.
Dus je wordt als student beoordeeld en je krijg x punten op 100. Stel dat je 99/100 hebt, dan mag jij gaan naar je eerste keuze plaats gaan.
Die verdeling /100:
40 (!!!) punten van de 100 worden gehaald van hoeveel punten je gescoord hebt op je examens van het 1ste masterjaar, er komt een verminderde factor bij als je een vak in herkansing hebt moeten doen. Dus stel je haalt maar 10’en en 11’en op 20 (dit is hoe examenscores op je puntenbrief staan hier) dan heb je maar (ongeveer) 20 van de 40 punten. En als je veel daarvan in herkansing hebt, moeten doen, zal het aantal punten nog lager zijn. Dat verlaagt je plaats in de lijst al een heel stuk.
De andere 60 punten gaan:
10 naar extracurriculaire activiteiten gerelateerd aan je studie: meelopen met een dierendokter in je vrije tijd telt daar niet voor, ik zit in een studievereniging die lezingen en evenementen organiseert en dat telt ook niet mee. Nee, je moet al naar een congres gaan of zo om hier voor punten te kunnen krijgen?? Hoe fucking belachelijk.
10 talenkennis (waar je best een attest voor hebt, dus best lessen hebt gevolgd aan het taalcentrum van de uni, ook voor Engels), 10 voorbereiding stage, 25 waarom je de plaats hebt gekozen en 5 algemene indruk (na een interview die wordt afgenomen). Die laatste dingen zijn dus best normaal dat je daarop beoordeeld wordt.
Maar idk ik vind het zo krom!!! Constant berichten in de media over depressieve jongeren, jongeren met studie burnouts. Te hoge druk, teveel stress. En dan heb je dit. Ja ik weet dat naar het buitenland gaan vrije keuze is, maar de persoon die de infosessie gaf, gaf precies het gevoel alsof je je niet breed kan ontplooien als je gewoon hier blijft.
Je plaats in de lijst hangt gewoon bijna 50% af van hoe goed je scoort op je examens.
Ik weet dat dat op veel plaatsen zo is maar ik vind dat zo erg dat je als mindere student minder verdient. Het mag wel meetellen vind ik, maar niet zo zwaar.
Maar goed, dan zal ik een tandje bijsteken komende examenperiodes want ik wil het heel graag doen!